شاهرود - سرپرست اوقاف و امور خیریه بسطام گفت: امروز باید ظرفیت گره‌گشایی وقف به شکل پررنگ در جامعه مطرح شود و رسانه‌ها وارد فرهنگ‌سازی وقف شوند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از ستاد راهبردی اطلاع‌رسانی وقف در استان سمنان، حجت‌الاسلام‌ سیدمصطفی مجیدی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در قالب تبلیغات را زیربنای جاری‌سازی جریان‌های ارزشی مانند وقف در جامعه دانست و اظهار کرد: فرهنگ‌سازی و تبلیغات پیش‌نیاز جا انداختن جریانات ارزشی مانند وقف در جامعه است.

سرپرست اوقاف و امور خیریه بسطام افزود: اگر می‌خواهیم در جامعه فرهنگ و سنت حسنه وقف را رونق دهیم، در گام نخست باید ابعاد فرهنگ وقف را به جامعه معرفی کنیم.

مجیدی با تأکید بر اینکه ازجمله این روش‌ها معرفی موقوفات گذشته و نقش آن‌ها در رفع مشکلات زیربنایی جامعه است، تصریح کرد: باید ظرفیت گره‌گشایی وقف را به شکل پررنگ در جامعه مطرح کرد و از این طریق، فرهنگ‌سازی انجام داد و موقوفاتی که گره‌گشا بوده‌اند، را به مردم شناساند.

وی با اشاره به اینکه وقف از صدر اسلام از سوی پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) برای ما به یادگار مانده است، گفت: خدماتی که از قِبل موقوفات در جامعه بشری شکل ‌گرفته است، را باید در جریان جاری‌سازی فرهنگ وقف در جامعه بیان کرد.

سرپرست اوقاف و امور خیریه بسطام اضافه کرد: خدمات وقف، این سنت حسنه و بی‌منت را در جامعه امروز باید به آگاهی مردم رساند.

مجیدی تأکید کرد: وقف از دیگر مؤلفه‌های اجتماعی جدا نیست و باید از تمام ابزارها و امکانات موجود در بحث فرهنگ‌سازی وقف استفاده کرده و بهره لازم را برد.

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزارهای نشر فرهنگ وقف هستند

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان مهدی‌شهر نیز در مورد لزوم فرهنگ‌سازی وقف در جامعه اظهار کرد: وسایل ارتباط‌جمعی مهم‌ترین ابزار برای نشر و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه به شمار می‌روند.

محسن براتی تصریح کرد: اگر مردم ثمرات وقف را در جامعه در بحث رفع مشکلات زیربنایی و در ابعاد مختلف مشاهده کنند و بدانند که موقوفات چقدر در جامعه تأثیرگذاری داشته و چه معضلاتی را رفع کرده‌اند، به سمت این سنت حسنه بیشتر تشویق می‌شوند.

وی گفت: رسانه‌های جمعی مانند روزنامه‌ها، نشریات و به ویژه وسایل سمعی و بصری مانند رسانه ملی و رادیو و تلویزیون نیز در فهرست ابزارهای مهم در نهادینه‌سازی فرهنگ وقف در جامعه قرار دارند.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به اینکه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار نشر فرهنگ وقف در جامعه به شمار می‌روند، اضافه کرد: امروز شبکه‌های اجتماعی در جامعه از ساختاری فراگیر برخوردار هستند.

براتی بیان کرد: اگر در فضای مجازی تولید محتوا داشته باشیم، شاهد اثرات بهتری در بحث فرهنگ‌سازی وقف در جامعه و نهادینه‌سازی این سنت حسنه در رفع مشکلات جامعه خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه باید برای گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی که تبلیغ‌کننده فرهنگ وقف هستند، خوراک فکری ایجاد کنیم، تصریح کرد: با این اقدام، شاهد اثرات بهتری در حوزه وقف خواهیم بود.

راه‌اندازی بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات و اماکن متبرکه سمنان

مسوول فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان از راه‌اندازی بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات و اماکن متبرکه در این استان خبر داد و گفت: این سامانه کاملاً تخصصی توانسته است هم به‌عنوان بانک جامع اطلاعاتی موقوفات و اماکن متبرکه باشد و هم مدیریت آنها را در تمام امور مالی، بهره‌وری اقتصادی و اجاره ها، ثبتی، حقوقی، عمرانی، فرهنگی، روابط عمومی، فناوری و ... را ساماندهی و عملیاتی کند.

سیدایمان موسوی‌فر خاطرنشان کرد:‌ این سامانه با زیرسیستم‌های کارگزینی، حقوق و دستمزد، حضور و غیاب، آموزش، حسابداری تعهدی و... مدیریت نیروی انسانی و مالی سازمان اجرایی شده است.

وی بیان کرد: راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه مکاتبات الکترونیکی نیز صورت گرفته؛ همه مکاتبات بین ادارات و مراکز تابعه استان از طریق این سامانه انجام و مدیریت می‌شود.

مسوول فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ارتباط تلفنی در ادارات استان و مرکز سازمان (شبکه تلفن امامت)، راه‌اندازی تلفن گویا برای ارتباطات مردمی سازمان و راه‌اندازی پورتال‌های اطلاع‌رسانی و مسابقات قرآنی خبر داد.

موسوی‌فر گفت: اجرای پروژه‌های امنیتی در شبکه استان و ادارات تابعه و برقراری ارتباط دیتا در بقاع شاخص استان و بهره‌برداری از نرم‌افزارها و سامانه‌های سازمان در این اماکن متبرکه نیز در سمنان انجام شده است.