معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: با هدف تکمیل فاز دو خط یک قطار شهری شیراز، انتشار و فروش 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت مصوب شورای شهر، نهایی شد و بعد از صدور مجوزهای لازم توسط بانک شهر عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدحسن اسدی بعدازظهر سه‌شنبه 28 دیماه در یک کنفرانس خبری که با حضور مدیران بانک شهر، برگزار شد، گفت: امروز بانک شهر، عاملیت فروش و عرضه 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری شیراز را پذیرفت.

وی با بیان اینکه عرضه این میزان اوراق از سوی مراجع ذی‌صلاح نهایی شده است، گفت: در انتظار صدور مجوز انتشار از سوی بانک مرکزی هستیم و پیشنهاد داده‌ایم که امکان عرضه این اوراق مشارکت تا نیمه اول بهمن‌ماه فراهم شود.

اسدی سود پیش‌بینی شده برای این اوراق را براساس قوانین موجود، 16 درصد اعلام و اضافه کرد: این اوراق چهارساله است و با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز قطار شهری شیراز و تکمیل فاز دو خط یک، عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعهد بازپرداخت این اوراق به شکل مساوی برعهده دولت و شهرداری شیراز خواهد بود، گفت: امیدواریم با عرضه به موقع این اوراق، وعده‌های داده شده برای بهره‌برداری از فاز 2 خط یک مترو شیراز تا پایان امسال و حداکثر ابتدای سال آینده، محقق شود.

اسدی با تصریح اینکه بانک شهر، طی سال‌های پس از تاسیس(1388) همواره یکی از اصلی‌ترین حامیان شهرداری‌های کلان‌شهرها خصوصا شیراز بوده است،‌ گفت: با حمایت‌های این بانک که در قالب پرداخت تسهیلات و انتشار و عرضه اوراق مشارکت انجام شده و تداوم دارد، بسیاری از پروژه‌های عمرانی در شیراز احداث شده است.

او معتقد است که حمایت‌های انجام شده از سوی این بانک عاملی مهم در جلوگیری از توقف پروژه‌های عمرانی شیراز خصوصا در سال 95 که شاهد افت 30 درصدی در تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره و عوارض دریافتی از این محل هستیم، به‌شمار می‌رود.

اسدی در پاسخ به این سئوال که آیا دریافت تسیهلات و انتشار اوراق مشارکت می‌تواند به‌عنوان یک منبع درآمدی مطلوب برای شهرداری محسوب شود؟ گفت: با توجه به اینکه تسهیلات دریافتی و اوراق مشارکت عرضه شده در مسیری هزینه می‌شود که ارزش افزوده فراوانی برای شهر ایجاد می‌کند، این اقدام خصوصا در شرایط کنونی، یکی از بهترین راه‌های تامین منابع مالی مورد نیاز محسوب می‌شود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تصریح اینکه بدهکاری شهرداری را نمی‌توان امری بد توصیف کرد، گفت: طی سال‌های اخیر و از محل اوراق مشارکت، بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده در املاک شهرداری شیراز ایجاد شده است.

اسدی در پاسخ به سئوال دیگری، تاکید کرد: همکاری شهرداری و بانک شهر در سراسر کشور یک همکاری متقابل است، خدماتی که به واسطه شهرنت، به شهروندان در شیراز و برخی شهرهای کشور ارائه می‌شود، امکانی برای ارتقاء سطح رفاه شهروندی محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه از میان هزاران معبر موجود در شیراز تنها در 15 معبر، تاسیسات الکترونیکی بانک شهر ایجاد شده است، گفت: این تاسیسات امکانی را برای مردم فراهم کرده که در هر ساعتی از شبانه‌روز به تمام خدمات دریافت، پرداخت و ... سایر خدمات بانکی دسترسی داشته باشند.

معاون شهرداری شیراز همچنین از تلاش‌ها برای توسعه خدمات الکترونیکی بانک شهر در شیراز خبر داد.

به گزارش ایسنا، مدیر منطقه چهار بانک شهر نیز در این جلسه از تلاش برای توسعه خدمات الکترونیکی بانک شهر در شیراز خبر داد و گفت: درخواست صدور مجوز برای ایجاد 2 شعبه صرافی الکترونیکی در شیراز به بانک مرکزی ارائه شده است.

هادی امین‌زاده گفت: با ایجاد این شعب، که در صورت موافقت بانک مرکزی در میدان ارگ کریمخانی و فرودگاه بین‌المللی شیراز مستقر می‌شود، امکان مبادله ارز بدون دریافت کارمزد برای متقاضیان فراهم خواهد شد.

امین‌زاده با بیان اینکه توسعه گردشگری یکی از اهداف مسئولان استان فارس و شهر شیراز و راهی برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مناسب است، گفت: برای رونق گردشگری نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که یکی از این زیرساخت‌ها، امکان تبادلات مالی مناسب است.

وی همچنین با اشاره به اینکه دوران پس از برجام بر فعالیت‌های بین‌المللی بانک شهر نیز تاثیرگذار بوده است، گفت: البته بانک شهر در دوران تحریم تنها بانک ایرانی بود که تحریم نشد و با بانک‌هایی در 18 کشور جهان همکاری داشت. این همکاری‌ها بعد از برجام، توسعه یافته و خواهد یافت.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بانک شهر نیز، لزوم اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتر در خصوص خدمات و اقدامات این بانک را یک ضرورت دانست.

فرشاد فخیمی با تصریح اینکه توسعه خدمات الکترونیکی، از ضرورت‌های امروز محسوب می‌شود، بر لزوم توسعه این خدمات تاکید کرد و از رسانه‌ها خواست به ارتقاء آگاهی‌های شهروندان در این حوزه کمک کنند.