استاندار فارس در سفری دو روزه به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان ضمن بازدید از واحدهای صنعتی و پروژه‌های عمرانی در دست اجرای این دو شهرستان، با مدیران، فعالان اقتصادی و فعالان سیاسی و اجتماعی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش مرور نیوز، سیدمحمدعلی افشانی در سفر به شهرستان نی‌ریز پس از حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهید، از سد چشمه عاشق و کارخانه فولاد این شهرستان بازدید کرد.

افشانی در دیدار با مدیران کارخانه فولاد نی‌ریز ضمن تاکید بر لزوم تکمیل این واحد طبق برنامه زمان‌بندی گفت: عقل و منطق و شرایط اجتماعی اقتضا می کند که نیروی مورد نیاز کارخانه فولاد نی‌ریز از همین شهرستان تامین شوند.

او اضافه کرد: وجود دانشگاه شیراز که به لحاظ ساختار دانشگاهی بهترین دانشگاه ایران است و تربیت بهترین متخصصان در حوزه‌هایی مانند مکانیک و متالوژی در این دانشگاه و هزینه‌هایی که بکارگیری نیروهای غیربومی برای کارخانه در پی خواهد داشت اقتضا می‌کند که نیروهای مورد نیاز کارخانه ابتدا از شهرستان نی‌ریز و سپس از استان فارس تامین شوند.

استاندار فارس سپس در جلسه شورای اداری شهرستان نی‌ریز، گفت: دفاع از دولت به معنای دفاع از نظام و دفاع از مردم است و این موجب امیدواری مردم می شود، مردم وقتی امیدوار شوند، امیدوارانه وارد عرصه سرمایه‌گذاری و مشارکت در مسائل اقتصادی شده و برای حل مشکلات امروز جامعه تلاش می‌کنند.

افشانی  با اشاره به این که آمریکا و انگلستان در هیچ برهه‌ای از زمان قابل اعتماد نبوده و نیستند، گفت: ما باید با به یکدیگر اعتماد کنیم؛ سرمایه هر جامعه‌ای به سه بخش سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی تقسیم می‌شود که سرمایه اجتماعی در دنیای امروز مهم ترین بخش را تشکیل می‌دهد؛ زیر اگر مردم به هم اعتماد داشته باشند می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی با بیان این که دولت کاری را که می‌توانسته است انجام داده است، افزود: کاهش تورم از بالای 40 درصد به کمتر از 10 درصد و پس گرفتن سهم بازار کشور و افزایش فروش نفت از 900 هزار بشکه در روز به 2.5 میلیون بشکه در روز از جمله این اقدامات است.

افشانی با اشاره به این که آرامش، هماهنگی و همراهی در استان فارس موجب رونق سرمایه‌گذاری خواهد شد، افزود: در طرح رونق تولید که 7500 واحد تولیدی و 16 هزار میلیارد تومان مورد حمایت قرار می‌گیرند، گفت: با وجود این که استان فارس در میزان واحدهای صنعتی متاسفانه جزء استان‌های برتر نیست؛ اما در زمینه بهره‌مندی از تسهیلات این طرح با 319 طرح و 446 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی تا امروز در جایگاه اول قرار دارد.

وی ادامه داد: در شهرستان نی‌ریز در نیمه اول سال آینده سه پروژه سیمان خاکستری، فولاد و سنگ‌بری برلیان با 800 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار فارس با اشاره به بازدید خود از سد چشمه عاشق، گفت: این سد تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که به ویژه با توجه به طرح‌هایی که در این منطقه در حال اجراست نعمت بزرگی برای این منطقه خواهد بود.

استاندار فارس در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه سه شهید روز 16 آذر، افزود: این روز نقطه آغازی بود تا همه کسانی که در کودتای 28 مرداد دست داشتند به خصوص آمریکا و انگلستان و گماشتگان خائن آنها که تصور می‌کردند که با اقدامات آنان هیچ کس فکر استقلال و آزادی را در سر نخواهد داشت.

