فرماندار همدان گفت: کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی همدان باید دانش خود را به‌روز کنند.

به گزارش مرور نیوز، علی تعالی ظهر یکشنبه در جلسه پدافند زیستی شهرستان همدان با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل ارسالی باید در استان‌ها پدافند غیر عامل تشکیل‌ و در شهرستان‌ها به‌ صورت فصلی کارگروه متناظر برگزار شود، اظهار داشت: در فصل گذشته هیچ کارگروه پدافند غیر عاملی در شهرستان همدان برگزار نشد.

وی باتاکید بر حفظ منابع و سرمایه‌های ملی به مباحث مهم حوزه‌های زیست‌محیطی و تهدیدات بیوتروریسم اشاره کرد و گفت: تهدیدات زیست‌محیطی و بیوتروریسم به شکل جدیدی در حوزه دفاعی و تدافعی کشورها قرار گرفته و هر دستگاهی متناسب با این تهدیدات، وظایفی دارد که احصا شده است.

تعالی با اشاره به اینکه همدان به خاطر مرکز استان بودن حساس‌تر از سایر شهرستان‌ها است، عنوان کرد: انجام هر فعالیتی در هر سازمانی نیاز به اعتبار دارد اما این محدودیت‌ها مانعی برای انجام اقدامات حداقلی نیست.

برخی مراکز حساس همدان رها شده‌ و روی آن‌ها کار علمی، حفاظت و رصد کافی وجود ندارد

فرماندار همدان با اشاره به اینکه برخی مراکز حساس شهرستان همدان رها شده‌ و روی آن‌ها کار علمی، حفاظت و رصد کافی وجود ندارد، تأکید کرد: پدافند غیر عامل از مهم‌ترین مباحثی است که دستگاه‌ها باید نسبت به آن بی تفاوت نباشند.

تعالی با بیان اینکه بعد از ورود خسارت به سرمایه‌های انسانی، جبران آن سخت است، به شیوع بیماری «وی اچ اس» در مزارع ماهی نهاوند اشاره کرد و گفت: بی‌احتیاطی در شهرستان نهاوند موجب شده که چند سال حوزه پرورش ماهی این شهرستان با مشکل مواجه شود.

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی همدان باید اطلاعات خود را به‌روز کنند، گفت: باید مدیران را نسبت به فضای سایبری حساس کرد.

رئیس اداره ارتباطی و رادیویی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه سایبری باید ارتقای سطح آگاهی جامعه نسبت به مخاطرات مدنظر باشد، اظهار داشت: تهدیدات سایبری شامل شنود، دست‌کاری، جعل یا وقفه است.

محمد نوروزی با بیان اینکه اگر به هر کدام از عوامل محرمانگی، پیوستگی و صحت خدشه وارد شود، تهدید سایبری ایجادشده است، گفت: گاهی حملات سایبری می‌تواند خودکار بوده و مهاجمان می‌توانند گمنام باشند.

وی با بیان اینکه در سال 2014 روزانه 205 هزار بدافزار جدید ایجادشده است، آلوده‌ترین کشورها به بدافزارها را چین، ترکیه، پرو و بولیوی دانست و عنوان کرد: حملات سایبری به دلیل به‌روز نکردن برنامه‌ها رخ می‌دهد.

در باج افزارها شانسی برای بازپس‌گیری اطلاعات موجود وجود ندارد

نوروزی به باج‌افزارها اشاره کرد و بابیان اینکه در باج افزارها شانسی برای بازپس‌گیری اطلاعات موجود وجود ندارد، افزود: کشورهای هند، روسیه، قزاقستان و ایتالیا بیشترین حمله باج افزارها را داشته اند.

وی با اشاره به اینکه توسعه استانداردها از ضعف‌ها در دستگاه‌های اجرایی کشور و به‌ خصوص استان همدان است، گفت: اداره آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای همدان سیستم مدیریت امنیت را راه‌اندازی کرده‌اند.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان نیز با بیان اینکه پدافند غیر عامل برای بحث ایمن‌سازی و پیشگیری برای مصون کردن کشور در مقابل اقداماتی که امکان دارد، امنیت جامعه را در قسمت‌های مختلف تهدید کند، در نظر گرفته‌ شده است، افزود: 90 درصد فعالیت‌های دامپزشکی در راستای پدافند غیرعامل است.

محسن حقیقی با اشاره به اینکه پایه تمام برنامه‌های پیشگیری، کنترل و نظارت بهداشتی بر مواد خام دامی پدافند غیر عامل است، افزود: در حوزه مبارزه با بیماری‌های دام دو نوع بیماری واگیر دام و بیماری مشترک انسان و دام وجود دارد.

وی با بیان اینکه از 1400 بیماری در بین حیوانات 840 مورد با انسان مشترک است، ادامه داد: بیماری وی اچ اس آبزیان در چند سال اخیر خسارات زیادی را به مزارع پرورش ماهی وارد کرده است.

بیماری هاری بین انسان و دام مشترک است

حقیقی با بیان اینکه بیماری هاری بین انسان و دام به‌ خصوص حیوانات گوشتخوار مشترک است، افزود: 20 روز پیش یک مورد مشکوک به هاری در همدان دیده و دام قرنطینه شد.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان افزود: درمان بیماری بروسلوز یا تب مالت حداقل 21 روز طول می‌کشد و بعد از مدتی مجدد عود کرده و در اندام حرکتی و گوارشی مشکل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در استان همدان 261 کانون بیماری و در شهرستان همدان 28 کانون بیماری وجود داشت، افزود: بیماری ابله، تب برفکی، PPR و لمپی اسکین در استان در سال گذشته وجود داشت.