کشور کانادا به عنوان دومین کشور بزرگ جهان شناخته شده است که با توجه به برخورداری از سطح بالای استانداردهای زندگی و همچنین آموزشی به مقصدی مناسب جهت ادامه تحصیل و زندگی تبدیل شده است.

به گزارش مرور نیوز، کشور کانادا به عنوان دومین کشور بزرگ جهان شناخته شده است که با توجه به برخورداری از سطح بالای استانداردهای زندگی و همچنین آموزشی به مقصدی مناسب جهت ادامه تحصیل و زندگی تبدیل شده است. سیستم آموزشی در این کشور بسیار قدرتمند بوده، که همین امر موجب تمایل بیشتر در دانش آموزان و دانشجویان جهت تحصیل در کانادا شده است. البته این سیستم آموزشی در میان ایالت‌های مختلف کانادا، در کنار تشابهات موجود، دارای تفاوت‎های قابل توجهی نیز می‎باشد.

تحصیل در کانادا 2022

براساس این مقاله از آسان مهاجر هزینه‌های تحصیل در کانادا و زندگی دانشجویی برای متقاضیان بین المللی، در مقایسه با دیگر کشورها مانند انگلیس، استرالیا و آمریکا تا حدود ۴۰ درصد مقرون به صرفه‌تر می‌‎باشد، که با توجه به همین امر این کشور تبدیل به یکی از مقاصد مهاجرتی پرطرف‎دار و محبوب در میان دانشجویان شده است.

تحصیل در کانادا

می‌توان گفت کانادا در میان مقاصد تحصیلی برتر جهان از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است، چرا که بر اساس قوانین و نظام آموزشی این کشور، تمامی شهروندان کانادایی و همچنین افرادی که دارای اقامت دائم کانادا هستند، خواهند توانست از مزیت تحصیل رایگان (از مقطع مهد کودک گرفته تا مقطع متوسطه) بهره ببرند.

همچنین برای متقاضیان تحصیل در کانادا این فرصت فراهم است که بعد از پایان تحصیلات خود برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام نمایند.

 تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا

متقاضیان جهت تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی، به مدارکی مانند آیلتس یا تافل نیاز خواهند داشت. همچنین لازم به ذکر است که برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی در این کشور می‎بایست معدل دیپلم و پیش‌ دانشگاهی متقاضیان بالاتر از ۱۴ نیز باشد.

افرادی که دوره پیش‌ دانشگاهی را سپری نکرده‌اند، در صورتی می‌توانند در دوره کارشناسی در کانادا پذیرش شوند، که تعداد واحدهای مورد نظر دانشگاه را، قبل از شروع تحصیل در دانشگاه پشت سر بگذارند.

این امکان برای برخی از متقاضیان فراهم است که بدون داشتن نمرات آزمون زبان نیز پذیرش شوند و قبل از شروع دوره تحصیلی، اقدام به آموزش و گذراندن دوره زبان خود نمایند.

 تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

دریافت پذیرش برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا، به سهولت انجام خواهد گرفت، چرا که بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به جذب دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد پرداخته و همچنین به دانشجویان این مقطع بورسیه تحصیلی نیز تعلق خواهد گرفت.

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد به دو شکل ارشد پژوهش ‌محور و درس ‌محور ارائه خواهد شد. در کارشناسی ارشد پژوهش ‌محور دانشجو می‎بایست به انجام پروژه‌ای پژوهشی تحت‌ عنوان پایان ‌نامه بپردازد. اما در کارشناسی ارشد دانش ‌محور یا درس‌ محور، دانشجو به‌ جای انجام پایان‌ نامه، می‎بایست واحد‌های درسی را بگذراند. لازم به ذکر است که دریافت بورسیه تنها برای کارشناسی ارشد پژوهش ‌محور امکان پذیر خواهد بود.

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

تحصیل در کانادا در مقطع دکترا، برای متقاضیان یک فرصت پژوهشی طلایی در توسعه تخصص آن‎ها نیز به شمار خواهد رفت. چرا که بالغ بر یک ‌سوم کل پژوهش‌های این کشور در دانشگاه‌های کانادا به انجام می‎رسد.

