مراسم یکصد و دهمین سالگرد تاسیس کتابخانه تاریخی کلیسا وانک اصفهان و افتتاحیه نمایشگاه 'از گنجینه کتابخانه' در محل این کلیسا برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان  ، در این مراسم با حضور شهردار اصفهان، رییس شورای خلیفه گری و اعضای هیئت مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران و دیگر مدیران شهری اصفهان، این نمایشگاه افتتاح شد.

مسئول این کتابخانه  بیان داشت: امسال آیین های بسیاری بمناسبت یکصد و دهمین سالگرد تاسیس این کتابخانه برگزار اما بعنوان آخرین مراسم، امروز نیز نمایشگاهی برای بازدید عموم از کتاب های این کتابخانه برگزار شده است.

ورگینه میرزاخانیان افزود: در این نمایشگاه، تمام کتب چاپی قدیمی جلفای اصفهان، اسناد تاسیس کتابخانه، اطلس های قدیمی مربوط به قرن هفدهم، کتب قدیمی به زبان های فارسی، انگلیسی و فرانسه، تقویم های کلیسای عمومی و اعلامیه های بسیار قدیمی مربوط به قرن های هفدهم و هجدهم میلادی به نمایش گذاشته شده است.

وی گفت: مهمترین بخش این نمایشگاه ارائه اولین کتاب مقدس چاپ شده به زبان ارمنی توسط 'وُسکان یِروانتسی' مربوط به سال 1666 میلادی است که امسال سیصد و پنجاهمین سالگرد چاپ این کتاب محسوب می شود.

میرزاخانیان اضافه کرد: چاپ این کتاب، دو سال و هفت ماه به طول انجامیده است.

وی گفت: کتابخانه کلیسا وانک در سال 1905 توسط 'تادئوس دِر هُوهانیان' به یاد پدرش 'هاوطون در هوهانیان' که از مورخان زمان خود بود، تاسیس شد.

دبیر برگزاری این مراسم افزود: این کتابخانه بمدت 10 سال به فعالیت خود ادامه داد و پس از آن به موزه تبدیل و در سال 1933 دوباره با اساسنامه جدید بازگشایی شد.

میرزاخانیان ادامه داد: این کتابخانه در سال 1972 به مناسبت هشتصدمین سالگرد وفات 'نرسس شنورهالی مقدس'، به نام او نامگذاری شد.

وی اعلام کرد: در این کتابخانه 30 الی 35 هزار جلد کتاب موجود است.

 کلیسای وانک جلفای نو اصفهان از بدو تاسیس دارای کتاب های خطی بوده و پس از آن کتاب های چاپی نیز به آنها اضافه شده اما تا سال 1844 فاقد مکان و محل نگهداری مخصوص بوده است.

بر اساس تصمیم شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و با بهره مندی از خیریه مرحوم بانو 'آلنوش طریان' بنیانگذار اختر فیزیک ایران، این کتابخانه در سال 2014 مورد بازسازی بنیادین قرار گرفت و در همان سال به دست 'جاثلیق اعظم آرام اول' افتتاح شد.

تفاهمنامه همکاری بین شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و کتابخانه ملی ارمنستان در سال 2016 به امضاء رسید و به موجب آن نسخه های دیجیتالی کتاب های نادری از کتابخانه کلیسای اصفهان در اختیار مجموعه کتابخانه ملی ارمنستان قرار گرفت.