حسابداری جز حرفه های پیچده در خصوص سطح و گرید بندی می باشد، یک نیرو فعال در حرفه حسابداری از سطح کاراموزی استارت کار خود را میزند و تا سطح مشاور مالی جای ارتقا در کار خود دارد، که این ارتقا سطح حد اقل ده سال سابقه کاری در خود گنجاده است و بسیار دیده شده است برخی حسابداران با حتی 30 سال سابقه در سطح یک مدیر مالی کارایی نداشته اند.

به گزارش مرور نیوز، حسابداری جز حرفه های پیچده در خصوص سطح و گرید بندی می باشد، یک نیرو فعال در حرفه حسابداری از سطح کاراموزی استارت کار خود را میزند و تا سطح مشاور مالی جای ارتقا در کار خود دارد، که این ارتقا سطح حد اقل ده سال سابقه کاری در خود گنجاده است و بسیار دیده شده است برخی حسابداران با حتی 30 سال سابقه در سطح یک مدیر مالی کارایی نداشته اند.

اما وجه مشترک بین اهداف اغلب حسابداران ، تاسیس شرکت حسابداری می باشد، تاسی شرکتی که با سایر مشاغل بسیار تفاوت دارد،  و پیشنیاز های سنگینی  از جمله هزینه، مسئولیت، دانش بالا، روابط اجتماعی قوی، نبوغ و ... از موسسان شرکت حسابداری طلب میکند.

از این رو دعوت کردیم از آقای مرتضی کریمی موسس شرکت حسابداری اتحاد جساب که در خصوص پیچ و خم های مدیریت یک شرکت حسابداری پاسخگوی ما باشد.

+با عرض سلام و خسته نباشید از اینکه دعوت ما را پذیرفتید...

-خیلی ممنون باعث افتخار بنده می باشد که تجربیات خودم را در اختیار شما و علاقه مندان این حرفه قرار دهم، و همین طور تشکر میکنم از شما که موضوع متفاوتی را برای بحث انتخاب کردید و بنده رو قابل دونستید که در خدمتتون باشم.

برای شروع و اولین سوال اینکه بعد از چند سال کار در حرفه حسابداری ، حسابدار ها میتونن اقدام به ثبت شرکت حسابداری بنمانید؟

-بابت اینکه بخواهیم برای تاسیس شرکت حسابداری زمان مشخص کنیم اصلا کار منطقی نیست و درواقع افراد با افراد کاملا متفاوت هستند ولی میتونیم به این سوال اینطوری پاسخ بدهیم که حسابدار ها از لحاظ دانش (تسلط به قوانین و استاندارد ها) و از لحاظ مدیریت نیرو و مشتری  و همینطور از لحاظ مالی و از همه مهمتر اعتبار لازم جهت جذب مشتری و .... به بلوغ رسیده باشند میتوانند اقدام به تاسیس شرکت حسابداری نمایند.

- فقط چیزی که باید به آن دقت شود این می باشد که الزامی به ثبت شرکت در همان مرحله اولیه وجود ندارد، حسابداران میتوانند مدتی بدون ثبت شرکت کار را پیش ببرند و بعد از اینکه همه ی شرایط مناسب اجرا بود ثبت شرکت هم انجام دهند.

چند تا شرکت حسابداری فعال در تهران هستند؟

-بابت تعداد شرکت حسابداری در تهران آمار دقیقی وجود ندارد اما با توجه به اطلاعات غیر رسمی موجود، بالای 100 شرکت حسابداری در تهران ارائه خدمات می نمایند.

+حدودا میانگین پرسنل شرکت حسابداری چند نفر می باشد؟

-تعداد پرسنل شرکتهای حسابداری متناسب به تعداد مشتریان و نوع اجرای خدمات رسانی متفاوت می باشد که از 2 تا 30 نفر معمولا میانگین تعداد پرسنل در یک موسسه حسابداری فعال در شهر تهران می باشد. اما این تعداد پرسنل تاثیر مستقیم از تعداد مشتریان نمیگیرد و مواردی نظیرنحوه نوع اجرا و سامانه مخصوص شرکت حسابداری که باعث حذف نیرو و کاهش هزینه برای شرکتهای حسابداری میشود این قاعده را نقض مینماید.

