معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: امیدواریم، بتوانیم، بزرگترین کارخانه را در منطقه اسفندقه شهرستان جیرفت پایه‎ریزی کنیم.

به گزارش مرور نیوز، احمد حسن‎زاده ظهر امروز در گردهمایی رؤسای اداره‎های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به میزبانی شهرستان بافت با بیان اینکه طی چند سال گذشته پروژه‎ها و اقدامات اساسی در حوزه معدن استان انجام شده است، اظهار داشت: تلاش کردیم تا مساحت استان کرمان را به 25 پهنه اکتشافی تقسیم و هر یک را برای اکتشاف به شرکت‎های توانمند واگذار کنیم.

وی تقسیم پهنه‎های اکتشافی را یک تحول بزرگ در حوزه معادن استان کرمان دانست و بیان داشت: در سال‎های دور اکتشافاتی توسط خارجی‎ها صورت گرفته بود و ما دنباله‎روی اطلاعات آن زمان بودیم، اما اکنون 25 پهنه اکتشافی تعریف شده است.

حسن‎زاده تصریح کرد: از 25 پهنه اکتشافی 19 بخش واگذار شده است که در حال فعالیت هستند و گزارش‎های خود را به صورت منظم ارائه می‎دهند.

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده، کار پهنه‎بندی معادن و وجود سامانه کاداستر در حوزه معدن در این 30 سال بی‎نظیر بوده است و ما امیدواریم با این کار در آینده نزدیک و با گزارش‎هایی که از سوی این شرکت‎ها ارائه می‎شود، خبرهای خوبی بشنویم.

حسن‎زاده عنوان کرد: استان کرمان از منظر زمین‎شناختی استانی است که در تمام شهرستان‎ها مواد معدنی دارد و همچنین ساختار و ظرفیت خوب و استراتژیک مواد معدنی را دارا است.

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: کرمان را به عنوان یک کمربند افیولیتی می‎شناسیم و مواد معدنی کروم، منگنز، منیزیم، آهن و مس در این استان به وفور یافت می‎شود، اما با ابراز تأسف در این مدت کار اکتشافی قابل توجه‎ای انجام نشده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: اسفندقه یکی از مناطق مهم کرومیت بوده و حدود 40 تا 50 سال است که به طور مداوم در آن کار می‎کنند، اما با ابراز تأسف محروم‎ترین منطقه ما است که در آن هیچ اقدامی در زمینه بهسازی اکتشاف صورت نگرفته و تنها استخراج و خام‎فروشی شده است که یک خیانت بزرگ محسوب می‎شود.

حسن‎زاده با اشاره به اینکه سه منطقه کروم‎خیز در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: کروم موجود در منطقه اسفندقه یک فلز استراتژیک است، اما با ابراز تأسف با این همه استخراج یک واحد فرآوری در این منطقه وجود ندارد و تخمین زده می‎شود، 3 میلیون تن ذخیره در آن وجود دارد.

وی اذعان داشت: اکنون یک شرکت برنده مزایده پهنه اکتشافی در منطقه اسفندقه شده است که از آن درخواست کردیم تا یک اکتشاف دقیق صورت دهد که بر اساس آن یک برنامه برای آن در نظر گرفته شود.

حسن‎زاده با ابراز امیدواری از قطع خام‎فروشی در منطقه اسفندقه اضافه کرد: اکنون قرارگاه خاتم‎الانبیا در آن پهنه اکتشافی مشغول به کار است و امیدواریم یک کار اکتشاف به صورت گسترده انجام دهد، دو کارخانه فروکروم در رفسنجان احداث شده است که نیازمند شدید کروم این منطقه هستند.

وی گفت: بزرگترین ذخیره کروم را در منطقه اسفندقه شهرستان جیرفت داریم و امیدواریم، بتوانیم، بزرگترین کارخانه را در این منطقه پایه‎ریزی کنیم.