یزد رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: تنها 20 درصد از اعتبار مورد نیاز برای انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد توسط دولت تامین می شود.

به گزارش مرور نیوز، اسماعیل نجار ظهر امروز در نشست علمی تخصصی بررسی مخاطرات طبیعی استان در دانشگاه یزد اظهار داشت: انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد نیازمند اعتبار بسیار بالایی است که تنها 20 درصد این اعتبار توسط دولت تامین می شود.

وی بیان کرد: تامین آب استان یزد از طریق خطوط انتقال آب یک ضرورت است اما توان دولت نیز محدود است و لازم است در این زمینه از همکاری و مشارکت بخش خصوصی استفاده شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های بحران بیان کرد: بحران یک پدیده آنی و زودگذر است و از آنجا که خشکسالی را 20 سال است، تحمل می‌کنیم دیگر نمی توان به آن بحران اتلاق کرد و باید مدیریت آن را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه امنیت کشور در گرو امنیت غذایی، آب، اشتغال و تولید است، افزود: باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم آب خام را به آب شرب تبدیل کنیم تا بتوانیم تولید محصول کشاورزی، اشتغال و در نهایت امنیت داشته باشیم.

نجار بر لزوم افزایش بهره‌وری آب تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در بخش کشاورزی بهره وری از آب صورت نمی گیرد و لازم است در این زمینه اقدام جدی توسط جهاد کشاورزی انجام شود.

وی، توسعه کشت‌های مکانیزه، کاهش سطح زیرکشت و افزایش تولید محصول، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و... را از مواردی برشمرد که باید در حوزه کشاورزی به جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع ریزگردها در کشور بیان کرد: موضوع غبار و ریزگرد به واقع فاجعه عظیمی است و به نظر من ابر بحران است و با وجود اینکه 80 درصد ریزگردها منشأ خارجی دارد، به یک بحران جدی در کشور تبدیل شده است.

نجار ادامه داد: از آنجا که عراق و دیگر کشورهای همسایه به عنوان منابع ریزگردها مقابله با این موضوع را در اولویت قرار نداده اند، ما باید در کشور خود افزایش نهال کاری، مقابله با بیابان‌زایی و... را برای مقابله با ریزگردها هم در مناطق مرزی و هم در مناطق مرکزی کشور انجام دهیم.