 افشانی با بیان این که در 14 آذر 1332 اعلام شد که رابطه با انگلستان تجدید شده و به همین دلیل دانشجویان و بازاریان تظاهرات کردند، گفت: آن مقام آمریکایی برای این به ایران می‌آمد تا نتیجه پیروزی شان در کودتای 28 مرداد را در ایران ببیند و با دیدن سکوت مردم باور کنند که مردم حاکمیت گماشته بی‌اراده آن‌ها را پذیرفته‌اند.

وی با اشاره به این که دانشجویان در عین حالی که می‌دانستند که وضعیت چگونه است و قصد درگیری نداشتند اما به خاطر تعهد به جامعه و اعتراضی که در روز 16 اذر در کلاس درس انجام شد با وضعیت اسفناکی به شهادت رسیدند و این لکه ننگ برای همیشه برای آمریکایی‌ها ماند.

استاندار فارس گفت: بعد از واقعه 16 آذر رژیم شاه حتی یک روز را بدون استرس سپری نکرد تا این که به قیام امام خمینی(ره) در سال 42 و انقلاب اسلامی در سال 57 منتهی شد.

وی به همگان توصیه کرد روایت شهید چمران از واقعه 16 آذر را مطالعه کنند و افزود: باید قدر همه شهدایی که در طول دوران دفاع مقدس و شهدایی که امروز به عنوان مدافع حرم از همه داشته‌های این سرزمین که مهم‌ترین آن استقال و آزادی و سربلندی کشور در دنیای متلاطم امروزی است دفاع می‌کنند، بدانیم.

استاندار فارس سپس به جلسه فعالان اقتصادی شهرستان نی‌ریز رفت و با تاکید بر این که شهرک‌های کشاورزی در اولویت قرار دارد، افزود: وضعیت آب در استان نامناسب است و آبیاری غرقابی باید حذف شود.

وی با بیان این که بخش خصوصی استان فارس خیلی منتظر دولت است، تصریح کرد: نباید منتظر باشید که همه کارها را دولت انجام دهد زیرا به این میزان اعتبار ندارد.

افشانی همچنین در جلسه فعالان سیاسی و اجتماعی نی‌ریز حضور یافت و با بیان این که تقویت سازمان‌های مردم نهاد وظیفه مدیران است، خطاب به فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان، گفت: تا زمانی که حقوق مردم برای شما محترم است، حق آدمی برایتان معنا دارد و حقوق مردم را بر خود ترجیح می دهید حامی شما هستیم اما اگر به عنوان ابزاری از سازمان مردم نهاد استفاده کنید هیچ گونه حمایتی از شما نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این که کمیته تخصصی شورای عالی آب به منظور بررسی وضعیت آب استان فارس برگزار شده است تصریح کرد: 20 پیشنهاد از جمله تشکیل ستادی ملی برای تالاب های استان، از طرف استان مطرح شده است که به زودی در شورای عالی آب بررسی خواهد شد.

استاندار فارس سپس به شهرستان استهبان سفر کرده و ابتدا با حضور در گلزار شهدای این به مقام رفیع شهیدان هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کرد.

وی سپس در مراسم آغاز عملیات اجرای مهمانسرای همراه بیمار بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان شرکت کرد. این مهمانسرا با همت خیرین شهرستان استهبان احداث می‌شود.

افشانی آنگاه از دانشکده قرآنی و همچنین یک واحد تولید پوشاک در این شهرستان بازدید کرد.

وی در جلسه شورای اداری شهرستان استهبان با بیان این که فعال کردن بخش خصوصی و ایجاد تسهیلات برای فعالیت‌های آنان از وظایف مدیران دولتی است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران معمولا انسان‌های عاقلی هستند و بررسی می‌کنند که در چه مناطقی از کشور تسهیلات بیشتری برای آنان فراهم است.

