‌مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: به‌ منظور ساماندهی فضای کالبدی روستای گازرخان و نیز پیگیری اجرای طرح‌های گردشگری و رفع موانع توسعه روستای گازرخان کارگروه ساماندهی این روستا تشکیل خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، کریم حبیبی انبوهی اظهار کرد: روستای گازرخان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان قزوین است که به دلیل وجود قلعه تاریخی حسن صباح از شهرت جهانی برخوردار است ولی متأسفانه فراخور جایگاه و اهمیت تاریخی و طبیعی‌اش موردتوجه مسوولین قرار نگرفته است.

وی افزود: این روستا به دلیل وجود قلعه اسماعیله به‌تنهایی بیش از همه آثار دیدنی استان مورد بازدید گردشگران خارجی قرار می‌گیرد ولی متأسفانه نه‌تنها از امکانات لازم برای پذیرایی و اقامت گردشگران برخوردار نیست، بلکه نما و منظر آن و نیز شرایط زیست‌محیطی آن‌هم درخور چنین روستایی نیست.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین ادامه داد: درگذشته مجموع ضوابط ناظر بر این روستا نادیده گرفته‌شده و در رعایت و اعمال قوانین ویژه روستاهای هدف گردشگری در این روستا اهمال و قصور غیرقابل‌اغماضی صورت پذیرفته است.

حبیبی انبوهی خاطرنشان کرد: با توجه به در دست اقدام بودن ثبت جهانی قلعه تاریخی الموت، باید کلیه اقدامات جهت فراهم آوردن شرایط مساعد این ثبت فراهم شود و لذا به‌زودی با تشکیل کارگروهی مرکب از دستگاه‌های مرتبط با موضوعات مختلف این روستا، موضوع انتظام بخشی به امور این روستا و ساماندهی مجموع مسائل مرتبط به آن را در دستور کار قرار خواهد داد.

وی همچنین ضرورت مشارکت مردم به‌ویژه مدیریت روستا را در توسعه این روستا اجتناب‌ناپذیر دانست و خواستار همکاری، همدلی و تشریک‌مساعی بیشتر آنان در حل مشکلات روستای گازرخان شد.
روستای گازرخان در بخش الموت شرقی استان قزوین واقع در ١٠۵ کیلومتری شمال شهر قزوین و ٢٠کیلومتری شهر معلم کلایه مرکز این بخش قرار دارد و با حدود ۵٠٠ نفر جمعیت دومین روستای پرجمعیت این بخش بعد از روستای هنیز محسوب می‌شود و به دلیل وجود قلعه تاریخی اسماعیله و سابقه مرکزیت حکومت این فرقه در زمان حسن صباح رئیس فرقه مذکور و جانشینان وی شهرت جهانی دارد و سالیانه ده‌ها هزار نفر از سراسر دنیا و ایران از این قلعه بازدید می‌کنند.

همچنین روستای گازرخان به دلیل دارا بودن باغات گیلاس بزرگ‌ترین تولیدکننده گیلاس این بخش بشمار می‌رود که درآمد حاصل از آن در این روستا سالیانه بالغ‌بر ۴۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود و فصل شکوفه‌های گیلاس جلوه مضاعفی بر جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌بخشد و اقتصاد کشاورزی آن نیز حائز اهمیت است.