+منظورتان از نوع اجرای خدمات رسانی در تعداد پرسنل تاثیر میگذارد یعنی چه؟

- این روزها با توجه به زیاد شدن جزییات حسابداری بعضی از موسسه های حسابداری پیشرو، اقدام به ایجاد سامانه و پنل برای مشتریان نموده اند که یک سری عملیات بصورت سیستمی انجام میگردد و نیازی به نیرو اضافه نیست که در کاهش هزینه و تسریع عملیات تاثیر بسیاری دارد. در نتیجه تخصصی ترین موسسه حسابداری در تهران الزامی به داشتن بیشترین نیرو نیست.

+درامد شرکت حسابداری ها چقدر است؟

-میزان درامد هم در بین شرکتهای حسابداری بسیار متفاوت می باشد ولی اگر بخواهیم عدد حدودی اعلام نماییم از سالی 200 میلیون گرفته تا 20میلیارد تومن در سال میانگین درامد شرکت حسابداری می باشد که قطعا یکی از بهترین شرکت های حسابداری در ایران می تواند چنین درامدی را داشته باشد 

میانگین چند درصد از درآمد در حرفه حسابداری تبدیل به سود میگردد؟

-نحوه اجرای کار در  تعیین نرخ سود بسیار تاثیر دارد از نرم افزار حسابدرای گرفته تا سامانه های مدیریت نقش زیادی در نرخ سود دارند ولی معمولا بین 20 الی 30 درصد کار تبدیل سود خالص میشود  که از نظر بنده با این همه مسئولیت و سختی کار اصلا نرخ قابل توجهی نمی باشد.

در شرکتهای حسابداری معمولا از چه نرم افزار حسابداری استفاده می شود؟ و پیشنهاد شما چیست؟

-با توجه به نوع  فعالیت مشتریان (بازرگانی، تولیدی و ...) انتخاب نرم افزار متفاوت می باشد ، باتوجه به اینکه در بازار هم شرکتهای نرم افزاری زیادی فعال هستند که هر کدام هم مزایا و معایب خودشان را دارند ولی بنده سعی میکنم نرم افزار خاصی رو معرفی نکنم که خدای ناکرده مدیون کسی نشویم ولی پیشنهاد میکنم متقاضیان خرید نرم افزار حسابدرای از شرکتهای مشاوره خرید نرم افزار حسابداری استفاده کنند، این شرکتهای نیاز مشتری رو کامل دریافت میکنند و با توجه به نیاز و بودجه نرم افزار معرفی میکنند و معمولا هم تخفیف های خوبی ارائه مینمایند.

+میشه بیشتر در خصوص این شرکتها توضیح بدید؟

- پلتفرم از کی قطعا این روزها به گوشتان خورده، دقیقا مثل پلتفرم از کی که برای بیمه می باشد این شرکتها برای نرم افزار حسابداری راه اندازی شده اند.

+اگر در عملیات یک مشتری اشتباهی صورت گیرد و آن شرکت جریمه شود شرکت های حسابداری چگونه این دست قبیل موارد را مدیریت میکنند؟

- با توچه با چارچوب بندی کارها، در شرکت های حسابداری معتبر، چنین اتفاقهای کم رخ میدهد ولی علی الحال اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد اغلب شرکتهای حسابداری باید جبران خسارت مشتری را انجام دهند و برخی شرکتها نیز بابت خدمات خود در کنار قرارداد تضمین کتبی (سفته ) بعنوان حسن انجام کار ارائه مینمایند.

چه جالب آیا شما هم سفته به مشتریان میدهید؟

بله قطعا.

بسیار ممنون از اینکه صبورانه پاسخگوی سوالات ما بودید بابت کلام آخر اگر مطلبی هست بفرمایید

-خواهش میکنم نظر لطف شماست مطلب خواصی وجود ندارد فقط به مدیرعامل شرکتها پیشنهاد میکنم در انتخاب شرکت حسابداری حداکثر دقت و وقت را صرف نمایند که انتخاب اشتباه در این خصوص باعث خسارات جبران ناپذیری میشود و به متقاضیان تاسیس شرکت حسابداری نیز توصیه میکنم قبل از هر اقدامی زیر ساخت های خود را محکم کنند و سپس اقدام به ارائه خدمات بصورت حقوقی نمایند، و یک تشکر ویژه از شما بابت زمانی  که در خصوص چنین موضوعی صرف کردید دارم.

منبع : https://etehadhesab.com