معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: سیاست‌های شهرداری به بار نشسته است و دوچرخه‌ های اشتراکی نسل ۴ که توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در کلانشهر تهران اجرایی شده توانسته وضعیت صفر دوچرخه‌سواری اشتراکی در پایتخت را حالا به روزانه ۴۰۰۰ نفر برساند.

به گزارش مرور نیوز،  محسن پورسیدآقایی ،  معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حرکت به سمت حمل‌ و نقل پاک نه‌تنها یک هدف همیشگی بلکه یک استراتژی برگشت‌ناپذیر در مدیریت شهری است، گفت: تحقق این هدف نیازمند تغییر نگرش به موضوع حمل‌ و نقل و اتخاذ دو رویکرد توسعه حمل‌ و نقل عمومی و ایجاد محدودیت‌های تردد است.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که از سال‌ها پیش در بسیاری از شهرهای جهان، حرکت به سمت حمل‌ و نقل پاک آغازشده و در سال‌های اخیر نیز مدیریت شهری تهران با همکاری شورای شهر، حرکت در این مسیر را شروع کرده است، اظهارکرد: اهتمام مدیریت شهری، حرکت در مسیر حمل‌ و نقل پاک با استفاده از وسایل نقلیه بدون آلایندگی یا با حداقل آلایندگی است که مقصد این مسیر به شهری با هوای سالم و به‌ اصطلاح «شهر پاک» منتهی می‌شود.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه پیش‌نیاز تحقق شهر پاک، دستیابی به حمل‌ و نقل عمومی پاک است، اظهار کرد: بدیهی است که این استراتژی حیاتی، نیازمند اختصاص یارانه مناسب به ناوگان حمل‌ و نقل عمومی و بهینه‌سازی مستمر این ناوگان، توسعه ناوگان حمل‌ و نقل عمومی پاک همچون مترو، دوچرخه، موتورسیکلت برقی و...  است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری از هیچ تلاش و کوششی در جهت حمایت از حمل‌ و نقل پاک فروگذار نمی‌کند، گفت: توانسته‌ایم با کاهش سرفاصله قطارها به ۳.۵ دقیقه، ظرفیت ناوگان مترو را تا ۵۴ درصد افزایش دهیم این در حالیست که پیش‌ از این سرفاصله‌ حرکت قطارها بیش از شش دقیقه بود که اکنون به ۳.۵ دقیقه کاهش‌ یافته است.

معاون شهردار تهران در ادامه به بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید خط ۷ مترو اشاره و اظهارکرد: از ابتدای مهرماه تاکنون که سرفاصله حرکت قطار در این خط از ۱۵ دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهش‌ یافته است آمار مسافران خط ۷ متروی تهران هم از ۵۰ هزار نفر در روز عبور کرده است.

پورسیدآقایی بر ضرورت توسعه دوچرخه‌سواری و رویکرد مدیریت شهری نسبت به توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک مُد حمل‌ و نقلی پاک در پایتخت تاکید کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری، توجه به فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه و آشتی دادن مردم با دوچرخه در تحقق این هدف از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: سیاست‌های شهرداری به بار نشسته است و دوچرخه‌های اشتراکی نسل ۴ که توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در کلانشهر تهران اجرایی شده توانسته وضعیت صفر دوچرخه‌سواری اشتراکی در پایتخت را حالا به روزانه ۴۰۰۰ نفر برساند. گرچه این عدد با توجه به جمعیت‌مان کم است اما شروع افتخارآمیزی است.

بنا براعلام  روابط عمومی معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران، وی با بیان این‌که در هشت ماهی که دوچرخه‌های اشتراکی راه‌اندازی شده از آزادسازی ۱۴ تن کربن در هوای پایتخت جلوگیری کرده‌ایم، اظهارکرد: همزمان با توسعه حمل‌ و نقل عمومی می‌بایست محدودیت‌های ترافیکی نیز ایجاد کنیم چراکه میزان مسافران مترو با این‌که ظرفیت ۵۹ درصد افزایش‌یافته، کمتر از پنج درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که در کنار توسعه حمل‌ و نقل عمومی باید محدودیت‌هایی برای خودروهای شخصی اعمال کنیم.