استاندار البرز به اتاق بازرگانی مأموریت داد تا در اسرع زمان نمایشگاه عرضه کالاهای ایرانی در اوکراین را راه‌اندازی کند.

به گزارش مرور نیوز، «سیدحمید طهائی» عصر دیروز (یکشنبه 19 دی‌) در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان که با حضور محمد بهشتی منفرد سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ضمن قدردانی از میزبانی کشور اوکراین اظهار کرد: استان البرز از سال گذشته گام‌های نخست را برای همکاری مشترک با اوکراین برداشته است و از پیشنهاد معین بودن البرز برای همکاری‌های تجاری خاصه با اوکراین استقبال می‌کنیم.

وی افزود: توسعه همکاری‌های این استان با کشور اوکراین از دو منظر خصوصی و دولتی، از سوی اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری خواهد شد.

طهائی انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با  استانداران استان‌های اوکراین را نیز در افق مناسبات تجاری خود در اولویت خواند و گفت: مقدمات و تشریفات لازم در این زمینه انجام خواهد گرفت.

وی با تأکید بر ضرورت تدوین و انتشار منشور ظرفیت های البرز و اوکران بیان کرد: عمده اولویت و برنامه کاری البرز در این همکاری‌ها نحوه معرفی ظرفیت‌های این استان است، از این‌رو نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی را با همکاری اتاق بازرگانی البرز در اوکراین دایر خواهیم کرد تا توانمندی‌ها و نمونه‌های تولیدات داخلی البرز به عرضه گذاشته شود.

نماینده عالی دولت در استان البرز توسعه همکاری‌های البرز و اوکراین را نه منحصر به بخش اقتصادی که در زمینه علمی نیز امری مهم قلمداد کرد و گفت: ارتباط با دانشگاه‌ها و انتقال تکنولوژی و دانش روز در کنار تعامل روسای دانشگاه‌ها مد نظر ما خواهد بود.

استاندار البرز کشت فرا سرزمینی و انجام مطالعات میدانی در این زمینه را نیز از برنامه‌های پیش رو اعلام کرد و گفت: تعریف استاندارد کالاهای صادراتی در کشورهای هدف یکی از مباحثی است که در امر توسعه صادرات باید روی آن تمرکزبیشتری صورت گیرد.

براساس این گزارش، اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است. این کشور از شرق با روسیه، در شمال با بلاروس، از غرب با لهستان، اسلوواکی و مجارستان، از جنوب غربی با رومانی و مولداوی هم‌مرز است. در جنوب آن دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد و پایتخت آن شهر کی‌اف، زبان رسمی آن زبان اوکراینی می‌باشد. اوکراین به ۲۴ اوبلاست (استان) و استان‌های اوکراین به نوبه خود به ۴۹۰ رایون (بخش) تقسیم شده است. در این نشست استان البرز به‌عنوان استان معین در صادرات محصولات معرفی شد و به‌زودی قرار است تشریفات رسمی برای آغاز همکاری‌های جدی‌تر بین البرز و اوکراین طی شود.