فرماندار صومعه‌سرا با اشاره به گزارش آلودگی طیور بومی در روستای اسپند صومعه‌سرا به ویروس H5N8 گفت: با مشاهده مواردی از تلفات طیور بومی با انجام نمونه‌گیری جواب آزمایش‌ها مثبت اعلام شد. با تلاش‌های شبکه دامپزشکی حدود 2000 قطعه طیور بومی در این روستا معدوم‌ شده‌ است.

به گزارش مرور نیوز، «حسین اسماعیل‌پور» در جلسه پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان در فرمانداری صومعه‌سرا، با اشاره به مشاهده ویروس آنفلوآنزای پرندگان از نوع H5N8 در این شهرستان اظهار کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی از راه‌های مدیریت و پیشگیری از این ویروس است.

وی با بیان این‌که ارائه اطلاعات و اطلاع‌رسانی مهم‌ترین راه پیشگیری است، افزود: اطلاع‌رسانی نباید به گونه‌ای باشد که موجب رعب و وحشت در میان مردم شود.

فرماندار صومعه‌سرا با اشاره به این‌که تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع ویروس در واحدهای صنعتی شهرستان نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: تاکنون موردی از ابتلا و آلودگی انسان به این ویروس در شهرستان گزارش نشده است.

وی بر ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص مصرف مرغ، تخم‌مرغ و کودهای طیور بومی تأکید کرد و افزود: مصرف مرغ‌های بسته‌بندی شده و استحصالی از کشتارگاه‌های صنعتی تحت نظارت دامپزشکی خطری ندارد.

اسماعیل‌پور با اشاره به گزارش آلودگی طیور بومی روستای اسپند صومعه‌سرا به این ویروس تصریح کرد: با مشاهده مواردی از تلفات طیور بومی با نمونه‌گیری پاسخ آزمایش‌ها مثبت اعلام شد. با تلاش‌های شبکه دامپزشکی حدود 2000 قطعه طیور بومی در این روستا معدوم‌ شده‌ است.

وی مرکز انتقال ویروس به طیور بومی را از طریق مرغابی‌های وحشی حاشیه تالاب دانست و گفت: نمونه‌گیری، آهک‌پاشی، ضدعفونی منازل مسکونی روستاهای مدنظر، ارائه توصیه‌های بهداشتی از جمله اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی شهرستان است.

فرماندار صومعه‌سرا با اشاره به انجام مستمر اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز تلفات ادامه داد: از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده علائم و موارد مشکوک مراتب را سریعاً گزارش دهند.

وی با بیان این‌که شهروندان به‌منظور حفظ سلامت خود از تماس طیور بومی خود با حیوانات وحشی و شکار پرندگان خودداری کنند، افزود: همه خسارت‌های ناشی از معدوم‌سازی طیور حداکثر تا یک ماه به صاحبان آن پرداخت می‌شود.

فرماندار صومعه‌سرا به تشکیل گشت مشترک نظارتی با همکاری دامپزشکی، محیط‌زیست، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و...اشاره و خاطرنشان کرد: همواره مناطق مختلف شهرستان از نظر ابتلا به این ویروس توسط گشت مشترک نظارتی مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرند.