دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: در حال حاضر دو میلیون زائر ایرانی در کشور عراق حضور دارند و درمجموع سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند.

به گزارش مرور نیوز،  احمد محمدی فر ،  دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه زائران ناتوان و سالمند باید با همراهی یک نفر در سفر اربعین شرکت کنند، گفت: تاکنون ۲۹ نفر از زائران اربعین در کشور عراق فوت شدند و سکته قلبی و بیماری‌های مختلف عامل عمده آن است.

وی بابیان اینکه تردد در مرزها با حجم بالای جمعیت برقرار است، افزود: در حال حاضر دو میلیون زائر ایرانی در کشور عراق حضور دارند و درمجموع سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند.

* کمبود امکانات زیرساختی در عراق

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به کمبود آب و وسیله نقلیه در خاک عراق بیان کرد: زائران در سفر مدیریت زمان داشته باشند و زمان بازگشت از سفر را تسریع کنند تا امکانات کافی برای پذیرایی از زائرانی که به‌تازگی وارد خاک عراق شدند مهیا شود.

محمدی فر در ادامه با اشاره به اینکه حداقل زمان برای اعتبار مجاز گذرنامه زائران اربعین سه ماه است، خاطرنشان کرد: افرادی که گذرنامه بااعتبار قانونی ندارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ برگ تردد موقت دریافت کنند.

* تراکم بالای جمعیت زائران در مرز مهران

وی بابیان اینکه برگ ترددها ظرف مدت ۴۸ ساعت به زائران تحویل داده می‌شود، اضافه کرد: امسال ۷۵ درصد از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به سفرهای اربعین اختصاص داده‌شده است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه زائرانی که قصد عزیمت دارند مرزهای چذابه، شلمچه و خسروی را برای خروج از کشور انتخاب کنند، گفت: مرز مهران از تراکم بالاتری برخوردار است و پیش‌بینی‌های لازم برای سرعت بخشی به حمل‌ونقل زائران انجام‌شده است.