قرارگیری بارگاه مطهر امام رضا در مشهد سبب شده تا این شهر به پایتخت مذهبی ایران مشهور شود.

به گزارش مرور نیوز، قرارگیری بارگاه مطهر امام رضا در مشهد سبب شده تا این شهر به پایتخت مذهبی ایران مشهور شود. اما علاوه بر بارگاه مطهر رضوی اماکن مذهبی دیگری در مشهد وجود دارد که در تور مشهد از تهران می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و با حس و حال معنوی و خوبی به شهر خود بازگردید. در ادامه این مطلب شما را با مهم‌تربن امکان مذهبی مشهد آشنا خواهیم کرد.

مسجد گوهر شاد؛ یکی از بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین مساجد ایران

مسجد گوهر شاد در قسمت جنوبی حرم امام رضا قرار دارد. این مسجد جزو معروف‌ترین مساجد در ایران است که در طول سال افراد زیادی برای دعا و مناجات خود از آن دیدن می‌کنند. این مسجد به دستور گوهرشاد در سال 821 قمری ساخته شد. مسجد گوهرشاد مساحتی معادل 8798 متر مربع دارد و از این رو آن را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران معرفی کرد. معماری زیبا و ظرافت کاشی‌کاری آن زیبایی زیادی به آن بخشیده است. مسجد گوهرشاد از 4 ایوان اصلی تشکیل شده که مهم‌ترین ایوان آن مقصوره است. نام گوهرشاد با کاشی‌های معرق در دو جای مسجد نوشته شده و علاوه بر آن کتبه‌ای در این مسجد وجود دارد که با خط شاهزاده بایسنقر نوشته شده است.

اماکن مذهبی در مشهد

مسجد خواجه ربیع؛ یکی دیگر مساجد پربازدید مشهد

علاوه بر مسجد گوهر شاد، شهر مشهد یک مسجد معروف دیگری به نام مسجد خواجه ربیع دارد. این مسجد نیز یکی از پربازدید‌ترین مساجد در مشهد است. خواجه ربیع یکی از بهترین و باوفا‌ترین یاران امام علی بوده که به دلایل مختلفی به توس مهاجرت می‌کند. این شیخ بزرگ در این سفر از دنیا می‌رود و به دستور شیخ بهایی برای او مزاری زیبا ساخته می‌شود. لازم است بدانید که این بنای تاریخی در سال 1310 به ثبت ملی رسیده است.

امام زادگان ناصر (ع) و یاسر (ع)؛ واقع در ییلاقات طرقبه

طرقبه یکی از معروف‌ترین ییلاقات مشهد است که برای تفریح و گردشگری می‌تواند یک انتخاب خوب و درست در مشهد باشد. در این منطقه از مشهد نیز با یک مکان مذهبی دیگر به نام امام زاده ناصر و یاسر روبه‌رو هستیم. این دو تن از نوادگان امام موسی کاظم هستند. هنگامی که امام رضا به شهر مقدس مشهد مهاجرت می‌کردند، این امام زادگان به همراه امام وارد مشهد می‌‌شوند. در ابتدا این امام زاده، گنبد گلی و ساده داشته اما رفته رفته با کمک خیرین و مردم تبدیل به یک مقبره زیبا و معنوی برای امام زادگان ناصر و یاسر شده است.

آرمگاه خواجه اباصلت هروی؛ یکی از دانشمندان بزرگ زمان امامت امام رضا

خواجه اباصلت یکی از مهم‌ترین دانشمندان و متکلمین زمان خود بوده است. در زمانی که امام رضا قصد هجرت به مشهد داشته‌اند، ایشان به عنوان یکی از همراهان این امام عزیز، در سفر همراه ایشان می شوند. اباصلت پس از آن که امام رضا به شهادت رسیدند کتابی در باب شهادت امام رضا می‌نویسند که این کتاب یکی از معروف‌ترین کتاب‌ها در این زمینه است. آرمگاه اباصلت در 5 کیلومتری مشهد به سمت جاده مشهد فریمان واقع شده است. امروزه آرامگاه این عزیز جزو مهم‌‌ترین امکان مذهبی مشهد به حساب می‌آید.

