جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 گفت: موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام و بحث مشهد 2017 هنوز جهانی نشده و دولت نیز این موضوع را جدی نگرفته است.

به گزارش مرور نیوز،  علی اصغر عنابستانی در نشستی با موضوع «اقدامات مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام»  که در محل پایگاه خبری نخست نیوز برگزار شد، با بیان این مطلب که متاسفانه امروزه این مساله در کشور در قالب گفت‌وگوی ملی مورد بررسی قرار نگرفته است و نگرانی ما این است که نظام جمهوری اسلامی از آن به درستی استفاده نکند، اظهار کرد: مشهد2017 در کشور به درستی تشخیص داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام مساله‌ای است که باید برای ما دغدغه ملی باشد و منجر به دغدغه جهانی شود، افزود: اما احساس می‌کنیم  این ساختار هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است، عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 فرصت مناسبی است که نصیب نظام جمهوری اسلامی شده و می‌تواند تبدیل به ارائه تریبون فرهنگ دینی، آرمان‌های اسلامی، هویت تاریخی و مذهبی مشهد و جهان اسلام شود.

عنابستانی با بیان اینکه ما در دنیا می‌بینیم که کشورها از دیپلماسی عمومی به نحو شایسته‌ای در زمانی که دیپلماسی شهری وجود ندارد استفاده می‌کنند، عنوان کرد: امروزه ارتباط ما با دنیای اسلام در شرایط خوبی قرار ندارد و دیپلماسی رسمی دچار مشکل جدی شده است.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 تصریح کرد: کشور ما از دیپلماسی عمومی به عنوان جایگزین جدی استفاده کرده است و ارتباط با نخبگان دنیای اسلام، ساختار و انجمن‌های شهری و شهرداری این نقطه ضعف را جبران کرده است.

وی با اشاره به اینکه محبت اهل بیت (ع) منحصر به شیعه نیست، بلکه اهل تسنن نیز محبت ویژه‌ای به اهل بیت (ع) دارند که نقطه وحدت دنیای اسلام به شمار می‌رود، بیان کرد: خصوصیات و ویژگی‌های امام رضا(ع) از جمله مهر و محبت آن حضرت، معین‌الضعفا بودن ایشان، مربوط به مباحث گفت‌‌وگو و مناظرات نقاط گمشده دنیای اسلام است که می‌توانیم این ویژگی‌ها را به نقاط وحدت دنیای اسلام در سال 2017 تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: در کنار ستاد برنامه‌ریزی شهری، چهار ستاد دیگر نیز از جمله ستاد فعالیت عمرانی به ریاست معاون عمرانی استاندار، ستاد فعالیت شهری به ریاست شهردار، ستاد رویدادهای فرهگنی با ریاست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد ارتباطات بین‌الملل به ریاست رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور تشکیل و مقرر شد فعالیت ها به طور منظم دنبال شود.

عنابستانی گفت: در این ساختار، باید در مقابل بخش فعالیت شهری پایتخت فرهنگی جهان اسلام پاسخگو باشیم، اما این امر متاسفانه در قالب ملی نتوانسته جایگاه خود را  بشناسد، همان‌طور که استاندار در حد توانش همه تلاش خود را کرد، اما متاسفانه این امر در سطوح ملی خاموش مانده، در حالی که این مساله ملی و بین‌المللی است.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 در خصوص جایگاه شهر و شهرداری مشهد در امر مشهد 2017 گفت: شهر و شهرداری مشهد، جزئی از این ساختار است و بر همین اساس، نگاهمان را محدود نکردیم، وسیع‌تر از فعالیت‌های شهری و عمرانی به فعالیت پرداختیم و در همه حوزه‌ها از جمله حوزه عمرانی، خدمات شهری، حوزه فرهنگی و ارتباطات بین الملل برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم.

وی عنوان کرد: مشهد می بایست مرکز تعاملات، تبادلات و ارتباطات بین الملل شود و نقطه شروعی برای رسیدن به شهر جهانی شود و ما نیز نگاه جهانی به آن داشته باشیم.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 در خصوص نقش مردم در پایتخت فرهنگی جهان اسلام خاطرنشان کرد: نقش مردم در این امر بسیار موثر است و همه باید منزلت پایتخت معنوی را حفظ کنند، چرا که این شهر با محور امام رضا(ع) بنا نهاده شده و باید همه خصوصیات آن نیز رضوی باشد، ما نیز باید عنوان پایتخت را در شان و به شایستگی امام رضا(ع) به جهانیان معرفی کنیم.