افشانی با اشاره به این که استان فارس با ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی، علم و تولید دانش استان پایه تمدن کشور محسوب می‌شود، گفت: اگر به خوبی کار کنیم و برنامه داشته باشیم بخش خصوصی فعال خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی اگر منتظر بماند که همه مسائل را دولت رفع کند هیچ قدمی برداشته نخواهد شد؛ بخش خصوصی خود باید بخشی از مشکلات را حل کرده و با علم، آگاهی، دانش و مدیریت روز می تواند موفق باشد.

افشانی افزود: از انیشتین پرسیده شد رمز موفقیت چیست گفت آرام، اعتماد به نفس، تلاش، تلاش و تلاش؛ حاصل کوشش وقتی مبتنی بر دانش باشد موفقیت خواهد بود.

استاندار فارس گفت: شهرستان استهبان به دلیل همراهی، هماهنگی و همدلی تاکنون قدم‌هایی برداشته شده و قدم های ببیشتری نیز در آینده برداشته خواهد شد.

 افشانی با اشاره به این که دولت تدبیر و امید با مشکلات عدیده ای برای تامین منابع در ابتدای شروع به کار روبرو بوده است، گفت: خوشبختانه با تدبیر دولت، درایت مقام معظم رهبری، هماهنگی سه قوه و حمایت بی دریغ مردم هم اکنون در موقعیت بسیار مطلوب تر از سه سال گذشته قرار داریم.

وی با اشاره به این که در سه سال گذشته حداکثر صادرات نفت کشور980 هزار بشکه بود که بر اساس مصوبه قدرت های سلطه گر قرار بود هر سال 20 درصد از آن کاهش یابد، ادامه داد: هم اکنون علی رغم توطئه عربستان سعودی با تلاش های دولت تدبیر و امید صادرات نفت ایران به بیش از دو و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است.

استاندار فارس با اشاره به این که شکی در غیرقابل اعتماد بودن قدرت های استکباری نیست، افزود: ورود آمریکا و انگلستان در این کشور با خیانت بود و کودتای 28 مرداد بزرگ‌ترین خیانت به این کشور با توطئه آمریکا انجام گرفت.

افشانی با بیان این که دانشجویان برای این که به قدرت های جهانی بفهمانند که نمی‌توانند بر این ملت تسلط داشته باشند خون پاکشان را نثار کردند، گفت: بعد از 16 آذر رژیم شاهنشاهی دیگر نتوانست مدعی شود که سلطه قدرت های بیگانه در این کشور آسان است و سرانجام به نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب57 منتهی شد.

وی ادامه داد: هیچ‌کس به قدرت‌های سلطه گر اعتماد نمی‌کند؛ اما در دنیای امروز هر کس باید بر اساس ظرفیت خود تلاش کند سهم خود را از جهان به دست بیاورد و به این که با فلان کشور رقابتی هست و توطئه وجود دارد ما نباید از تلاش خود برای گرفتن سهم بیشتر در دنیا کم کنیم.

استاندار فارس با اشاره به ابلاغ بندهای 24 گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: قبلاً به مدیران استان تاکید کرده‌ام و امروز به مدیران شهرستان تاکید می‌کنم که باید این سیاست‌ها را به خاطر بسپارید؛ هیچ جمله اضافه‌ای در آن وجود ندارد و هیچ جمله‌ای نیست که کنار گذاشته شده باشد.

افشانی با بیان این که درون‌زا بودن به معنای تکیه بر داشته‌های داخلی است، ادامه داد: برون گرا بودن یعنی استفاده از دانش و فناوری دنیای بیرون که با ارتباط منطقی با دنیای بیرون میسر است.

استاندار فارس سپس در جمع فعالان اقتصادی شهرستان استهبان حضور یافت و با بیان این که باید تلاش کنیم از آب موجود با روش‌های بهینه استفاده کنیم، افزود: امسال 30 هزار هکتار در استان فارس سهمیه تبدیل به آبیاری تحت فشار داریم که سهمیه بالایی معادل 14 درصد کل کشور است و در شهرستان استهبان نیز نوع آبیاری بالای یک 1000 هکتار از اراضی به آبیاری تحت فشار تبدیل شده است.

