رئیس کمیسیون خارجی مجلس پرتغال اظهار داشت: هیجان و کنجکاوی ما در مورد ایران و فرهنگ این کشور و بویژه اصفهان زیاد است و نفوذ فرهنگ ایرانی در پرتغال بسیار ملموس است و به همین دلیل آماده ی توسعه بیشتر همکاریهای دو جانبه و گسترش روابط و تعاملات و تعمیق مناسبات هستیم.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، استاندار اصفهان در دیدار رئیس کمیسیون خارجی مجلس پرتغال با ایشان با اشاره به سابقه ی ۵۰۰ ساله ی مبادلات بین دو کشور ایران و پرتغال، گفت: علیرغم فراز و نشیبهایی که در طول این مدت ایجاد شده است ولی در حال حاضر این روابط رو به رشد و ارتقا است.

زرگرپورضمن بیان ظرفیت ها، مزیت ها و ویژگی های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری استان، اظهارداشت: اصفهان یک استان کاملا صنعتی و پیشرفته است و در بخش صنایع دستی و گردشگری نیز آوازه ی این استان از کشور و منطقه فراتر رفته است.

وی با اشاره به افزایش ۳ برای نرخ ورود گردشگران خارجی به اصفهان، گفت: از ۸۶ کشور دنیا توریست خارجی به اصفهان سفر می کنند و اکثر مقامات عالیرتبه ی خارجی نیز که به ایران سفر می کنند علاقه مند هستند که از اصفهان هم بازدید کنند.

استاندار اصفهان خواستار تعمیق مناسبات و گسترش ارتباطات در زمینه های مختلف شد و گفت: در قالب تفاهمات بین دو کشور، استان اصفهان می تواند با یکی از استان های کشور پرتغال مبادلات اقتصادی و فرهنگی داشته باشد.

رسول زرگرپور با بیان اینکه اصفهان نیازمند نوسازی و سازگاری صنایع خود با محیط زیست است؛ گفت: پرتغال یک کشور اروپایی با صنعت پیشرفته است و می تواند در این زمینه تعامات خود را با این کشور گسترش دهیم همانطور که طی چند ماه گذشته با آلمان ها و ایتالیایی ها توافقات خوبی داشتیم.

وی با تاکید بر افزایش تعاملات در بخش گردشگری گفت: اعزام تورلیدرها برای بررسی شرایط و تفاهم با همکاران خود در اصفهان و بازدید از ظرفیت های این استان می تواند در این زمینه موثر باشد چرا که هم مردم پرتغال علاقه مند به سفر به ایران و بازدید از اصفهان هستند و هم مردم ایران دوست دارند که از کشور پرتغال بازدید کنند.

استاندار اصفهان به تعاملات فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی و حوزه ی فرهنگ می تواند ملت ها را به هم نزدیک کند که در این راستا اصفهان آماده است که هفته ی فرهنگی خود را در یکی از شهرهای تاریخی پرتغال برگزار کند و به همین نسبت هم هفته ی فرهنگی پرتغال را در اصفهان برگزار کنیم.

رسول زرگرپور با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان با با ۱۴ شهر تاریخی دنیا خواهر خوانده است، گفت: خواهر خواندگی هم می تواند ملت ها و شهروندان را به هم نزدیک کند و اصفهان آماده است که با یکی از شهرهای پرتغال که متناسب با وضعیت فرهنگی، صنعتی و اقتصادی اصفهان است خواهر خوانده شود و سفرای دو کشور می توانند نقش مهمی در برقراری این ارتباط داشته باشند.

سرجیو سوزا پینتو رئیس کمیسیون خارجی مجلس پرتغال نیز در این دیدار ضمن استقبال از پیشنهادات استاندار اصفهان اظهار داشت: آماده ی توسعه بیشتر همکاریهای دو جانبه و گسترش روابط و تعاملات و تعمیق مناسبات بین دو کشور بویژه اصفهان هستیم.

وی بازدید از اصفهان را فرصت مغتنمی برای مقامات بلند پایه ی کشور برشمرد و گفت: ما در نظر نداریم که این روابط در همین حد باقی بماند بلکه ما می خواهیم که روابط توریستی بین اصفهان و مردم پرتغال در حد جمعیت های بالای از مردمان دو کشور اتفاق بیفتد و مردمان دو کشور بتوانند به ایران و پرتغال سفر کنند و از این کشورها دیدن کنند.

رئیس کمیسیون خارجی مجلس پرتغال با بیان اینکه کشور پرتغال تمایل زیادی برای خواهرخواندگی با اصفهان دارد؛ گفت: در پرتغال باغ های بسیار زیادی وجود دارد که از باغ های ایرانی ایده گرفته شده و می خواهیم که ایرانی ها نیز فرصت این را داشته باشند که به پرتغال سفر کنند و میران نفوذ فرهنگ غنی ایرانی که در مرزهای پرتغال وجود دارد را از نزدیک ببینند.

سرجیو سوزا پینتو پرتغال را کشوری صنعتی با صنایع بسیار پیشرفته خواند وگفت: این کشور می تواند در زمینه ی زیرساخت ها و سازگاری صنایع با محیط زیست با صنایع اصفهان همکاری داشته باشد.