رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: جبهه‌گیری‌های دانشگاه‌ها و صنایع در برابر هم در کارگروه آموزش و فناوری خوزستان به صلاح این کارگروه نیست و همه باید در جهت حل مشکلات بخش پژوهش تلاش کنیم.

به گزارش مرور نیوز، امید حاجتی در کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری خوزستان که 15 آذر در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: این موضوع غلط است که دانشگاه‌ها و صنایع باید به‌صورت مجزا از هم فعالیت‌های خود را انجام دهند و در جایی به نام این شورا و در مکانی به نام کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری و در زمان هفته پژوهش ارتباط صنعت با دانشگاه را دنبال کنند. باید در زمان آموزش دانشجویان به‌صورت تدریجی و آهسته شناسایی نیازهای پژوهشی سازمان‌ها در ذهن دانشجویان نهادینه شود.

وی افزود: باید در یک دوره زمانی دانشجویان را از ترم‌های اول با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با رشته تحصیلی آن‌ها آشنا کرد و ارتباط و تعامل دانشجویان از آغاز تحصیل در دانشگاه شکل بگیرد تا از دل این ارتباط و تعامل نیازهای پژوهشی همسو با حل مشکلات دستگاه‌های اجرایی مشخص و شناسایی شود.

با پژوهش‌های تقاضامحور صد درصد مخالف هستم

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با بیان این‌که با پژوهش‌های تقاضامحور صد درصد مخالف هستم، تصریح کرد: برای مثال از این‌که از من به عنوان یکی از مدیران دستگاه اجرایی که روزانه با 2 هزار مورد انواع و اقسام مشکل و درگیری مواجه هستم، بخواهند که آیا نیازهای پژوهشی در دستگاه اجرایی خود داریم، مسلماً پاسخی ندارم و حتی وقت فکر کردن به این نیازها را نیز در اختیار ندارم. بنابراین معتقدم که باید دانشگاه‌های استان نیازهای دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها را شناسایی و مشخص کنند تا از دل این نیازها، پایان‌نامه‌ها و مقالات پژوهشی انجام شود که رفع نیاز صنایع را نیز به دنبال داشته باشد.

حاجتی با تأکید بر این‌که باید پژوهش‌های کاربردی واقعی به منظور رفع نیازها و حل مشکلات انجام شود، عنوان‌کرد: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود که برخی اساتید با وظایف دستگاه اجرایی مرتبط با رشته تحصیلی خود آشنا نیستند. بنابراین به نظر می‌رسد باید از همان مرحله آموزش دانشجویان و نه صرفاً در زمان انجام پژوهش‌ها، ارتباط و تعامل با صنایع را برقرار کرد. دانشگاه باید کمک کند تا دانشجویان در زمان آموزش به نیازهای جامعه و دستگاه‌های مرتبط با رشته تحصیلی آن‌ها متصل شوند.

وی در خصوص خروجی پژوهش های کاربردی، گفت: باید مشخص شود که پژوهش‌های کاربردی انجام شده چه مشکلاتی را در چه سطحی حل می‌کند. تعیین خروجی ملموس مقالات و پروژه‌های پژوهشی برای مدیران دستگاه‌های اجرایی جهت واگذاری پروژه‌های پژوهشی خود به دانشگاه‌ها جاذبه ایجاد می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌شود که در هفته پژوهش استان دقیقاً نوآوری‌ها و سیاست‌های جدید در بخش پژوهش استان رونمایی و معرفی شود تا تفاوت وضعیت بخش پژوهش استان نسبت به سال گذشته را مشاهده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با اشاره به یکسان بودن مشکلات بخش پژوهش استان با کشور بیان کرد: جبهه‌گیری‌های دانشگاه‌ها و صنایع در برابر هم در کارگروه آموزش و فناوری خوزستان به صلاح این کارگروه نیست و همه باید در جهت حل مشکلات بخش پژوهش تلاش کنیم.

همچنین در این نشست، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، با بیان این‌که این سازمان تنها یک دستگاه اجرایی نیست بلکه مجموعه‌ای اجرایی و تحقیقاتی است، اظهار کرد: جهاد کشاورزی خوزستان جزو 2 استان برتر کشور در زمینه مراکز تحقیقاتی است. ما 5 مرکز تحقیقاتی در استان داریم که اکنون در حال فعالیت هستند.

وی افزود: 2 مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، یک پژوهشکده شیلات، یک موسسه سرم‌سازی و یک موسسه تحقیقات خرما که منطقه جنوب و جنوب غرب کشور را تحت پوشش دارد، مراکز تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی استان را شامل می‌شوند. جهاد کشاورزی خوزستان 120 نفر اعضای هیأت‌علمی پژوهشگر و محقق دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تأکید بر این‌که اقدامات و مقالات پژوهشی این سازمان در سطح کشور نسبت به مقالات و پروژه‌های پژوهشی سازمان‌های جهاد کشاورزی دیگر استان‌ها منحصر به فرد است، عنوان کرد: محققان ما موفق شدند که برای نخستین‌بار چهارگونه گیاهی جدید را به جهان و 13 گونه گیاهی جدید را به کشور معرفی کنند.

