دبیر کمیته اطلاع‌رسانی همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: نخستین همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی بهمن ماه امسال در استان گیلان و شهر رشت برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد پورپیر پیش از ظهر امروز در نشست خبری در رشت با اشاره به بدیع بودن فعالیت در حوزه علوم انسانی اسلامی در سطح دانشگاهی اظهار داشت: نخستین همایش بین‌المللی علوم انسانی استان گیلان به همت دانشگاه پیام نور و سازمان بسیج کارمندان گیلان و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های پیام نور کشور و پژوهشگاه فرهنگ و عارف اسلامی برگزار می شود.

دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی تاریخ برگزاری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی را چهارشنبه 27 بهمن ماه 95 در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان عنوان کرد و گفت: از سال گذشته تعداد 510 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بررسی آثار دریافتی تعداد 116 مقاله پذیرفته شد و تعداد 12 مقاله حائز رتبه برتر برای ارائه در روز همایش تشخیص داده شد.

پور پیر با اشاره به اینکه با گسترش فرهنگ غربی علاوه بر ورود محصولات کارخانه‌ای غربی و اندیشه غربی، دانشگاه‌ها و مدارس به‌عنوان مراکز اصلی تمدن ساز به تقلید فرهنگ غرب ساخته شدند گفت: یافتن راهکارهای معضلات جدید علاوه بر اعزام دانشجو به اروپا یا وارد کردن استاد از آنجا توسط آموختن کتاب‌های ترجمه شده غربی بوده است.

دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود: جهان اسلام با تاکید بر نادرستی تقلید از فرهنگ غرب، خواستار علوم انسانی اسلامی و تاسیس دانشگاه‌هایی شد که در آن آموزه‌های قرآنی نیز تدریس گردد و علوم انسانی بر پایه دانش و با استمداد از منبع وحی زمینه را برای مرجعیت علمی ایران اسلامی را در جهان فراهم کرد.

پور پیر اسلامی‌سازی علوم انسانی را مستلزم تغییر آموزش ترجمه محوری به تفکر محوری اعلام کرد و گفت: دانشگاه پیام نور استان گیلان جهت تحقق اهداف علمی و انقلابی و تحول در علوم انسانی به کمک همه اساتید معظم حوزه و دانشگاه و با مشارکت و مساعدت دانشگاه ‌ها، مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی، همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی را برگزار می‌کند.

وی الزامات برپایی این همایش را پرداختن به علوم انسانی اسلامی، ضرورت دینی، تأکید مقام معظم رهبری، اهمیت جایگاه علوم انسانی در تدوین، برنامه‌ریزی و تصمیم‌های کلان و خرد کشور، عدم رویکرد کاربردی علوم انسانی عنوان کرد و افزود: اهداف این همایش ساختن زیرساخت‌های نوآوری و تحول و علوم انسانی، دستیابی به الگوهای مناسب، روش‌شناسی صحیح، نقد و بررسی و روش‌های مورد استفاده در آثار علمی تولید شده است.

پور پیر رشته‌های تحت پوشش مقالات پذیرفته شده را علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، حقوق، فلسفه، علم روانشناسی، تعلیم و تربیت اسلامی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و ارتباطات، علوم مدیریتی، علوم اقتصادی، هنر، معماری و شهرسازی، زبان شناسی و ادبیات اعلام کرد و گفت: محورهای کلی موضوعات مورد بررسی در همایش تبیین و آسیب‌شناسی علوم انسانی در جهان اسلام و ایران، نقش نهادهای دولتی و غیردولتی در بومی‌سازی، اسلام و مبانی نظری و فرا نظری، آسیب‌شناسی نظام آموزش‌و پرورش و دانشگاه‌های ایران است.

دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش بین المللی علوم انسانی تصریح کرد: محوریت اختصاصی علم حقوق شامل نقاط قوت و ضعف قانون مجازات اسلامی، تحلیل آیین دادرسی کیفری جدید، مبانی حقوقی حمایت از جنبش‌های اسلامی و مستضعفین عالم، تحلیل حقوقی تحریم کشتیرانی و مقابله با آن، تحلیل عدالت قضایی در ایران و کشورهای اسلامی بوده است.

پور پیر تحلیل عملکرد وزارت دادگستری و قوه قضا، تحلیل بازدارندگی در قوانین کیفری ایران، تحلیل نمایندگی، سرپرستی، وکالت و ولایت در حقوق خصوصی و عمومی اسلامی، بررسی فقهی- حقوقی تغییر جنسیت در قوانین کشورهای اسلامی حقوق زنان و حقوق کودکان در قوانین کشورهای اسلامی را سایر موضوعات اختصاصی مورد بررسی در این همایش مطرح کرد.

