‌سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ساماندهی پسماندهای کشاورزی می‌تواند به حفظ محیط‌زیست و بخش کشاورزی کمک کند.

به گزارش مرور نیوز، مسعود ربانی در جلسه بررسی راهکارهای جمع‌آوری و امحای ظروف سموم و کودهای شیمیایی از محیط‌زیست در راستای پسماندهای کشاورزی که با حضور مدیران در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: امحاء ظروف و قوطی‌های سموم کشاورزی مهم‌ترین موضوع در پسماندهای بخش کشاورزی است که باید راهکاری برای جمع‌آوری آن‌ها از محیط کشاورزی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: قوطی‌های سموم و کودهای شیمیایی نباید در مزارع کشاورزی رها شود، زیرا آسیب جدید به اراضی کشاورزی محیط‌زیست می‌رساند.

ربانی اضافه کرد: پس از جمع‌آوری قوطی‌های سموم کشاورزی از مزارع باید نظارت لازم صورت گیرد تا این ظروف در سایر موارد استفاده نشود چون به‌سلامتی انسان آسیب می‌رساند.

این مقام مسئول تأکید کرد: باید ضوابط و راهکارهایی اندیشیده شود تا تولیدکنندگان و کارخانجات تولیدکننده سموم و کودهای شیمیایی بعد از فروش این اقلام به کشاورزان، مجدداً قوطی‌های استفاده‌شده سموم را خریداری و ساماندهی کنند.

ربانی تصریح کرد: دفن کردن قوطی‌های سموم کشاورزی بر اساس قوانین و ضوابط مربوطه و سوزانده قوطی‌های سموم می‌تواند در ساماندهی پسماندهای کشاورزی مؤثر باشد.

محمدحسین مصلحی راد مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم گفت: مهم‌ترین وظیفه مدیریت حفظ نباتات، دفع آفات و کنترل بیمارها کشاورزی است که بخشی از این آفات به سموم کشاورزی مرتبط است.

وی افزود: متأسفانه بعضی از کشاورزان بعد از استفاده از سموم کشاورزی آن‌ها را در مزارع، طبیعت و در رودخانه‌ها رها کرده یا بدون رعایت اصول بهداشتی و شرایط بهداشتی آلاینده‌های محیط‌زیست دفن می‌کنند که این حرکت به محیط‌زیست آسیب جدی می‌زند.

وی یادآور شد: باقیمانده سموم کشاورزی در طبیعت اثرات مخرب و مضری برای محیط‌زیست و طبیعت بر جای می‌گذارد، بنابراین باید برنامه‌ای تدوین شود تا باقیمانده سموم کشاورزی ساماندهی شوند.