مراسم عزاداری و سوگواری اربعین سیدالشهداء و یاران باوفایش شنبه شب با حضور گسترده دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کشورهای شرق آسیا برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در این مراسم که در حسینیه های سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهرهای پکن، سئول و توکیو برپا شد، صدها تن از ایرانیان مقیم این کشورها حضور داشتند.

بر اساس گزارش های دریافتی، آیین سوگواری اربعین حسینی در شهرهای مزبور با اقامه نماز مغرب و عشاء و همچنین قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و سپس با نوحه خوانی مداحان اهل بیت (ع) ادامه یافت.

در این آیین همچنین کارکنان و مسئولان سفارت، سازمانها و نهادهای ایرانی و خانواده هایشان، بازرگانان و تجار و همچنین گروهی از دانشجویان شاغل به تحصیل در کشورهای کره جنوبی، چین و ژاپن حضور داشتند.

حسن طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی در سخنانی به نقش و اهمیت حرکت تاریخی امام حسین (ع) و نقش تداوم این سوگواریها در زنده نگه داشتن قیام عاشورا پرداخت.

وی با اشاره به گستردگی فرهنگ عاشورا و اربعین در جامعه اسلامی، بر اهمیت پاسداشت از این فرهنگ و انتقال آن به نسل جوان تاکید کرد.

طاهریان همچنین نقش قیام عاشورا را در شکل گیری پایه های مبارزاتی و جنبش های دینی در مقابل ظلم و استکبار جهانی از جمله نقش عاشورا در الهام بخشی و حرکت موج بلند به رهبری امام خمینی (ره) در پایه گذاری انقلاب اسلامی ایران را غیرقابل انکار دانست.

همچنین در مراسمی که در شهر پکن پایتخت چین و در محل حسینیه این سفارت برگزار شد، حجت الاسلام «صدرالدین شریعتی» نیز در سخنانی علاوه بر تشریح قیام عاشورا، در وصف رشادتهای امام حسین و اصحاب با وفایش سخنانی ایراد کرد.

بر اساس گزارش های دریافتی، مراسم های مشابهی نیز توسط ایرانیان دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرهای شانگهای و گوانگجوی چین در محل کنسولگری های این دو شهر برگزار شده است.