معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور با تقدیر از هیات وزیران در زمینه تصویب اصلاح آیین‌ نامه استخدامی دهیاری‌های کشور و اصلاح آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار؛ این مصوبات را زمینه ساز ارتقاء جایگاه دهیاریها و همچنین افزایش امنیت شغلی آنان ذکر نمود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد دوشنبه 15مهرماه با بیان این مطلب در حاشیه روز روستا و عشایر در شهرستان سربیشه و شهر جدیدالتاسیس درح در استان خراسان جنوبی،‌ اهم تغییرات آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار که به تازگی از سوی هیات دولت تصویب شده را کاهش سقف جمعیتی برای تعیین دهیار تمام‌وقت، از 1500 نفر جمعیت به هزار نفر عنوان نمود.

وی افزود: بر این اساس حدود 2100 دهیار پاره‌وقت به دهیار تمام‌وقت تبدیل و بیش از دو و نیم میلیون نفر از جمعیت روستایی از خدمات دهیاری تمام‌وقت بهره‌مند خواهند شد.

وی، افزودن شاخص مرکزیت دهستان یا بخش و دارابودن ظرفیت گردشگری به شاخص‌های درآمد، جمعیت و وسعت درجه‌بندی دهیاری‌ها را دیگر تغییر آیین نامه مزبور ذکر نمود.

جمالی نژاد ادامه داد: به موجب مصوبه اخیر هیات دولت در زمینه اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور و اصلاح آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار؛ لحاظ سابقه فعالیت در دهیاری به عنوان یکی از شرایط احراز سمت دهیار درنظر گرفته شده و با تعیین مهلت 10 روزه جهت بررسی شرایط فرد منتخب شورای اسلامی روستا و تسریع در صدور احکام دهیاران، از سوی بخشداران شاهد تسریع در فرایند صدور حکم دهیاران خواهیم بود.

وی همچنین در زمینه اهم اصلاحات آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور گفت: بر این اساس وزارت کشور مکلف شده جهت تهیه دستورالعمل به‌کارگیری نیرو در دهیاری از طریق آزمون و با رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت‌ها اقدام لازم را انجام دهد.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور همچنین از ایجاد تکلیف برای این سازمان به‌منظور تعیین ساختار سازمانی دهیاری‌ها، متناسب با درجه هر دهیاری خبر داد و گفت: جلسات تخصصی مربوط به این امر تشکیل شده است

وی به تعیین تکلیف نحوه رسیدگی به تخلفات دهیاران و کارکنان دهیاری‌ها براساس مصوبه اخیر هیات دولت اشاره نمود و گفت: براساس این اصلاحیه، تخلفات دهیاران وفق قانون رسیدگی به تخلفات اداری و تخلفات کارکنان دهیاری وفق قانون کار رسیدگی خواهد شد.

وی، لحاظ سابقه خدمت در دهیاری در سایر دستگاه‌های اجرایی پس از استخدام دهیاران در آن دستگاه را دیگر تغییر اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور برشمرد.