رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: رشد جمعیت کیفری به هیچ عنوان زیبنده جامعه اسلامی نیست.

به گزارش مرور نیوز، توکل حیدری بعد از ظهر امروز در آئین تودیع و معارفه رئیس سازمان  زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی که در سالن اجتماعات دادگستری استان برگزار شد، اظهار داشت: رشد جمعیت کیفری در جامعه اسلامی به هیچ عنوان زیبنده نبوده و قابل پذیرش نیست.

وی راه‌اندازی ستاد پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی با موضوع بررسی فعالیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی، نشست تخصصی مشترک قضات و پلیس بین‌الملل ناجا، کلاس آموزشی راه‌اندازی و ارتقای سطح کیفی عملکرد موسسات داوری را مورد اشاره قرار داد.

حیدری به برگزاری ویژه‌برنامه‌های 9 دی، راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی برای کاهش اطاله دادرسی و ... اشاره کرد و افزود: با همکاری کارشناسان و دست‌اندرکاران برای خدمت‌رسانی در این مجموعه به صورت جدی گام برداشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه محیط زندان باید از وجهه تربیتی و خودسازی هم برخوردار شود، گفت: بنابراین باید شرایط را از نظر فیزیکی، روحی و روانی به نحوی رقم زد که زندانیان بعد از نادم شدن و سپری کردن دوران محکومیت برای ورود به جامعه آماده شوند.

برای کاهش جمعیت کیفری اهتمام شود

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بر لزوم تلاش برای کاهش جمعیت کیفری استان تاکید کرد و بیان داشت: افزایش جمعیت کیفری، زندانیان و مجرمان به هیچ عنوان در شان یک جامعه اسلامی نیست بنابراین باید برای بهبود این روند گام برداشت.

حیدری با بیان اینکه این تصور که همه جمعیت زندان‌ها افراد خطرناک و مجرمان بزرگی هستند به معنای واقعی کلمه نادرست است، یادآوری کرد: برخی به خاطر یک لغزش و سهوا دچار خطا شده‌اند بنابراین با حفظ کرامت انسانی با آنها رفتار می‌شود.

وی بر لزوم استفاده از تجربیات مدیران بازنشسته و تخصص افراد تحصیلکرده برای مدیریت هر چه بهتر عرصه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: در این صورت با عزم راسخ برای رفع مشکلات و چالش‌های موجود گام برداشته می‌شود.

امنیت نعمتی است که قدر آن دانسته نمی‌شود

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی تشکیل یک پرونده برای هر زندانی برای تعیین وضعیت آنها را ضروری دانست و بیان داشت: باید هر چه سریع‌تر وضعیت افراد بلاتکلیف مشخص شود که تلاش سیستم قضایی استان برای این موضوع به معنای واقعی جدی است.

وی ادامه داد: در این ارتباط از اهل بیت، عصمت و طهارت (ع) حدیث وجود دارد که سلامتی و امنیت دو نعمت به شمار می‌رود که قدر آنها دانسته نمی‌شود مگر اینکه از دست بروند بنابراین باید اهمیت این موضوع برای آحاد مردم تبیین شود تا خود را در معرض جرم و آسیب قرار ندهند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه قرآن کریم یک ریسمان است که به خداوند وصل شده، بیان داشت: بنابراین کسانی که به این ریسمان وصل شوند گمراه نخواهند شد، پس در صورت عمل به قرآن کریم می‌توان از هر نظر زندگی سالمی داشت.