وزیر بهداشت گفت: نباید به فکر مکمل های دارویی و غذایی باشیم، بلکه باید الگوی تغذیه ای، راه رفتن و ورزش منظم را برای سالمندان ایجاد کنیم و در این صورت نیازی به مصرف مکمل های دارویی و غذایی نیست.

به گزارش مرور نیوز،  سعید نمکی ، وزیر بهداشت در حاشیه روز گرامیداشت سالمندان که امروز (9 مهر) برگزار شد، اظهار کرد: سندی که امروز رونمایی شد حاصل هماهنگی هایی است که با کمک دستگاه های ذیربط و سازمان های مردم نهاد انجام شده و امروز شاهد رونمایی از سند ملی سالمندان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه سالمندان فقط مشکل سلامت ندارند، گفت: اشتغال، آرامش روانی و حمایت های اجتماعی از جمله مشکلاتی است که سالمندان با آن روبرو هستند و تمامی این موارد با سند ملی سالمندان بر حسب تکلیف هر دستگاه مشخص شده و بودجه ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ادغام خدمات سلامت سالمندان در نظام سلامت از جمله مواردی است که از سوی وزارت بهداشت انجام می شود.

نمکی گفت: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت از دیگر اقداماتی است که در نیمه دوم امسال انجام خواهد شد که برای حفظ کرامت سالمندان و همچنین آموزش های لازم به آنها، یک نفر در هر خانه آموزش می بیند تا زندگی بهتری برای سالمندان در نظر گرفته شود.

وی به مشکلات دارویی سالمندان اشاره کرد و گفت: امروزه خوشبختانه در زمینه داروهایی که موردنیاز  بوده و داروهای اساسی محسوب می شوند، کمبودی نداریم اما با توجه به اینکه برخی از سالمندان از مکمل های دارویی استفاده می کنند و خیلی از آنها نیز وارداتی و با قیمت بالا هستند، مشکلاتی وجود دارد که در این خصوص توصیه می کنیم با توجه به راه اندازی خطوط دارویی در داخل، سالمندان از مکمل های داخلی استفاده کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نباید به فکر مکمل های دارویی و غذایی باشیم، بلکه باید الگوی تغذیه ای، راه رفتن و ورزش منظم را برای سالمندان ایجاد کنیم و در این صورت نیازی به مصرف مکمل های دارویی و غذایی نیست.

نمکی در مورد تعهدات سند ملی سالمندان گفت: توسعه زیرساخت ها، پوشش بیمه ای و ... از جمله مواردی است که در سند مدنظر قرار گرفته و هزینه خدمات توانبخشی مانند عینک و غیره که موردنیاز سالمندان است، در این سند دیده شده است.