معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در حوزه علوم پزشکی تدوین شده و این سند برای تمامی کلان مناطق آمایشی نیز در دست تدوین است.

به گزارش مرور نیوز،  باقر لاریجانی ،  معاون آموزشی وزارت بهداشت  درخصوص جایگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در ارتقای آموزش عالی سلامت، اظهار کرد: ارتقا و توانمندسازی بدنه هیات علمی نظام سلامت یکی از اهداف مهم در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است.

وی همچنین در خصوص بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، اظهار کرد: جلب مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه ها در اجرای این بسته ها یکی از ارکان اصلی است که برای ایجاد تحول در آموزش عالی سلامت باید مدنظر قرار گیرد و تنها با مشارکت همکاران هیات علمی است که می توان امید داشت این برنامه ها در بدنه دانشگاه ها نهادینه شود.

وی خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی حوزه علوم پزشکی باید براساس نیازهای واقعی جامعه صورت گیرد و حتی لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا نیروی انسانی هر منطقه از کشور متناسب با نیاز بومی همان منطقه تربیت شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: بر همین اساس سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در حوزه علوم پزشکی تدوین شده و این سند برای تمامی کلان مناطق آمایشی نیز در دست تدوین است.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، وی به احصای ماموریت های ویژه حوزه آموزش علوم پزشکی از اسناد بالادستی کشور اشاره و عنوان کرد: غالب این ماموریت ها مرتبط با توسعه علمی کشور در علوم بین رشته‌ای و حوزه های بومی مورد نیاز، برای تامین نیازهای جامعه و همچنین حرکت به سمت مرجعیت علمی است. این ماموریت ها باتوجه به ظرفیت ها و نیازهای مناطق آمایشی و دانشگاه های علوم پزشکی به آن ها سپرده شده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه بدنه هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی لازم است برای پاسخگویی به این نیازها هم به لحاظ کمی و هم کیفی تقویت شود گفت: طبق برآوردها ضروری است تا در سال های آتی، متناسب با شرایط کشور حدود ۱۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور جذب شوند، که امیدواریم با حمایت نهادهای بالادستی این هدف محقق گردد.

وی عنوان کرد: در سال جاری مجوز جذب حدود دو هزار عضو هیات علمی اخذ شده که به زودی فرایند جذب در دانشگاه های علوم پزشکی آغاز می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: همانطور که ذکر شد اعضای هیئت علمی می بایست در دانشگاه های علوم پزشکی متناسب با ظرفیت جذب دانشجو، نیازهای بومی  و مأموریت های ویژه دانشگاه جذب شوند.

وی افزود: بر همین اساس چارچوب نقشه جامع اعضای هیئت علمی حوزه علوم پزشکی تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس شاخص های ذکر شده در این چارچوب و برآورد وضعیت دانشگاه در این شاخص ها با هماهنگی مرکز امور هیات علمی و تیمی که به منظور تدوین نقشه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت تشکیل شده این نقشه را تدوین می کنند.

وی با بیان اینکه تا چند ماه آینده نقشه جامع اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور نهایی می شود گفت: از این پس جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس این نقشه صورت خواهد پذیرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به برنامه های این حوزه برای ارتقای کیفی بدنه هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم تا ضمن توانمندسازی اعضای هیات علمی، نظام های ارتقا و ارزشیابی به ترتیبی اصلاح شود تا فعالیت های نوآورانه در حوزه آموزش و همچنین ارتقای این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شیوه نامه توانمندسازی آموزشی اعضای هیات علمی علوم پزشکی تدوین و در تیرماه سال جاری به دانشگاه ها ابلاغ شده است، گفت: باتوجه به اینکه ممکن است اجرای این شیوه نامه در سال جاری موجب ناهماهنگی هایی در روند ارتقا یا تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی گردد، در هیات مرکزی جذب مصوب شد تا این آیین نامه از ابتدای سال ۱۳۹۹ در دانشگاه ها اجرایی شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه این مطلب به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده، ابراز امیدواری کرد که اجرای این برنامه ها بسترهای ارتقای آموزش را بیش از پیش فراهم کند.