شهردار منطقه دو بندرعباس، با بیان اینکه در بندرعباس اتباع بیگانه متکدی حضور دارند که شهرداری همواره اقدام به جمع‌آوری آن‌ها کرده است، گفت: هرچند وقت یک‌بار شهرداری اقدام به جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر بندرعباس می‌کند و پس از جمع‌آوری، آن‌ها را به‌ منظور ساماندهی به دستگاه‌های مربوطه تحویل می‌دهد اما برای تحویل متکدیان بیگانه با مشکل مواجه هستیم و هیچ ارگانی مسوولیت ساماندهی آن‌ها را به عهده نمی‌گیرد.

به گزارش مرور نیوز، مهدی رنجبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شهرداری تنها در جمع‌آوری متکدیان مسئول است و مسوولیت نگهداری بر عهده سایر ارگان‌ها است، اضافه کرد: به همین دلیل متکدیان اتباع بیگانه‌ای که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند را به دلیل عدم پذیرش توسط نهاد مربوطه به خارج شهر برده و در آنجا رها می‌کنیم اما سرعت برگشت این متکدیان به شهر از سرعت برگشت مأموران شهرداری بیشتر است.

شهردار منطقه دو بندرعباس به جمع‌آوری معتادان کارتون خواب اشاره و اظهار کرد: بسیاری از نهادها و سازمان‌ها باید برای ساماندهی و جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب در بندرعباس پیش‌قدم باشند و با شهرداری همکاری کنند که به نظر می‌رسد این اقدام بسیار سخت و مشکل و جزء سخت‌ترین اقدامات شهرداری برای جمع‌آوری و ساماندهی این افراد است.

وی خاطرنشان کرد: این افراد بعد از جمع‌آوری  شش تا 9 ماه در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند تا اعتیاد را ترک کنند و سپس به مدت یک سال تحت حمایت و رصد واحد مشاوره قرار می‌گیرند تا بار دیگر به مواد مخدر آلوده نشوند اما با توجه به حجم بالای معتادان در بندرعباس و تعداد کم کمپ‌ برای ساماندهی آن‌ها نیز با مشکل مواجه هستیم.

رنجبری بابیان اینکه تردد سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر به‌گونه‌ای است که باعث تهدید سلامت جامعه و امنیت شهروندان می‌شود، افزود: مناطق حاشیه‌ای در سطح شهر و نواحی الحاق به آن، بیشتر مورد هجوم این مهمانان ناخوانده شهری هستند و گاهی به دلیل گستردگی شهرها و نواحی، جولان سگ‌های ولگرد مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: سگ‌ها قابلیت تولیدمثل بالایی دارند و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه به‌سرعت افزایش‌یافته که این امر خود مخاطرات فراوانی را برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

رنجبری با بیان اینکه معضل سگ‌های ولگرد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مشکلات خدمات شهری در زمینهٔ بهداشت شهری است، ادامه داد: مهم‌ترین عامل وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر را می‌توان به عدم به‌موقع بیرون گذاشتن پسماندها توسط شهروندان، اتصال نواحی و روستاها به شهرها دانست.

به گفته وی مهم‌ترین مشکل سگ‌های ولگرد در سطح شهر حمله به شهروندان و ایجاد جو روانی و درنهایت عامل سرایت بیش از هفت نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان است.

شهردار منطقه دو بندرعباس، اظهار کرد: این شهرداری در راستای تأمین امنیت روانی شهروندان طرح اتلاف سگ‌های ولگرد را به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده، که طرح زنده گیری سگ‌های ولگرد برای رعایت حقوق حیوانات و باهدف جلوگیری از خطرات ناشی از حمله و گازگرفتگی شهروندان توسط سگ‌های ولگرد، در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: این طرح با عقد قرارداد با پیمانکار متخصص در بندرعباس اجرا می‌شود تازنده گیری با رعایت استانداردهای علمی توسط دامپزشک انجام شود.

رنجبری بابیان اینکه حدود 80 درصد از دستگاه‌های دولتی عوارض به شهرداری پرداخت نمی‌کنند، گفت: شهروندان بندرعباسی خیلی بیشتر از ادارات و سازمان‌های دولتی در پرداخت عوارض با شهرداری همکاری می‌کنند.

شهردار منطقه دو بندرعباس در خصوص مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی و اجرایی گفت: در حال حاضر بیشترین مطالبات ما از دستگاه‌های دولتی است و بیش از 80 درصد دستگاه‌ها مطالبات خود را پرداخت نمی‌کنند.

وی علوم پزشکی هرمزگان را یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به شهرداری دانست و گفت: علوم پزشکی با توجه به ساخت‌وسازهای خود عوارض شهرداری پرداخت نکرده و از بزرگ‌ترین بدهکاران ما محسوب می‌شود.

وی افزود: کل درآمد شهرداری منطقه دو در 6 ماهه نخست سال جاری 157 میلیارد ریال بوده است که تنها 30 درصد بودجه شهرداری در این رابطه محقق شده است.

شهردار منطقه دو بندرعباس تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی جهت عمران و آبادانی بیشتر شهر بندرعباس باید با شهرداری همکاری کنند و عوارض خود را به‌موقع پرداخت نمایند.

رنجبری بابیان اینکه هزینه لایروبی خورها بسیار بالا است، بیان داشت: هزینه لایروبی خورهای نایبند، گور سوزان و حقانی که تحت پوشش منطقه دو شهرداری است در چهارماهه اخیر بالغ‌بر 30 میلیارد ریال بوده است.

وی عدم آگاهی مردم با قوانین مختلف را مهم‌ترین معضل فرهنگی شهر بندرعباس معرفی کرد و گفت: شهروندان همیشه منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح می‌دهند و عدم مشارکت آنان در همراهی با شهرداری از مشکلات فرهنگی در بندرعباس است و اگر فرهنگ و سواد قانون‌مداری شهروندان بالا برود عملاً مشکلات مالی شهرداری هم برطرف خواهد شد.

شهردار منطقه دو بندرعباس در ادامه از شهروندان و رسانه‌ها خواست تا با فرهنگ‌سازی لازم به عمران و آبادانی شهر بندرعباس کمک کنند.

این مسوول عدم همراهی شهروندان در مشارکت با شهرداری، دستگاه‌های دولتی موازی و معارض با شهرداری و قوانین معارض دستگاه‌ها را ضعف اساسی در حوزه شهری دانست.

رنجبری کرد: در تمامی دنیا شهرداران بالاترین مقام شهر هستند ولی متأسفانه در کشور ما ارگان‌های دولتی باهم درگیر هستند و این درگیری به ضرر شهروندان و آبادانی شهر است.

به گفته شهردار منطقه دو بندرعباس، بافت‌های فرسوده بیشتر از 70 درصد، منطقه دو را در برگرفته است که احیا و بهسازی این بافت‌ها عمده تمرکز کاری شهرداری بوده است.