رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اتمام فاز نخست مطالعات انتقال آب دریاچه نئور به اردبیل با هدف تأمین مصارف کشاورزی خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، عدیل سروی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه بررسی منابع آبی کشاورزی اردبیل تصریح کرد: به منظور اجرای عملیات انتقال آب نئور به اردبیل مطالعات فاز شناخت به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به کشت محصولات کشاورزی در ۷۷۸ هزار هکتار از اراضی استان اضافه کرد: استان اردبیل بیشترین میزان کاربری کشاورزی را دارد و تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی یکی از ضرورت‌ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: به منظور تأمین منابع آبی طرح‌های مختلفی در دست اجرا است که یکی از آن ها تعریف منابع آبی جدید است.

سروی به ضرورت انتقال آب فراحوزه ای از منابع تعریف شده اشاره و تصریح کرد: از جمله با توجه به بحران آبی دشت اردبیل لازم است این مهم در دستور کار قرار گیرد.

وی یکی از طرح‌های در دست اجرا را انتقال آب از حوزه قزل‌اوزن برشمرد و گفت: انتقال آب یکی از مهم‌ترین مطالبات ساکنان به منظور احیای منابع آبی مرکز استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بخشی از برنامه‌های احیای منابع را برقدار کردن چاه‌های کشاورزی عنوان و اضافه کرد: به دلیل  تأمین نشدن اعتبار این طرح هنوز به فاز اجرایی نرسیده است.

سروی با اشاره به پیش‌بینی برقدار کردن هزار و ۴۵۹ چاه کشاورزی در سال جاری، اضافه کرد: تاکنون برای هزار مورد پرونده تشکیل شده اما عملاً اعتبار مناسب تأمین نشده است.

وی همچنین اصلاح الگوی کشت را در راستای استفاده بهینه از منابع آبی دانست و افزود: برنامه اصلاح الگو برای ۱۰ شهرستان تهیه و تدوین شده است.