هم‌زمان با شب شهادت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)،‌ حرم مطهر رضوی و خیابان‌های منتهی به حرم مملو از زائرانی است که در غم امامشان به سوگ نشسته‌اند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، بارگاه منور رضوی در شب شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حال و هوای خاصی دارد.

اینجا ملجا دردمندان و نیازمندانی است که از هر کوی و برزن مشتاقانه و با دلی سوزان در سوز سرما، خود را به حرم امن رضوی رسانده‌اند و در آستان متبرک آن حضرت دل زنگارگرفته خود را صیقل می‌دهند.

زائران رضوی دست‌به‌سینه و در حال تعظیم با چشمانی بارانی و ملتمس وارد صحن‌ها می‌شوند و از خان پربرکت حضرت رضا(ع) بهره می‌برند و تمنای حضور مجدد در بارگاه منور دارند.

صحن‌های مختلف حرم رضوی مملو از جمعیت عزاداری است که با پای پیاده یا در قالب کاروان‌های زیارتی خود را به مشهد رسانده‌اند تا در شهادت ثامن‌الحجج(ع) هم‌نوا با مجاوران حضرتش به سوگ بنشینند.

عزاداران و دل‌سوختگان با در دست داشتن علم و پرچم‌های مزین به القاب و اسامی ائمه اطهار(ع) درحالی‌که به سوگواری مشغول هستند خود را به صحن‌ها می­‌رسانند.

در بیرون از حرم مطهر نیز دسته‌جات عزاداری با زنجیرزنی و سینه‌زنی عشق و ارادت خود را به ساحت هشتمین امام ابراز می‌دارند.

از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه‌برنامه‌های متعددی در اماکن و رواق‌های حرم مطهر رضوی از قبل از نماز مغرب در حال برگزاری است.

برگزاری ویژه‌برنامه سخنرانی و مرثیه‌سرایی در رواق‌های شیخ حر عاملی،‌ دارالهدایه،‌ دارالمرحمه،‌ امام خمینی(ره) و مسجد گوهرشاد گوشه‌ای از برنامه‌های عزاداری حرم مطهر رضوی در شب شهادت علی بن موسی‌الرضا(ع) بشمار می‌آید.

ویژه‌برنامه خطبه‌خوانی توسط خادمان بارگاه منور رضوی و عزاداری زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) از محوری‌ترین برنامه‌های شب شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی به شمار می‌رود.

در ویژه‌برنامه رواق امام خمینی(ره) که بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور هزاران دلداده به امام رئوف برگزار شد،‌ پس از قرائت زیارت امین‌الله، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مدنی درباره هجرت امام رضا(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه مأمون از دانشمندان زمان خود بود، ‌اظهار کرد: مأمون با زیرکی تمام امام رضا(ع) را به خراسان کشاند و به همه لشگریانش سفارش کرد که امام(ع) را از مسیرهایی بیاورند که کمتر با مردم ملاقات کند و با آن­ها سخن نگوید.

این سخنران حرم رضوی ادامه داد: 200 سال طاغوت‌های شیطانی چون معاویه،‌ یزید،‌ مأمون و ... به دنبال این بودند که در چشم مردم اهل‌بیت(ع) را مخالف توحید باوری و قرآن به نمایش بگذارند و ائمه هدی (ع) نیز به شیوه‌های مختلف در برابر آن­ها ایستادگی کردند.

یادآور می‌شود؛ از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در شب شهادت امام رضا(ع) تا صبحگاهان ویژه‌برنامه‌های سخنرانی،‌ عزاداری و سینه‌زنی برگزار می‌شود.