معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در همایش یاوران محله و سفیران ایمنی که به میزبانی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان برگزار شد، مشارکت مردم و دستگاه های متولی را در ارتقای فرهنگ ترافیک جامعه موثر دانست و اظهار داشت: همه باید در کنار هم شرایطی را فراهم کنیم تا تلفات تصادفات جاده ای و نابسامانی های این بخش با ارتقای فرهنگ ترافیک کاهش یابد.

به گزارش مرورنیوز، جواد رحمتی، آموزش فرهنگ ترافیکی به نسل کنونی به ویژه دانش آموزان را موجب انتقال این فرهنگ به خانواده ها عنوان نمود و افزود: با وجود تعداد بالای تلفات و سوانح جاده ای نباید ناامید شد و باید با این موضوع به صورت ریشه ای برخورد کرد و آموزش ارتقای ترافیک را سرلوحه برنامه های خود قرار داد.

معاون عمرانی استاندار زنجان ادامه داد: آمارها نشان می دهد در برخی حوزه ها وقوع تصادفات در محورهای روستایی کمتر از جاده ای نیست و به این موضوع بیش از گذشته باید توجه کرد.

وی خطای انسانی را مهمترین عامل بروز حوادث و سوانح جاده ای برشمرد و خاطرنشان کرد: اغلب مردم به علائم نصب شده در جاده ها بی توجه هستند و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی موجب شده تا خطای انسانی بیشترین سوانح جاده ای را بوجود آورد.

رحمتی اقدامات فرهنگی و زیربنایی را در کاهش سوانح و مسائل ناشی از آن بسیار اثر گذار عنوان نمود و اظهار داشت:

وی با تاکید بر اینکه اگر هم‌وطنان به عمق فاجعه سوانح جاده‌ای واقف باشند، بی‌شک شاهد کاهش سوانح جاده‌ای خواهیم بود، تصریح کرد: ساخت برنامه های مستند تلویزیونی در ارتباط با زندگی بازماندگان حوادث جاده ای و مشکلاتی که این افراد با آن دست به گریبان هستند می تواند بسیار عبرت آموز باشد.

در ادامه این مراسم ایرج دست نشان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان این مطلب که افزایش میزان آگاهی مردم و توجه آن‌ها به موضوع رعایت مقررات عبور و مرور در جاده‌ها ارتباط مستقیمی با کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای دارد، افزود: درونی کردن فرهنگ ایمنی و الزام به رعایت آن یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای ایمنی در تردد است.

دست نشان اظهار داشت: در استان زنجان با وجود کاهش 11 درصدی تلفات سرنشینان در جاده‌های استان در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت سال قبل، متاسفانه شاهد تصادفاتی هستیم که در اکثر موارد به دلیل خطای انسانی اتفاق می‌افتد، خطاهایی مثل سرعت غیرمجاز، خواب‌آلودگی و عدم رعایت فاصله طولی مناسب و رفتارهای پرخطری که همه به دلیل عدم رعایت اصول صحیح رانندگی در جاده رخ می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تعامل با سایر دستگاههای اجرایی از جمله نیروی انتظامی، پلیس راه استان، تصریح داشت: بی‌شک برای رسیدن به ایمنی که جزو پایه‌های اصلی توسعه پایدار در هر منطقه‌ای است، نیروی انتظامی یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در بخش‌های مختلف اجتماعى و امنیتى است که در فرایند تأمین امنیت پایدار از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.

وی با اشاره نقش دهیاران به عنوان راهوران محله و سفیران ایمنی، اظهار کرد: راهوران محله، خود سرمایه اجتماعی هستند که در موضوع ترافیک و کاهش حوادث جاده‌ای به ما کمک شایانی کرده‌اند. آمار صفر در تعداد تلفات دانش‌آموزان مدارس روستاهای استان در پنج ماهه نخست امسال اتفاق بسیار خوبی است که در راستای تعاملات سازنده صورت گرفته است.

دست نشان با اشاره به اینکه تلفات عابرین پیاده در جاده‌های استان طی پنج ماهه ابتدای سالجاری کاهشی معادل 73 درصد داشته است، ابراز امیدواری نمود با همیاری بیشتر فرمانداران و دهیاران در کنار فعالیتهای پلیس راه در تعمیق بخشی آموزش قوانین رانندگی شاهد کاهش تلفات در جاده های استان و کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد حساسیت عمومی درباره سوانح جاده‌ای، ارتقای سطح آگاهی و اصلاح الگوی رفتاری گروه‌های هدف، اشاعه فرهنگ استفاده از تجهیزات ایمنی در میان گروه‌های هدف در کنار کاهش تدریجی نرخ تصادفات گروه‌های هدف و تلفات ناشی از آن و آگاه‌سازی رانندگان عبوری به مناطق تردد گروه‌های هدف، همچنین آرام‌سازی ترافیک و تسهیل عبور ایمن گروه‌های هدف از جمله اهدافی است که این اداره‌کل در برنامه‌های ارتقای ایمنی و به کمک راهداران و بخشداران به دنبال آن است.