معرفی دانشگاه‌های برتر کانادا

همانطور که قبلا هم ذکر شد کشور کانادا جایگاه ویژه‎ای در میان مقاصد تحصیلی را به خود اختصاص داده است. به طوری که می‎توان گفت این کشور معتبرترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است. از پرطرف‎دارترین ایالات در بین متقاضیان بین المللی می‎توان از انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک نام برد که تعداد زیادی از برترین دانشگاه‌های این کشور در این ایالت‌ها قرار دارند.

در ادامه به معرفی برخی از معتبرترین دانشگاه‎ها جهت تحصیل در کانادا خواهیم پرداخت.

تحصیل در کانادا

  • دانشگاه تورنتو دارای رتبه 1 در کانادا و رتبه 26 جهانی
  • دانشگاه مک گیل دارای رتبه 2 در کانادا و رتبه 27 جهانی
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا دارای رتبه 3 در کانادا و رتبه 46 جهانی
  • دانشگاه مونترال دارای رتبه 4 در کانادا و رتبه 111 جهانی
  • دانشگاه آلبرتا دارای رتبه 5 در کانادا و رتبه 126 جهانی
  • دانشگاه مک مستر دارای رتبه 6 در کانادا و رتبه 140 جهانی
  • دانشگاه واترلو دارای رتبه 7 در کانادا و رتبه 149 جهانی
  • دانشگاه وسترن دارای رتبه 8 در کانادا و رتبه 170 جهانی
  • دانشگاه کلگری دارای رتبه 9 درکانادا و رتبه 235 جهانی
  • دانشگاه کویینز دارای رتبه 9 در کانادا و رتبه 246 جهانی

بورسیه تحصیل در کانادا

هر بورسیه تحصیلی از شرایط و ضوابطی برخوردار می‎باشد که بر اساس آن دانشجویان واجد شرایط دریافت آن قرار خواهند گرفت. برخی از این بورسیه‌‎ها به شرح زیر می‎باشند.

بورسیه ‎های تشویقی

مختص دانشجویان با استعدادهای درخشان و معدل بالا می‎باشد.

بورسیه‌‎های ورودی

برای دانشجویانی که به تازگی تحصیلات دانشگاهی خود را شروع کرده‎اند، در نظر گرفته شده است.

بورسیه‌‎های تحقیقاتی یا RA

مختص دانشجویانی می‎باشد که به تحقیق، پژوهش و نگارش مقالات علمی خواهند پرداخت.

بورسیه‌های دستیار مدرس یا TA

مخصوص دانشجویانی می‎باشد که تمایل دارند به تدریس دانشجویان ترم پایین در کنار اساتید بپردازند.

بورسیه‎‌های کارآموزی

برای دانشجویانی در نظر گرفته شده که قصد انجام کارهای پاره وقت، در کنار تحصیل خود داشته و یا سابقه آن را نیز دارند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا و تحصیل در کانادا

  • تکمیل فرم‎های درخواست ویزای دانشجویی
  • انجام انگشت نگاری
  • گرفتن نامه پذیرش از دانشگاه (نسخه اصلی)
  • گذرنامه معتبر
  • ۲ قطعه عکس جدید در اندازه عکس موجود در گذرنامه و پشت نویسی شده (نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد)
  • اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا
  • ارائه رسید پرداخت هزینه مجوز تحصیلی
  • در صورت تمایل به تحصیل در کبک، دریافت گواهی Certificate d’acceptation du Québec، ترجمه انگلیسی و فرانسوی مدارک، به همراه کپی تایید شده مورد نیاز است.

البته لازم به ذکر است که مدارک ویزای تحصیلی کانادا، با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر، ممکن است متفاوت باشد.

کار در حین تحصیل در کانادا

می‎توان گفت یکی از مزیت‌های دریافت ویزای تحصیلی کانادا، این است که متقاضیان امکان دریافت ویزای کار و مشغول به کار شدن و ایجاد کسب و کار و درآمد، بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی را خواهند داشت.

به طوری که افراد می‎توانند ۲۰ ساعت در هفته را مشغول به کار شوند.

دوره‎های کو آپ کانادا Co-op یک فرصت مناسب برای کار دانشجویی بوده، چرا که ضمانت شغلی را به همراه خواهد داشت.