‌رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس با اشاره به بخشی از ظرفیت‌های این نهاد در فارس و کشور، بهره‌بردن کامل از این ظرفیت‌ها را گام نهادن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد.

به گزارش مرور نیوز، مسعود رستگار در دیدار با استاندار فارس، ضمن تشریح توانمندی‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال فارغ‌التحصیلان به‌عنوان چهار حوزه ماموریتی این نهاد، خواستار حمایت بیشتر و مداوم مدیریت ارشد استان از این نهاد با هدف شکوفایی فارس شد.

رستگار با بیان اینکه جهاددانشگاهی مدیریت کننده سه خبرگزاری توانمند در حوزه ملی و بین‌المللی است، از آنچه استفاده نشدن از ظرفیت‌های رسانه‌ای این نهاد عنوان می‌کرد، انتقاد و تصریح کرد: خبرگزاری ایسنا یکی از معتبرترین و پربازدیدترین خبرگزاری‌ها در ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایران (ایکنا) به‌ عنوان تنها خبرگزاری تخصصی قرآنی، بهره بردن از پتانسیل ایکنا را بستر ساز تحقق منویات مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی، ترویج فرهنگ قرآنی و... دانست.

رستگار با بیان اینکه جهاددانشگاهی در مسیر تحقق اهداف شورای فرهنگ عمومی، طرح خانواده کارآمد را در حوزه فرهنگی با هدف دست‌یابی به سبک زندگی اسلامی، آماده و ارائه کرد اما استفاده مناسبی از آن نشده است، گفت: جهاددانشگاهی در عمل اثبات کرده که در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و پژوهشی دارای ظرفیت و توان بالایی است.

او با اشاره به انتخاب شیراز به‌عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام، از ارائه حداقل 12 پیشنهاد مشخص به شورای سیاست‌گذاری این رویداد خبر داد و گفت: امیدواریم برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان از ظرفیت‌های موجود جهاد چه در زمینه برنامه‌ریزی چه در حوزه اجرا، بهره مناسبی را ببرند تا بتوانیم از فرصت به‌وجود آمده، به نحو احسن استفاده کنیم.

رستگار گفت: موضوع معرفی شیراز به‌عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام برای سال 2017 است و تا آغاز آن زمان، یک‌ماه بیشتر فرصت نداریم اما هنوز جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد که متولی بخشی از فعالیت‌های مرتبط با جوانان و مسائل فرهنگی و اسلامی است، از برنامه‌های تدوین شده در این ارتباط اطلاع دقیقی ندارد تا بتواند مشارکت جدی تری داشته باشد.

او با بیان اینکه امکان و ظرفیت‌های خوبی در حوزه قرآنی در جهاددانشگاهی فارس وجود دارد، به برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی قرآنی توسط این نهاد اشاره و اضافه کرد: در این جشنواره قریب 4000 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال و داوری شد که کار بسیار بزرگی بود.

رستگار با یادآوری ظرفیت‌های گردشگری شیراز و استان فارس و با بیان اینکه جهاددانشگاهی مرکزی تحت عنوان گردشگری دانشجویی، دارد، گفت: این مرکز می‌تواند به‌عنوان هسته‌ای برای تقویت گردشگری در فارس و شیراز عمل کند. خصوصا در این ایام که قرار است شیراز میزبان پایتختی جوانان جهان اسلام باشد، می‌توان از توان این مرکز به‌ خوبی استفاده کرد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا) را یکی از چند مرجع قابل اعتماد نظام در انجام نظرسنجی‌ در ایام مختلف معرفی و با اشاره به در پیش بودن ایام انتخابات، ضمن اعلام آمادگی لزوم بهره‌بردن از ظرفیت این مرکز را یادآور شد.

او گفت: مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد که در زمینه‌های مختلف، پرسشگری‌ و نظرسنجی‌های علمی مطلوبی داشته باشد و اخیرا هم توافقی را با دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نظر سنجی پیرامون "طرح پزشک خانواده" داشته‌ایم که امیدواریم به‌زودی عملیاتی شود.

رستگار با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی و علمی جهاددانشگاهی و با یادآوری اینکه سازمان قطار شهری شیراز اولین دستگاهی است که از این توانمندی‌ها در عمل بهره برده است، گفت: در حوزه پژوهش دو پروژه مهم را در زمینه نانو اجرا کرده و به مرحله ثبت اختراع رسانده‌ایم.

او با بیان اینکه پژوهش در زمینه رویه لاستیک خودرو و بسته‌بندی‌های پلاستیکی، پژوهش‌های موفق جهاددانشگاهی فارس در زمینه نانو بوده است،‌ گفت: ما امیدواریم با حمایت مدیریت ارشد استان و همراهی صنایع موجود در فارس، نتایج این دو پژوهش ابتدا در این استان به مرحله اجرا و بهره برداری برسد.

رستگار با اشاره به توان جهاددانشگاهی در اجرای طرح‌های آمایش سرزمین، ظرفیت‌های آموزشی این نهاد را نیز یادآور و متذکر شد: در زمانی که به واسطه تحریم‌ها، وضعیت آموزش نیروها نامناسب و استخدام شرکت گاز در جنوب کشور با چالش‌هایی مواجه شده بود، جهاددانشگاهی فارس این مهم را عهده‌دار شد که رضایت‌مندی و قدردانی مسوولان وقت را به‌دنبال داشت.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد اولین دستگاهی بود که در حوزه آموزش گوهرسنگ‌ها ورود کرد، گفت: متاسفانه حمایت‌هایی که در دوره‌های مختلف برای توسعه فعالیت‌های آموزشی و اقتصادی این حوزه وعده داده شده بود، عملیاتی نشده است.