 باید نگاه المپیکی نسبت به مشهد 2017 داشت

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های مردمی، گروه‌های مردم‌نهاد و ساختارهای اجتماعی باید نگاه المپیکی نسبت مشهد 2017 داشته باشند، تصریح کرد: ما باید فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی متفاوتی را دنبال کنیم که بدون حضور گروه های مردمی امکان‌پذیر نخواهد بود.

عنابستانی اضافه کرد: در واقع ما باید محیطی را برای مردم فراهم کنیم تا زائرین و مجاورین در این زمینه بتوانند نقش موثری داشته باشند و از آن به نحو مطلوب استفاده کنند.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 با بیان اینکه شهرداری از گذشته فعالیت‌های بسیاری را در این زمینه آغاز کرده است، عنوان کرد: بر همین اساس، نشستی با همکاری دانشگاه فردوسی پیرامون، مباحث جاده ابریشم برگزار کردیم که در آینده‌ای نزدیک بتوانیم مسیر جاده ابریشم به مشهد را دوباره احیا کنیم، زیرا این مسیر به برند ویژه‌ای در این منطقه تبدیل شده است.

وی به دیگر اقدامات که در مشهد 2017 دنبال شد، اشاره کرد و افزود: در این زمینه، اجلاسی را با حضور جوانان جهان اسلام برگزار کردیم که بالغ بر 40 کشور جهان اسلام در آن حضور داشتند و در واقع می‌توان گفت، فعالیت بین‌المللی خوبی برای آغاز کار بود.

عنابستانی ادامه داد: ویژه برنامه «احداث جهان ایمن در اسلام»، اجلاسیه ای که قرار است در  بهمن‌ماه برگزار شود و مشهد میزبان بیش از 1000 نخبه و 13 وزیر خواهدبود، از دیگر همکاری‌های شهرداری در ویژه برنامه‌های مشهد 2017 است.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 عنوان کرد: شهرداری دو کمیته تبلیغات و تشریفات را به عهده گرفته است، همچنین در حوزه‌های مختلف بین‌المللی نیز سامانه 137 به عنوان شماره بین المللی در ایام دهه فجر راه‌اندازی خواهد شد، به این ترتیب که این شماره به زبان‌های بین‌المللی پاسخگوی سوالات افراد داخل و خارج از کشور است و به نظر می رسد در رسیدن مشهد به شهر جهانی کمک شایان توجهی می‌کند.

عنابستانی خاطرنشان کرد: آغاز به کار «هفته‌های مشهد»  و سفر به هندوستان برای شناساندن مشهد به همگان، جایزه بین المللی گوهرشاد بر مبنای نگاه زندگی با سبک اسلامی، بحث بازسازی نمادهای معماری جهان اسلام را از جمله مسجدهای فعلی شهر از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مشهد 2017 است، اعطای جایزه روزنامه‌نگار برتر، جشنواره بین المللی مشهد، کنگره معرفی چهره‌های بزرگ مشهد که خواستگاه تمدن اسلامی هستند و... را در دستور کار داریم که از دیگر ویژه برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 بیان کرد: برنامه‌ای تحت عنوان «احیای تمدن بزرگ اسلامی» برگرفته از اندیشه مقام معظم رهبری، ویژه برنامه‌ «زیر سایه خورشید» که هر ساله به مناسبت ولادت امام رضا(ع) دنبال می‌شود و به چنین کشور سفر می‌کنند، با پیگیری‌های انجام شده، قرار است امسال به 50 کشور دنیا سفر کند نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مشهد 2017 است.

وی خاطرنشان کرد: با آستان قدس رضوی نیز مذاکراتی انجام دادیم که اگر به توافق مشترکی برسیم، می‌توانیم با برخی از اقدامات تحول بزرگی در مشهد ایجاد کنیم بر همین اساس، باید پیام واحدی را به دنیا مخابره کنیم و این اتفاق باید توسط مدیریت راهبردی دنبال شود.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 گفت: همچنین در حوزه‌ نقاشی و ارسال ترجمه کتاب‌های مختلف به هزار کتابخانه دنیا، برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازان جهان اسلام در حوزه عمرانی، ساماندهی ترافیک شهر در حوزه خدمات شهری، ایجاد باغراه‌‌هایی از جمله، باغراه‌ سبز که به حرم مطهر رضوی منتهی می‌شود، همچنین نور‌پردازی و زیباسازی خیابان‌های منتهی به حرم رضوی، از دیگر اقداماتی است که در مشهد 2017 در دستور کار شهرداری مشهد قرار دارد.