مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: با وجود اهمیت تعیین بستر در کاهش مخاطرات سیلاب، تعیین بستر رودخانه‌های استان با محدودیت اعتباری مواجه است.

به گزارش مرور نیوز، داوود نجفیان ظهر یکشنبه در سمینار آموزشی مدیریت و کاهش مخاطرات سیلاب تصریح کرد: طول رودخانه‌های استان اردبیل سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که از این میزان تنها حریم بستر هزار و ۸۶۳ کیلومتر توسط آب منطقه‌ای مطالعه شده است.

وی با اشاره به خسارت‌های قابل‌توجه سیلاب اضافه کرد: این در حالی است که با ارقام به مراتب کمتر می‌توان نسبت به تعیین بستر اقدام کرد و هر چند تخصیص اعتبار شهرستان‌ها پایین است اما انتظار می‌رود به این مهم توجه داشته باشند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همچنین به ضرورت توجه به طرح‌های مطالعاتی تأکید کرد و افزود: در تخصیص اعتبارات انتظار می‌رود نیم‌نگاهی به طرح‌های مطالعاتی صورت گیرد؛ چرا که مطالعات اساس تصمیم‌گیری‌ها و راهکارهای مدیریت بحران است.

نجفیان با تأکید به اینکه پدیده سیلاب همچنان در استان اردبیل خسارت به بار می‌آورد، اضافه کرد: این در حالی است که برای کاهش مخاطرات سیلاب سدهایی احداث شده اما نمی‌توان به طور کامل مخاطرات را به صفر رساند.

وی به تأکید به احداث سدهایی برای کاهش خسارت احتمالی سیلاب روی رودخانه‌ها متذکر شد: علاوه بر این ۱۳۲ کیلومتر از حریم رودخانه‌های استان بازگشایی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان به بسترهای قانونی صیانت از حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: وزارت نیرو مصمم به حفاظت و صیانت از بستر رودخانه‌ها است؛ چرا که ساخت‌وسازهای غیرمجاز خود موجب تشدید سیلاب می‌شود.

نجفیان به ساماندهی ۷۶.۵ کیلومتر از بستر رودخانه‌های ارس و بالهارود اشاره و تأکید کرد: هزار و ۳۰۰ کیلومتر از اراضی که در سال‌های اخیر به دلیل طغیان سیل از دسترس خارج شده بود، آزادسازی شد.

وی در خصوص مدیریت سیلاب در داخل شهرها، خواستار همکاری شهرداری‌ها در صیانت از بستر و محدوده رودخانه‌های شهری شد و تأکید کرد: انتظار می‌رود مجموعه همکاری‌ها نه تنها خسارات سیلاب را کاهش دهد بلکه منجر به ایمن‌سازی و احیای ظرفیت‌های گردشگری رودخانه‌ها نیز باشد.