طرح تحقیقاتی پرورش با هم ماهی خاویاری در قفس و کپور ماهیان در استخرهای خاکی با حضور استاندار گیلان در موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر در سنگر به بهره‌ برداری رسید.

به گزارش مرور نیوز، «محمدعلی نجفی» در مراسم افتتاح طرح تحقیقاتی پرورش با هم ماهی خاویاری در قفس و کپور ماهیان در استخرهای خاکی که یک طرح بین المللی شیلات در استان است، با اشاره به وجود چند هزار هکتار استخرهای خاکی پرورش ماهی در گیلان گفت: بخش عمده‌ای از استخرهای کپور ماهیان به‌علت داشتن عمق و مساحت کافی دارای شرایط لازم برای نصب قفس می‌باشند، که با برنامه‌ریزی مناسب و تأمین امکانات لازم در این‌گونه از استخرهای خاکی همزمان با پرورش کپور ماهیان می‌تواند به پرورش به ماهیان خاویاری در قفس اقدام کرد.

وی با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری به استان و تأکید ایشان مبنی بر اهمیت پرورش ماهی در قفس در دنیا خاطر نشان کرد: اگرچه در سفر دکتر روحانی تولید 10 هزارتن ماهی در قفس است در تلاشیم در مدت 2 سال از 12 هزار تن ماهی پرورش یافته در قفس بهره برداری کنیم.

استاندار گیلان با بیان این‌که در روش پرورش هم‌زمان ماهی خاویاری در قفس در استخرهای کپور ماهیان به‌علت عدم نیاز به زمین یا مصرف آب، میزان سرمایه‌گذاری اولیه پایین است، تصریح کرد: با اجرای این طرح در استخرهای خاکی دوره پرورش در قفس کوتاهتر می شود و سختی‌های کار در دریای متلاطم را هم ندارد.

وی با بیان این‌که  یکی از مباحث مهم مرتبط با موضوع اقتصاد دریامحور استفاده از ظرفیت دریا و مواد غذایی درآن  است، یادآور شد: هم‌اکنون بیش از 60 کشور دنیا در پرورش ماهی در قفس فعالیت می‌کنند و این نشان‌دهنده توجه کشورهای دنیا به اقتصاد دریامحور و بهره‌مندی‌شان از پتانسیل مذکور است.

استاندار گیلان با اشاره به برند بودن موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر در دنیا اظهار کرد: نظیر این مرکز فقط در کشورهای چین و کانادا دیده می‌شود. 2 میلیون قطعه بچه  ماهی تولید شده در این موسسه در دریا رهاسازی شده است.

دکتر «علی یزدانی»، رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر نیز، با بیان این‌که در این طرح پرورش فیل ماهی در قفس همراه با پرورش کپور ماهیان مورد بررسی قرار گرفت، گفت: برای این کار 4 دستگاه قفس شناور در داخل استخر خاکی به مساحت 2 هکتار مستقر شد و  فیل ماهی همراه با ماهیان گرمابی کپور معمولی، فیتو فاگ، بیگ هد و آمور به‌مدت 5 ماه پرورش داده شد.

وی با بیان این‌که در این روش به‌علت عدم نیاز به زمین یا آب بیشتر میزان سرمایه‌گذاری اولیه کمتر است، خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از منابع آبی، حذف کوددهی استخرها و کاهش  ورود مواد آلی شیمیایی به اکوسیستم‌های آبی، افزایش ظرفیت تولید بدون نیاز به افزایش سطح زیر کشت و ارتقای راندمان تولید و میزان درآمد پرورش‌دهندگان از دیگر مزایای پرورش ماهیان خاویاری در استخرهای خاکی است.

یزدانی با اشاره به این‌که در زمان کنونی برای احداث مزارع پرورش ماهیان خاویاری به‌طور میانگین 400 تا 500 میلیون ریال سرمایه اولیه به ازای هر تن تولید گوشت مورد نیاز است، افزود: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هزینه پرورش ماهیان خاویاری در قفس در منابع آب‌های داخلی کمتر از 50 درصد رقم مذکور است.

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر یادآور شد: در مجموع میانگین تولید کپور ماهیان در کشور 2.5 تن در هکتار می‌باشد و در این پروژه میزان تولید 3.4 تن در هکتار است. میانگین تولید فیل ماهی در هر مترمربع قفس در کشور، 12 کیلوگرم در مترمربع بوده و در این پروژه 18 کیلوگرم در مترمربع تولید شد.