پاسخی از سوی دانشگاه‌های استان دریافت نکردیم

چنگلوایی تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری برای برقراری تعامل و ارتباط دو طرفه میان سازمان جهاد کشاورزی با دانشگاه‌های استان انجام دادیم و رسماً به دانشگاه‌های خوزستان اعلام کردیم که آمادگی همکاری و ارائه امکانات جهت اجرا و اتمام رساله‌های دکتری، پایان‌نامه‌های فوق‌لیسانس و پروژه‌های کارشناسی را داریم اما با این وجود از سوی دانشگاه‌های استان پاسخ و نتیجه ای دریافت نکردیم.

وی افزود: بنابراین ارسال عناوین نیازهای پژوهشی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه‌های استان و راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی از عناوین این نیازها، مشکلی را حل نمی‌کند و آنچه مهم است کاربردی بودن و قابل اجرا بودن پژوهش‌ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال 94 وزارت جهاد کشاورزی طرحی را در زمینه ارتباط با دانشگاه‌ها در چند استان کشور از جمله خوزستان به صورت پایلوت به اجرا گذاشت. اساس این طرح بر آن بود که رساله‌های دکتری یا پایان‌نامه‌های فوق‌لیسانس به صورت مشترک میان دانشگاه‌ها و سازمان‌های جهاد کشاورزی انجام و برای هر رساله دوره دکتری 6 میلیون تومان و برای هر پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد سه میلیون تومان از سوی سازمان جهاد کشاورزی تسهیلات ارائه شود.

وی تصریح کرد: ما در خصوص این طرح با همه دانشگاه‌ها مکاتبات بسیاری داشتیم اما متأسفانه هیچ پاسخی از دانشگاه‌های خوزستان دریافت نکردیم. در صورتی که استانی مانند فارس که در این طرح پایلوت شده بود، 40 تا 50 عنوان پایان‌نامه مشترک در این طرح به انجام رساند.

چنگلوایی ضمن اعلام آمادگی برای برقراری تعامل دو طرفه میان سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه‌های خوزستان به منظور انجام کارهای تحقیقاتی مشترک، بیان کرد: حتی برای پروژه‌هایی که مرتبط با بخش کشاورزی نیستند نیز برای برقراری این ارتباط و تعامل آمادگی داریم.

چنین صنایعی چه نیازی به دانشگاه‌های داخلی دارند؟!

همچنین در این نشست نورالله حسن‌زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، با اشاره به حدود 2 هزار واحد صنعتی در استان اظهار کرد: این واحدهای صنعتی عمدتاً دانش فنی و تکنولوژی مورد نیاز خود را از خارج از کشور وارد و شروع به کار کرده‌اند؛ همچنین تا قبل از تحریم‌ها نیز قطعات مورد نیاز خود را از سایر کشورها تأمین می‌کردند. بنابراین چنین صنایعی چه نیازی به دانشگاه‌های داخلی دارند؟

وی افزود: صنایع باید به دانشگاه‌ها احساس نیاز کنند، مانند آنچه در رابطه با شرکت فولاد خوزستان شاهد بودیم که یکی از دستگاه‌های این شرکت خراب شد و این دستگاه جهت تعمیر به انگلستان ارسال شد اما کشور انگلستان نه تنها این دستگاه را تعمیر نکرد بلکه حتی دستگاه مذکور را به این شرکت باز پس نداد و این شرکت ناچاراً با یک دانشگاه در زمینه تولید این دستگاه وارد کار شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: تا زمانی که صنایع به دانشگاه‌ها احساس نیاز نداشته باشند، نمی‌توان رابطه صنایع با دانشگاه را برقرار کرد؛ معتقدم که اساتید و پژوهشگران دانشگاهی باید اقدام به راه‌اندازی شرکت‌های فنی و مهندسی جهت تولید دانش فنی و تکنولوژی داخلی کنند. متأسفانه در کشور با توجه به ساختار کنونی مشاهده می‌شود که از یک نوع کارخانه صد نوع دیگر نیز احداث و دانش فنی و تکنولوژی این کارخانه‌ها نیز تماماً از خارج از کشور وارد می‌شود.

حسن‌زاده بیان‌کرد: باید شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری به صورتی عمل کنند که پژوهشگران ایده‌های خود را به اقدام عملی و اقدامات عملی را نیز به کارخانه‌ها تبدیل کنند و در این صورت است که ارتباط دانشگاه با صنعت برقرار می‌شود، در غیر این صورت تشکیل چند کارگروه مشابه این کارگروه باعث هیچ اتفاقی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های 64 و 65 مشکل نبود تکنسین صنعتی مطرح بود که برای حل این مشکل دانشگاه‌های علمی کاربردی راه‌اندازی شدند اما اکنون این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاه‌ها فقط مدرک صادر می‌کند. در مجموع باید از صفر تا 100 یک کارخانه را از طریق تولید داخلی راه‌اندازی کرد و در این صورت است که می‌توان گفت صنعت با دانشگاه پیوند دارد؛ همچنین در کنار آن باید ساختار بانکی نیز اصلاح شود.