آرمگاه پیر پالان دوز؛ یکی از مساجد نزدیک به حرم امام رضا

آرمگاه پیر پالان دوز نیز به دلیل نزدیکی به حرم مطهر رضوی جزو معروف‌ترین مساجد مشهد به حساب می‌آید که بسیاری از افراد در تور مشهد از تهران به آن توجه ویژه‌ای دارند. پیر پالان دوز یکی از القاب محمد عارف عباسی است. این شخص یکی از عارفان معروف و به نام زمان خود بوده که مریدان زیادی نیز داشته است. آرامگاه ایشان در سمت شرقی حرم امام رضا قرار دارد. این آرامگاه در زمان صفویه با بنایی مستطیل شکل و کاشیکاری زیبا و به رنگ فیروزه ساخته شده است. این عارف به نام در قرن دهم هجری زندگی می‌کردند.

آرمگاه امام زاده یحیی؛ در 50 کیلومتری شهر مشهد

آرامگاه امام زاده یحیی کمی دور از شهر مشهد و در فاصله 50 کیلومتری آن قرار دارد. امام زاده یحیی فرزند زید بن علی بن حسین (ع) بوده‌اند. ساخت این آرامگاه نیز به مانند آرمگاه پیر پالان دوز در زمان صفویه انجام شده است. یکی از ویژگی‌های این آرمگاه وجود چشمه زیبایی است که در آن قرار دارد. زائران پس زیارت آرمگاه امامزاده یحیی، آبی برای تبرک از چشمه آن برمی‌دارند.

گنبد خشتی مشهد؛ یک مکان زیارتی و تاریخی

در بین اماکن مذهبی که در شهر مشهد وجود دارد، می‌توان گنبد خشتی این شهر را یکی از اماکن تاریخی و زیارتی مهم مشهد به حساب آورد. این مکان زیارتی و تاریخی آرامگاه امام زاده سید محمد است. امام زاده سید محمد یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر بوده که آرامگاه وی در ابتدای خیابان طبرسی قرار دارد. این آرامگاه از نظر معماری نیز بسیار زیبا و جذاب است. وجود گنبد و فضای زیر آن و همچنین چهار شاه نشین و هشتی ورودی از دیگر مواردی است که به زیبایی این مکان زیارتی افزوده که با دیدن آن می‌توانید حال روحی خود را خوب کنید و از مشاهده این آرامگاه زیبا نهایت لذت را ببرید.

اماکن مذهبی در مشهد

آرامگاه خواجه مراد؛ در دامنه کوه زیبای بینالود

یکی دیگر از یاران امام رضا که آرامگاه او در شهر مشهد وجود دارد و شما می‌توانید در تور مشهد از تهران از آن دیدن کنید، آرامگاه خواجه مراد است. این آرامگاه در فاصله 3 کیلومتری از مقبره خواجه اباصت قرار دارد و فاصله آن تا شهر مشهد نیز حدود 15 کیلومتر است. این آرامگاه با قرار گیری در دامنه کوه بینالود سبب شده تا شما علاوه بر زیارت بتوانید از جاذبه‌های زیبای این کوه نیز دیدن کنید. آرامگاه خواجه مراد دارای تزیینات آینه کاری و کاشی‌های هفت رنگ است و در آن ایوان باشکوه و زیبایی نیز وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت که آرامگاه خواجه مراد یکی از محبوب‌ترین و زیبا‌ترین امکان مذهبی مشهد است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آرمگاه سید حسن مدرس؛ آرامگاهی زیبا و تاریخی

یکی از روحانیون مبارز در دوره رضا شاه که خدمات ارزنده و مهمی را برای مردم انجام داد، سید حسن مدرس است. وی به دستور شاه به طبس یا کاشمر تبعید شد و پس از تبعید این فرد فرهیخته را به قتل رساندند. از این رو مردم که به حسن مدرس علاقه بسیار زیادی داشتند، باغ‌های اطراف مقبره ایشان را خریداری کردند و برای وی آرامگاهی زیبا و جذابی را ساختند.

منبع