مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت:طرح خرید مرکبات نیاز به بازبینی دارد.

به گزارش مرور نیوز، قصه پرغصه باغداران مازندران تمامی ندارد، برف پاییزی رویاهای آنان را نقش بر آب کرد، در حالی‌که بحث خرید تضمینی مرکبات درجه یک، دو و سه از سوی دولت به‌منظور حمایت از آنان اعلام شد نه‌تنها باری از دوش آنان برنداشت بلکه آنان را ناامیدتر و نگران‌تر کرد.

بحث خرید باغداران مازندران را درگیر صف‌های طولانی کرد به‌طوری‌که برخی برای تحویل مرکبات خود مجبور بودند حتی تا دو روز درگیر این صف‌ها شوند.

کشاورزان مازندران با توجه به مشکلات به‌وجود‌آمده خود را یکه و تنها دیدند و به این موضوع یقین پیدا کردند که تنها خودشان هستند و خود که باید بتوانند در برابر کوه مشکلات کمر خم نکنند.

نکته دیگری که توجه همگان را به خود جلب کرده، نبود مکان لازم برای دور انداختن این مرکبات است که باغداران به ناچار مرکبات چیده شده را به داخل جوی آب‌ها و اطراف آن ریخته و مرکبات برداشت نشده را به حال خود رها کردند و جویای مکانی برای دور ریختن مرکبات هستند.

مسؤولان هم هیچ‌گونه حمایتی از باغداران متضرر نکرده و زمزمه هایی در ارتباط با وارد کردن مرکبات نگرانی آنان را بیشتر کرده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: انتظار داشتیم مدیریت استانی به فکر چاره باشد و مراکز بیشتری در زمینه خرید پیش‌بینی کند که این کار انجام نشد.

محمدرضا شعبانی با تأکید بر استفاده از صنایع سورت و بسته‌بندی در این زمینه اضافه کرد: تمام سرنوشت تولیدکنندگان با سیاست‌های تعاون روستایی گره زده شده که توان خرید، ذخیره‌سازی و تنظیم بازار را ندارند.

وی تصریح کرد: خرید محصولات باغی یک کار تخصصی و مستلزم مدیریت توانمند و فنی است، این‌ها گندم و جو نیستند بلکه میوه بوده که متأسفانه مدیریت مسائل فنی بسیار ضعیف است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: تاکنون نتوانستیم نتیجه خوبی بگیریم به همین دلیل بیشتر طرح‌های آنان شکست خورده است؛ همان‌گونه که در دو سال گذشته نتوانستند بازار را تنظیم کرده و تولیدکنندگان را حمایت کنند.

شعبانی با اعلام اینکه این طرح قابلیت بازبینی و تجدیدنظر دارد، اضافه کرد: باید از ظرفیت بخش‌های خدماتی و تولیدی بهره‌گیری شده و منتظر هستیم تجدیدنظری در این حوزه شود.

وی تصریح کرد: دولت به هیچ عنوان در این سه سال نتوانست از این بخش‌ها استفاده کند و از توانمندی آنان استفاده نکرد از همان انبارها و پرسنل‌های قدیمی اصلاً در این بخش توانمندی ندارند و بیشتر در بخش زراعت کار کردند استفاده کرد که متأسفانه منجر به نارضایتی تولیدکنندگان شده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران به وجود صنایع سورت و بسته‌بندی در استان اشاره کرد و افزود: باید از این صنایع کمک گرفته شود؛ با توجه به اینکه انبارها، سورتینگ‌ها و سردخانه‌های دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی در حال فعالیت هستند که باید از توان آنها بهره‌گیری شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در پایان گفت: امسال پرتقال برای واکس و یا در انبار ذخیره نشده که در واقع نتوانستیم از توان این واحدها استفاده کنیم.