خودمراقبتی یکی از عوامل پیش‌گیرنده از بیماری دیابت است که با تحرک، رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در هجدهمین همایش خیریه دیابت اصفهان اظهارکرد: استرس یکی از عوامل مؤثری است که منجر به بیماری‌های مختلف به خصوص دیابت می‌شود.

اصغری افزود: تشخیص دیابت بسیار آسان و ارزان‌ قیمت بوده و پیشگیری از آن نیز همین‌گونه است که مهمترین اقدام خیریه‌ها در این امر کمک به اطلاع‌رسانی مردم از این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان گفت: خودمراقبتی نیز یکی دیگر از عوامل پیش‌گیرنده از بیماری دیابت است که با تحرک، رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس امکان‌پذیر خواهد بود.

وی گسترش و سرایت بیماری دیابت را عامل بروز بیماری های دیگر عنوان کرد و افزود: اگر دیابت در چشم، قلب، عروق و کلیه ایجاد عارضه کند بسیار پر هزینه خواهد بود و آثار آن ماندگار خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین پیاده‌روی روزانه حداقل نیم ساعت می‌تواند سهم قابل توجهی از پیشگیری در دیابت داشته باشد؛ پس از ابتلای هر فرد به دیابت، درمان این بیماری بسیار پرهزینه بوده و علاو بر آن برای فرد مبتلا ماندگار خواهد بود.

اصغری عنوان داشت: پیشگیری از دیابت بسیار ارزشمندتر و اثربخش‌تر از درمان آن است که خیریه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی به مردم خودمراقبتی را در آنان ترویج دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان اذعان داشت: کنترل فشار خون ، قند خون، چربی خون و ... در طرح تحول سلامت پیش‌بینی شده که امیدوارم این طرح بتواند بیشتر کشور را پوشش دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: اقدام های دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت موجب شده است که این دولت را به عنوان دولت سلامت نام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: غربالگری در تمامی روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر انجام شده است و امروز بخوبی می دانیم که چه کسانی در این مناطق به کدام بیماری مبتلا هستند و غربالگری در شهر اصفهان نیز از آبان ماه کلید خورده است.