مشاور عالی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جهوری گفت: به دلیل فریب های فرهنگی در جامعه ایران میل به مصرف موادمخدر در پاره ای از استان ها روند فزاینده و نگران کننده داشته است.

به گزارش مرورنیوز، دکتر حمید صرامی صبح امروز دوشنبه 12 مهرماه95 در سمینار توجیهی-آموزشی آشنایی با مراحل اجرایی کردن بسته توانمندسازی و روشهای پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدارس متوسطه دوم استان کرمان، اظهار کرد: در سه مطالعه در سال های 1384، 1390 و 1392 بالاترین اعتماد افراد جامعه به معلمان بوده است، اما باید سرعت اقدامات مان را افزایش دهیم و به نظر می رسد که هنوز در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس اقدامات محدودی انجام شده است.

وی سپس افزود: رویکرد در این مرحله آموزشی در سه لایه مربیان، دانش آموزان و والدین صرفا پیشگیری اولیه از اعتیاد بوده و به موضوع درمان و ... پرداخته نخواهد شد، ضمن اینکه بروز خلاقیت و نوآوری، داشتن انگیزه و جدیت، صبر و حوصله مندی و پرهیز از هرگونه ناامیدی در دستور کار قرار دارد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: هدف اصلی ما کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد به منظور پیشگیری از بروز اعتیاد در بین دانش آموزان دوره متوسطه دوم می باشد.

صرامی با اشاره به وضعیت مصرف مواد در جمعیت دانش آموزی کشور گفت: براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، 20 تا 30 درصد دانش آموزان دارای مشکلات روانی-اجتماعی بوده اند که پیش بینی کننده مشکلات جدی تر مثل ضعف اعتماد به نفس، انزواطلبی، افسردگی، اضطراب، فرار از منزل، پرخاشگری و خشونت، فقر و ... است.

صرامی همچنین به وضعیت استان کرمان در پژوهش شیوع شناسی اعتیاد تصریح کرد: براساس نتایج تحقیق سال 90 استان کرمان با رتبه پنجم کشوری، دارای نرخ شیوع 3 و 21 صدم درصدی در جمعیت 15 تا 64 سال بوده است که از میانگین نرخ رشد شیوع کشور( 2 و 65 صدم درصدی) بالاتر بوده است، اما براساس نتایج جدیدتر وضعیت استان به رتبه چهارم تنزل یافته و کماکان از میانگین کشوری بالاتر است اما قطعا توسعه و تقویت انجام مداخلات آموزش، پیشگیری از اعتیاد به ویژه برای نوجوانان موجبات کاهش بروز اعتیاد را فراهم خواهد ساخت.

مشاور عالی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جهوری تاکید کرد: انتظار می رود معلمان و مشاوران مدارس شناخت و آگاهی مربیان از وضعیت و روند شیوع اعتیاد، شناخت علل و عوامل موثر در اعتیاد و شناخت انواع مداخلات و تدابیر کنشی در پیشگیری از اعتیاد و نقش مدارس در این عرصه، شناخت انوع مواد و عوارض آن را داشته باشند.

وی افزود: به دلیل فریب های فرهنگی در جامعه ایران میل به مصرف موادمخدر روند فزاینده ای داشته است و متاسفانه این فریب فرهنگی در دختران بیش از پسران و به تبع آن مصرف بیشتر در آنها است، از سوی دیگر ما هیچ گریزگاهی برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان ایجاد نکرده ایم و همچنین کمبود نشاط اجتماعی را شاهد هستیم و در طرف مقابل آن دسترسی آسان به موادمخدر، ساختارهای ناکارآمد اقتصادی، بیکاری، فقر و ... موجب تمایل نوجوانان و جوانان به سوی موادمخدر می شود.

صرامی گفت: دغدغه والدین از هفت تجربه مهلک و مخاطره آمیز برای فرزنداشان؛ مصرف مواد، خشونت، روابط سوءجنسی، انجام فعالیت های غیرقانونی، ناامیدی منجر به خودکشی، صدمات اتفاقی و شکست تحصیلی بوده و متاسفانه 55 درصد والدین ایرانی بعد از سه تا پنج سال از اعتیاد فرزندشان مطلع می شوند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جهوری افزود: مدیران مدارس ما باید خصوصیات نسل جدید را بشناسند، نوجوانانی که ریسک پذیر، کم تحرک، ستیزه جو، راحت طلب، خود کم بین، دنبال شادی های افراطی، بعضا فاقد حس مسوولیت و ... است.

صرامی تصریح کرد: اعتیاد ناشی از چهار متغیر مشکلات جسمانی، روانی، اجتماعی و فرهنگی است که اگر مدیری به این چهار متغیر توجه نکرده و محیط مدرسه را براساس این چهار مولفه بررسی نکند با مشکل مواجه خواهد شد.

این مدرس دانشگاه گفت: توجه به گلوگاه های موثر شامل؛ نوجوانان دارای اختلال، فرزندان بازمانده از تحصیل، نوجوانان بیش فعال و افراد حاشیه نشین از نکات بسیار مهم در عرصه پیشگیری از اعتیاد بوده که مدارس به عنوان قوی ترین سازمان اجتماعی و آموزشی در دسترس می بایست در این عرصه ایفا نقشش نموده و به استراتژی های سیستم هوشمند اعتیاد ضربات جدی وارد نمایند.

صرامی افزود: همه بررسی ها نشان می دهد همه ظرفیت ها و پتانسیل ها در عرصه فرهنگ در مر مبارزه نرم افزاری به صحنه عمل نیامده و نیازمند این واقعیت هستیم که می بایست دانش برنامه ریزی منسجم در دستگاه های فرهنگی تقویت شده تا شاهد سلب ابتکارعمل از قاچاقچیان باشیم.

وی در آستانه ورود به یازدهمین سال سیاست های کلی مبارزه با موادمخدر ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری در سال 1385 تاکید کرد: کلیه دستگاه ها می بایست با نوآوری و خلاقیت، انسجام، هم افزایی، اولویت شناسی، خستگی ناپذیری، افزایش گستردگی حجم اقدامات نسبت به گفتمان و اهتمام اجتماعی مبادرت نموده و با بهره گیری از ماه های محرم و صفر به ویژه توسط وعاظ و روحانیت زمینه احساس مسوولیت اجتماعی برای مشارکت آحاد جامعه در جهاد مقدس مبارزه با موادمخدر را فراهم نمایند.