‌معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اجرای طرحی با عنوان "همیار پایشگر ناجی" خبر داد که بر اساس آن از ظرفیت شناورهای پستچی برای پایش دریایی مسیر بندرعباس- قشم استفاده می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، مهدی نوفرستی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین معاونت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با شناورهای پستچی دریایی مرکز هرمزگان منعقد شد، ظرفیت خدمه این شناورها به‌منظور پایش مستمر مسیر در خصوص وضعیت دریا، شناورهای عبوری و همچنین اطلاع‌رسانی حوادث احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: شناورهای پستچی روزانه در مسیر دریایی بین بندرعباس و قشم در تردد هستند که ازاین‌پس به‌عنوان "همیار پایشگر ناجی" در فرایند امداد و نجات دریایی به ایفای نقش می‌پردازند.

نوفرستی با اعلام فعالیت ۶ ایستگاه مجهز جستجو و نجات دریایی و ۳۶ ایستگاه همیار ناجی در پهنه ۲هزار و ۲۳۸ کیلومتری نوار ساحلی استان هرمزگان، افزود: ایستگاه‌های مردمی همیار ناجی با مشارکت و استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های کشتیرانی، تعاونی صیادان و لنج داران، کلوب های دریایی، شوراهای محلی و نیروهای مردمی راه‌اندازی شده‌اند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن بیان این مطلب که تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد عملیات امداد و نجات دریایی با مشارکت تیم‌های همیار ناجی به‌صورت موفق انجام‌شده است، خاطرنشان کرد: اعضای این گروه‌های مردمی به‌صورت دوره‌ای توسط مدرسان سازمان بنادر و دریانوردی در هرمزگان آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند.

وی اضافه کرد: ارائه این آموزش‌ها علاوه برافزایش دانش عمومی و فرهنگ ایمنی در میان فعالان دریایی و جوامع محلی، درزمینهٔ پیشگیری از سوانح نیز تأثیر چشمگیری داشته است.

نوفرستی در پایان خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی هرسال و ایام پرترافیک سفرهای دریایی، اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ایستگاه‌های همیار ناجی را به امکانات و تجهیزات مختلفی همچون حلقه و جلیقه نجات، بی‌سیم و لباس کار مجهز می‌کند.