‌رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان بندرعباس از ورود رب گوجه‌فرنگی فله‌ای به کشور انتقاد کرد.

به گزارش مرور نیوز، هادی جوادی در جمع خبرنگاران بابیان اینکه مشتقات گوجه‌فرنگی و گوجه‌های فراوری‌ شده به‌خصوص رب آن به‌صورت فله‌ای از کشورهای بیگانه وارد کشور می‌شود، افزود: این محصول در بشکه‌های 220لیتری باقیمت هر کیلو  310 تومان تا درب ورود گمرک وارد کشور می‌شود و خوراک کارخانه جات تولید رب ایران را تأمین می‌کند.

به گفته وی، 90درصد کمپوت‌های عرضه‌شده در کشور نیز، به‌صورت فله‌ای و در بشکه‌های 220لیتری از خارج وارد و در کارخانه‌ها کشور بسته‌بندی می‌شود.

جوادی با بیان اینکه محصول گوجه‌ فرنگی کشور می‌تواند خوراک کارخانه‌ها کشور را تأمین کند، خاطرنشان کرد: رب، سس، آب گوجه و عصاره گوجه از مشتقات گوجه‌فرنگی هستند و این محصول نقش مهمی در اشتغال‌زایی دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان بندرعباس عنوان کرد: به‌جای اینکه شرایط کار برای کارگران مزارع گوجه در خارج کشور را فراهم کنیم، چرا نباید کشاورزان و زارعین ما در کشور به سرکار بروند و قوت لایموت خود را به دست آورند.

وی تنها وزارت جهاد کشاورزی را متولی این کار ندانست بااین‌حال خواستار تعریف و شکل‌گیری یک اکولوژی و چرخه حیات از طریق وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و وزارت امور خارجه شد تا از این طریق بازارهای مصرف در کشورهای هدف را شناسایی و محصولات را به آن سمت هدایت کنند.

این مقام مسوول تصریح کرد: زارعین چینی که محصولاتشان به کشورهای مختلف دنیا ازجمله ایران صادر می‌شود، هیچ‌گاه خودشان این کار را انجام نمی‌دهند، بلکه رایزن‌های اقتصادی آن‌ها در کشورهای دیگر برای محصولاتشان بازار و مشتری پیدا می‌کنند. 

جوادی در پایان گفت: برای تحصیل نتیجه و رسیدن به اهداف از جانب مدیران در ارتباط با کشاورزی و همراهی تشکل‌های در این حوزه کمیته‌های گوناگونی تشکیل دهند تا در رهگذر انجام اموری که در این زمینه تحقق پیدا می‌کند آنچه را که اقتصاد کشاورزی که اقتصاد مقاومتی بر پایه آن استوار است، دریافت کنند.