استاندار یزد با بیان این‌که با مدیریت صحیح و اجرای برنامه‌های عملیاتی مناسب می‌توانیم مانع هدررفت منابع آبی استان شویم، گفت: رویکرد برنامه‌ها در استان باید به سمت مدیریت مصرف آب کشاورزی و استقرار صنابع کم آبخواه باشد.

به گزارش مرور نیوز، «سیدمحمد میرمحمدی» در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای مدیریت مصرف آب کشاورزی استان افزود: با توقف توسعه سطح زیرکشت در استان الگوی کشت را ملاک قرار داده و با بکارگیری شیوه‌های فنی و مهندسی کشاورزی با کاهش مصرف آب به سمت افزایش تولید محصولات کشاورزی گام برداشته‌ایم.

وی اصلاح شیوه‌های آبیاری و استفاده از روش‌هایی که مصرف آب کشاورزی در استان را به حداقل برساند، ضروری خواند و گفت: خوشبختانه کشت گلخانه‌ای در استان، جایگزین کشت غرقابی و محصولات پرآبخواه شده است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: گاهی لازم است برای منافع و رفاه و آسایش مردم برخی چاه‌های کشاورزی استان به موارد غیرکشاورزی و صنعتی تغییر کاربری داده شوند که این تغییرکاربری نیز باید با کار کارشناسی و مطالعه دقیق باشد و اطلاعات کامل این تغییر کاربری به طور شفاف در اختیار مردم قرار داده شود.

میرمحمدی در پایان سخنان خود با اشاره به این‌که مسائل خشکسالی و کم‌آبی استان باید از طریق صدا و سیمای مرکز یزد و رسانه‌ها به نحو شایسته اطلاع‌رسانی شود، افزود: در این مسأله با ضعف‌هایی روبرو بوده‌ایم و این هنر روابط‌عمومی‌هاست که به کمک رسانه‌ها شرایط آبی استان را برای مسئولان کشوری و مردم به خوبی و منطبق بر واقعیت‌های موجود تبیین و تشریح کنند.

«محمدمهدی جوادیان‌زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز با تشرح وضعیت منابع آب استان در خصوص منابع و مصارف  آب در استان، گفت: در بخش صنعت و خدمات 34.6  میلیون مترمکعب، بخش  شرب شهر و روستا  98.5 میلیون مترمکعب و در بخش کشاورزی 969.7 میلیون مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: میزان کسری مخزن 229.96 میلیون مترمکعب و حجم منابع تجدید شونده دراستان  872.84 میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای با اشاره به وضعیت نصب کنتورهای هوشمند در استان، افزود: از مجموع 3679 حلقه چاه موجود در استان یزد، 1382 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده که شهرستان‌های ابرکوه با 537  مورد، خاتم با 341 و اردکان با 94 مورد کنتور نصب شده به ترتیب بیشترین میزان نصب کنتور را در استان داشته‌اند.

جوادیان زاده در مورد خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی نیز گفت: در حوزه شهرستان خاتم با حضور نماینده سازمان جهادکشاورزی و هماهنگی با شورای حفاظت شهرستان خاتم، بخشداری و شورای شهر مروست از تاریخ 25 مهر تا پنجم آذرماه(به مدت 10 روز ) با استفاده از کنتورهای هوشمند، نسبت به خاموشی چاه‌های کشاورزی دشت مروست اقدام شد که صرفه‌جویی ناشی از آن معادل 2.95 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی ادامه داد: در حوزه شهرستان تفت، با تصویب شورای حفاظت این شهرستان  در منطقه کفه مرتاضیه، چاه بیگی و کفه طاقستان برای مرحله اول از نیمه تا پایان آذرماه و مرحله دوم از پانزدهم تا سی‌ام دیماه خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی از طریق کنتورهای هوشمند انجام گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد یادآور شد: برای سایر شهرستان‌ها موضوع خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در دستور کار شورای حفاظت شهرستان‌هاست.