افشانی با اشاره به این که هیچ محدودیتی در اعطاء تسهیلات برای ساخت گلخانه وجود ندارد و وام های با سود 15 درصد پرداخت خواهد شد، گفت: استهبان باید تکیه‌ای را از کشاورزی سنتی بردارد  و به سمت احداث گلخانه، صنعت و معدن پیش برود؛ در غیر این صورت در آینده دچار مشکلات بزرگ‌تری خواهد شد.

 افشانی با بیان این که سه گروه باید در کنار یکدیگر کار کنند تا کشور پیشرفت کند، ادامه داد: صاحبان قدرت یعنی مدیران دولتی، صاحبان ثروت یعنی بانک‌ها و فعالان اقتصادی و صاحبان فکر یعنی متخصصان، فارغ‌التحصیلان و افراد با تجربه هستند و هر کدام را ندیده بگیریم یکی از پایه‌ها ناقص است و خواهد افتاد.

وی با بیان این که رئیس کل بانک مرکزی به منظور کمک به بهبود وضعیت سیتم بانکی استان به فارس سفر خواهد کرد، افزود: رؤسای دیگر بانک‌های کشور نیز به استان دعوت می‌شوند و رفع مشکلات بانکی استان پیگیری می‌شود.

استاندار فارس همچنین در آخرین برنامه سفر خود به استهبان در جمع فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان با بیان این که در جهان امروز سرمایه بشر به سه بخش فیزیکی، انسانی و اجتماعی تقسیم می‌شود، گفت: امروزه سرمایه اجتماعی را مهم‌ترین سرمایه می‌دانند و بعد از آن سرمایه انسانی و سپس سرمایه فیزیکی قرار دارند.

استاندار فارس با اشاره به این که شاخص اصلی سرمایه اجتماعی، اعتماد است که شامل اعتماد مردم نسبت به هم، اعتماد مردم به مسئولان و اعتماد مسئولان به مردم می‌شود، ادامه داد: این مهم‌ترین سرمایه هر کشور است و اگر آسیب ببیند به همان میزان که کاهش یابد به همان میزان کشور از مسیر توسعه یافتگی فاصله می‌گیرد؛ به هر میزانی که کشوری توسعه یافته‌تر باشد این سرمایه اجتماعی که شاخص آن اعتماد است بیشتر خواهد بود.

 افشانی با بیان این که یکی از مهم‌ترین عواملی که بر سرمایه اجتماعی و اعتماد تاثیر خواهند گذاشت فساد است، تصریح کرد: هیچ انسانی نیست که حتی یک روز به شکل عمیق برای اصلاح جامعه و بهبود وضعیت مردم تلاش کرده باشد و نداند که فساد تنها و تنها در جامعه‌ای مهار می‌شود که در آنجا قبل از هرچیز، آزادی وجود داشته باشد؛ خصوصاً برای اصحاب رسانه و کسانی که می‌توانند نقد کنند.

وی افزود: مردم باید از طریق رسانه‌ها نقد و کنترل کنند و این آزادی مبنای همه چیز حتی مبنای عدالت است.

استاندار فارس با تاکید بر این که اولین کسی که برای امام خمینی(ره) لفظ امام را بیان کرد، آقای روحانی بود که در سال 56 در مراسم ختم مرحوم سید مصطفی خمینی این لفظ را به کار برد و نوار آن به نام ابراهیم در آتش منتشر شده بود، افزود: هیچ نیروی انقلابی به آمریکا اعتماد نکرده و نمی‌کند؛ دکتر روحانی و تیم همراهش قطعاً آمریکا را می‌شناسند و هیچ‌گاه به او اعتماد نمی‌کنند؛ اما باید بدانیم که در عصر رقابتی امروز باید از حق مردم دفاع کنیم.

افشانی گفت: اگر مذکره صورت می‌گیرد و کاری انجام می‌شود، به معنای اعتماد نیست؛ بلکه می‌خواهیم مشکلات را کاهش دهیم.