مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان پذیرای حدود 170 هزار تبعه خارجی مقیم دارای مدارک قانونی است.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، مهدی سلیمانی افزود: بیشتر اتباع خارجی در استان اصفهان از کشور افغانستان و پس از آن از عراق هستند.

وی با بیان اینکه اصفهان از نظر تعداد اتباع خارجی، سومین استان در کشور بعد از استان تهران و خراسان رضوی است، اظهار کرد: از بین این اتباع، حدود 120 هزار نفر دارای کارت موقت اقامت و حدود 50 هزار نفر دارای گذرنامه و ویزای معتبر هستند.

وی با اشاره به اینکه دارندگان گذرنامه، شامل اتباع خارجی مهاجر و دارندگان کارت موقت اقامت، شامل اتباع خارجی پناهنده یا آواره هستند، توضیح داد: مهاجران برای اقامت در کشور درخواست داده اند و دارای گذرنامه هستند و به تناسب برای آنها ویزا صادر شده است.

وی ادامه داد: پناهنده به تبعه ای گفته می شود که بدلیل وضعیت خاص مانند نبود امنیت از سوی حکومت، تصمیم به ترک کشورش می گیرد و آواره نیز تبعه ای است که بدلیل مسائلی از جمله نا امن بودن کشورش و جنگ به کشور دیگر مهاجرت می کند که به طور معمول این دو دسته، فاقد گذرنامه هستند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: حدود 25 درصد اتباع خارجی ساکن در استان اصفهان که سن آنها بین 18 تا 60 سال است دارای کارت اشتغال هستند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: انواع خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به اتباع خارجی در استان اصفهان ارائه می شود.

سلیمانی با بیان اینکه همه آنها از خدمات بهداشتی مانند بهداشت خانواده، واکسیناسیون و مراقبت از زنان باردار برخوردارند، افزود: بیش از 18 هزار و 500 تبعه خارجی ساکن در استان دارای دفترچه بیمه سلامت هستند و می توانند از خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز دولتی بهره مند شوند.

وی به ارائه خدمات آموزشی به اتباع خارجی نیز اشاره و اظهار کرد: حدود 50 هزار دانش آموز از اتباع خارجی در مدارس استان اصفهان تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه همه این خدمات در راستای سیاست های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر فراهم شدن شرایط تحصیل برای همه افراد لازم التعلیم ارائه می شود، گفت: بیش ازهفت هزار دانش آموز تبعه خارجی با وجودیکه والدین آنها فاقد مدرک قانونی هستند به تحصیل مشغولند.

سلیمانی تمدید مدرک قانونی اقامت در داخل کشور را یکی دیگر از خدمات ارائه شده به اتباع خارجی عنوان و اظهار کرد: مدارک اتباع دارای گذرنامه به تناسب نوع ویزا توسط نیروی انتظامی و مدارک اتباع دارای کارت اقامت موقت توسط وزارت کشور، تمدید می شود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی در تمدید مدارک قانونی اتباع خارجی، افزود: اتباع خارجی باید در زمان اعلام شده برای تمدید مدارک خود مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مرحله نهایی تمدید مدارک قانونی اقامت اتباع خارجی دارای کارت آمایش و هویت در سالجاری از چهارم دی ماه آغاز می شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان از جمله مشکل های اتباع خارجی را از کارافتادگی و کهولت سن تعدادی از آنها عنوان و تصریح کرد: این افراد به خدمات توانبخشی و خیریه نیاز دارند و تا کنون خیریه های زیادی در این زمینه از آنها حمایت کرده اند.