رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سهم ارزشی صادرات بخش کشاورزی نسبت به کل صادرات غیر نفتی کشور را 11 درصد است که ترکیب اقلام صادراتی از لحاظ وزنی شامل محصولات پسته، هندوانه، رب گوجه، پنیر و ماست می باشد.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان ،قلمکاری اظهار داشت:کمیسیون کشاورزی با تفکری مبتنی بر پنج فرایند اصلی تفکر استراتژی، برنامه ریزی، برنامه ریزی برای اجرا، اجرا و در نهایت ارزیابی عملکرد فعالیت می کند.

وی افزود: این کمیسیون به هفت کمیته تقسیم شده و با توجه به نیاز شدید کشور به کشت برون مرزی یکی از این کمیته ها، کمیته کشت برون مرزی و بازرگانی است.

وی تصریح کرد: برای این کمیته نیز دو کارگروه کشت فراسرزمینی و کارگروه ویژه صادرات ترتیب اثر داده شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه اگر کشاورزی به عنوان محور اقتصاد قرار بگیرد و با رعایت اصول زیست محیطی، می تواند بسیار گره گشا باشد، تصریح کرد: در برنامه پنج ساله چهارم، تولید ناخالص داخلی کشور از 199 هزار میلیارد تومان به 389 هزار میلیارد افزایش یافته که در بخش کشاورزی این رقم از 13 هزار میلیارد به 28 هزار میلیارد رسیده که نشان دهنده اهمیت این بخش در اقتصاد کشور است.

قلمکاری افزود: از سال 90 تا 93 نرخ رشد بخش کشاورزی درحالی 3 درصد بوده که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منفی بوده است و این گویای این موضوع است که در حوزه کشاورزی رشد پایداری وجود دارد.

وی سهم ارزشی صادرات بخش کشاورزی نسبت به کل صادرات غیر نفتی کشور را 11 درصد عنوان کرد و  ترکیب اقلام صادراتی از لحاظ وزنی را شامل محصولات پسته، هندوانه، رب گوجه، پنیر و ماست برشمرد و افزود: بخش کشاورزی 6/21 واردات به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داده در حالیکه پنج قلم عمده وارداتی به ذرت دامی، سویا، برنج، کنجاله و سایر کنجاله های جامد تخصیص داشته است.

قلمکاری خاطر نشان کرد: اگر بر چالش ها تمرکز کنیم علیرغم وجود خشکسالی می توانیم در حوزه کشاورزی به موفقیت های زیادی برسیم.