جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در پروژه سپهتن ۱۵ هزار اتوبوس به ردیاب مجهز شدند که همین کار باعث شد بیش از ۹۰ درصد تخلفات اتوبوس‌هایی که در این پروژه به ردیاب مجهز شده بود، کاهش پیدا کند.

به گزارش مرور نیوز، سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی صبح امروز (10 مهر) در حاشیه دوازدهمین نشست نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با وابستگان نظامی و افسران رابط پلیس کشورهای خارجی مستقر در تهران در جمع خبرنگاران گفت: اساساً راهی جز حرکت به سمت هوشمندسازی پلیس نداریم. این موضوع را به دو دلیل می‌گویم یکی اینکه پلیس همه فعالیت‌هایش در دید مردم است و با شئونات اجتماعی کار دارد و نمی‌تواند از پیشرفت جامعه عقب بماند.

وی افزود: هدایت‌گری و کنترل، لازمه‌اش ابتکار عمل است و پلیس در صورتی می‌تواند موفق باشد که یک گام از جامعه جلوتر باشد و بتواند به موقع عمل کند.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: اگر پلیس بخواهد به روش دهه‌های گذشته عمل کند، اعتبار لازم را نخواهد داشت و حتی برای ارتباط با سطوح مختلف جامعه و در ارتباط با سطح ملی، لازمه پلیس پیشرفت است.

سلیمانی ادامه داد: نکته دوم این است که بدون استفاده از دانش و فناوری، امکان هوشمندسازی در مأموریت‌ها را نداریم. همین الان هم مشکل‌های اولیه‌ای در زمینه دیر رسیدن به پلیس تراز اول در هوشمندسازی داریم.

به گفته وی، ‌ برنامه‌های کوتاه‌ مدت و بلندمدت برای دستیابی به این مهم داریم.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: پلیس باید بتواند در تمام جاده‌های کشور به صورت مستقیم با راننده ارتباط دوسویه داشته باشد و به موقع هشدار لازم را بدهد که کار سختی نیست و فقط عزم و انگیزه می‌خواهد.

سلیمانی بیان کرد: اکنون پلیس ایران در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از پهبادها در جاده‌ها به منظور کنترل وضعیت ترافیکی است.

وی افزود: پهپادها در یکی از استان‌ها در حال تمرین هستند و به زودی در جاده‌ها برای رصد ترافیکی و گرفتن تدابیرلازم به کار برده می‌شوند.

جانشین فرمانده ناجا اظهار کرد: در تهران هر روز حدود ۳۰۰۰ تصادف می‌شود که نیاز به حضور پلیس در صحنه تصادف است به همین منظور پلیس نیاز دارد تا به تجهیزات پیشرفته مجهز شود. منظورم از این تجهیزات، ابزارهایی است که در لحظه عکس تصادفات را برای مأمور پلیس ارسال کنند تا پلیس بتواند از پشت سیستم تصمیم بگیرد و نظرش را به راننده اطلاع دهد.

سلیمانی گفت: در پروژه سپهتن ۱۵ هزار اتوبوس به ردیاب مجهز شدند که همین کار باعث شد بیش از ۹۰ درصد تخلفات اتوبوس‌هایی که در این پروژه به ردیاب مجهز شده بود، کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: دسترسی پلیس به سامانه‌های موجود در کشور و بانک‌های اطلاعاتی، می‌تواند به بهبود عملکرد پلیس اضافه کند.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: با دولت توافق کردیم که ۱۵۰۰ دستگاه خودرو برای فعال شدن گشت‌های پلیس راه در اختیارمان بگذارند که البته تا این لحظه ۱۵ درصد از این تعداد در اختیار پلیس قرار گرفته است.

به گفته سلیمانی، طبق قوانین جهانی، در هر ۲۰ کیلومتر یک گشت پلیس باید در جاده‌ها حضور داشته باشد که در ایران هر ۲۹۰ کیلومتر، یک گشت وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پلیس به بیش از ۱۸ هزار دوربین ثابت نیاز دارد که تعداد دوربین‌های موجود الان کمتر از ۲۰۰۰ دوربین است.