‌«چهار، پنج، صفر» نام پویش دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی کردستان است که به مناسبت روز گرامیداشت مقام دانشجو و با هدف ترویج فرهنگ اهدای خون و ترغیب دانشجویان و جوانان به یاری رساندن به بیماران نیازمند به فرآورده‌های کار خود را آغاز کرد.

به گزارش مرور نیوز، نام این پویش (کمپین) اجتماعی متشکل از سه عدد چهار، پنج و صفر بوده و بیانگر 450 سی سی خون سالمی است که هر اهداکننده خون در هر بار حضور در سازمان انتقال خون، مجاز به اهدای آن است و از این میزان حجم اهدایی، سه فرآورده خونی دریافت ‌می‌شود.

صهیب محمدیار، دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی که موسس این کمپین است، گفت: دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بیش از هر قشر دیگری بر اهمیت وجود خون سالم و کافی در دسترس برای نجات جان بیماران واقف هستند و این کمپین در نظر دارد تا این انگیزه دانشجویان برای کمک به همنوعان را با اهدای خون به مرحله عمل برساند.

وی با بیان اینکه در نخسین برپایی این کمپین به مناسبت روز دانشجو، مشارکت و حمایت‌های خوبی صورت گرفت، افزود: آغاز پرشور این حرکت اجتماعی نوید دهنده ادامه و استمرار آن است و امیدواریم که با این حرکت بتوانیم شاخص‌های اهدای خون را در جامعه جوان استان بهبود بخشیم.

در ادامه این پویش که در حاشیه مراسم روز دانشجو و در محل تالار ابن سینای دانشکده پزشکی برپا شده بود، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان با استقبال از این فعالیت گفت: انگیزه، همت، شجاعت، قدرت تفکر و عزم راسخ دانشجویان علوم پزشکی تضمین کننده سلامت مردم کردستان در آینده نزدیک است.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان خون سرمایه‌ای ارزشمند هستند که به همه جامعه منفعت می‌رسانند، گفت: رگ‌هایمان مشترک است و خونی که در آنها جاری است به همه بشریت تعلق دارد و از این رو تمامی افرادی که شرایط اهدای خون را دارند، نباید این نعمت الهی را که خداوند به آنان ارزانی داشته است، از دیگر همنوعانشان دریغ کنند.

همچنین طیب قدیمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با ابراز خرسندی از فعالیت‌های دانشجویی اظهار کرد: بدون شک تشکل‌های دانشجویی نقش آفرینند و در صورتی که هدف نهایی را به خوبی تعریف کنند، با فعالیت‌هایشان تحرک، پویایی و نشاط را به جامعه تزریق خواهند کرد.

وی بر لزوم حضور جوانان در فعالیت‌های اجتماعی حوزه سلامت از جمله اهدای خون تاکید کرد و گفت: واقعه سالمندی در جهان کشور و جهان در حال رخداد است و در سالمندی مصرف خون به شدت افزایش پیدا می‌کند، به طوری که براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حدود ۶۵ درصد از خون‌های اهدایی در جهان به مصرف افراد بالای ۶۵ سال می‌رسد و این در حالی است که آمار اهداکنندگان نیز کاهش می‌یابد.

‌اعضای کمپین 450 به منظور اهدای خون به زودی در محل پایگاه‌های انتقال خون سنندج گرد هم خواهند آمد.