وی محوریت اختصاصی علوم فلسفه را تأثیر آیات و روایات، سازگاری اسلام و مدرنیته، فلسفه و تبیین امور اخروی ، زمان در فلسفه اسلامی و غیر اسلامی، نسبت فلسفه اسلامی و کلام، کلام و علوم انسانی، مبانی غیرمعرفتی معرفت و علم، سعادت در فلسفه مدرن و پست‌مدرن، نقد مبانی مدرنیته، تحلیل تجربه‌های کشورهای اسلامی در علوم انسانی اسلامی دانست.

دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش بین المللی علوم انسانی درباره محوریت اختصاصی مقالات همایش در حوزه روانشناسی اظهارکرد: مقالات و تحقیقات انجام شده پیرامون موضوعاتی از قبیل اصول و روش‌های تربیت اجتماعی در اسلام، غرب و شرق، نقش پرسش و پاسخ در تربیت کودک، تحلیل خشونت و شادی در تجربه جامعه ایرانی پس از انقلاب، نقاط قوت و ضعف روانشناسی در درونی شدن مکارم اخلاقی بود.

پور پیر نقش تعلیم و تربیت در فلسفه برای کودکان، تأثیر سرمایه‌داری و صنعتی شدن بر تعلیم و تربیت، شبکه‌های اجتماعی و روانشناسی، تأثیرات محرومیت‌های اجتماعی بر روان افراد را از دیگر موضوعات مورد بررسی در روانشناسی عنوان کرد و گفت: محوریت اختصاصی مقالات در علوم مدیریتی شامل پارادایم شناسی مدیریت اسلامی، فقه و مدیریت و سازمان بوده است.

وی افزود: مطالعات اخلاقی در حوزه سازمان و مدیریت و کسب‌وکار، سیاست‌گذاری عمومی و مدیریت دولتی از نگاه اسلام از موضوعاتی اختصاصی است که در علوم مدیریتی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و بیان کرد: مسائل مدیریت مالی و راه‌حل‌های اسلامی آن، حوزه‌های نوین اسلامی برای علوم مدیریتی، مطالعات تجربی مدیریت اسلامی، مطالعات تجربی معاملات اسلامی از سایر مباحث علوم مدیریتی است که در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی بررسی می‌شود.

دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش بین المللی علوم انسانی با بیان اینکه محوریت موضوعی اختصاصی در علوم اقتصاد پارادایم شناسی اقتصاد اسلامی و نظام بانکی بوده است افزود: مؤسسات مالی اسلامی، بایسته‌های پول در اندیشه اسلامی، عبور از بحران‌های مالی، اقتصاد، صنعت، علم، تحلیل اقتصاد کارآفرینی، تأثیر سرمایه‌گذاری خارجی بر اقتصاد مقاومتی دیگر مواردی است که در مقالات متعدد بررسی می‌شود.

پور پیر راهکارهای عملی عبور از اقتصاد رانتی به اقتصاد مقاومتی، نسبت اقتصاد مقاومتی و جهانی‌شدن اقتصاد، تحلیل بحران‌های بزرگ مالی دنیا، تحلیل ارزش پول ملی در بحران‌های سکه و ارز در ایران، عملکرد بانک‌ها در تحقق بانک اسلامی را از سایر مباحث مورد نظر جهت تحقیق و بررسی در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد.

وی از پارادایم شناسی هنر اسلامی، تحلیل مفاهیم هنر اسلامی از منظر اندیشمندان مسلمان، تحلیل آیات و روایات در معماری اسلامی به عنوان محوریت موضوعی هنر در همایش مذکور خبر داد و گفت: تحلیل آیات و روایات در شهرسازی اسلامی، شهر مدرن، شهر اسلامی، تطبیق شهرهای ایرانی با فضای شهری اسلامی، تحلیل فضای عمومی روستاها از دیگر موضوعات مورد بررسی قرار گرفته شده در این همایش بوده است.

پور پیر سایر موضوعات حوزه هنر را نسبت خانه‌های روستایی ایران با معماری اسلامی و بومی، بازتاب اسلام در هنر، معماری و شهرسازی در ادوار تاریخی مختلف ایران و کشورهای اسلامی و طلوع و افول هنراعلام کرد و اظهار کرد: برخی از حامیان همایش بین المللی علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع عالی حکمت اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه و پایگاه استناد به علوم جهان اسلام بوده‌اند.

دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش بین المللی علوم انسانی با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس، علامه طباطبایی، گیلان، شیراز، علم و صنعت، دانشگاه الزهرا(س) سایر حامیان همایش بین المللی مذکور هستند افزود: دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، دانشگاه مفید، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و شاهد از دیگر حمایت کنندگان برگزاری همایش بین‌المللی علوم انسانی و اسلامی هستند.

پور پیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، آستانه اشرفیه، فومن و شفت، قطب علمی معماری اسلامی، انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران، سازمان بازرسی استان گیلان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان بسیج اساتید استان گیلان را نیز از حامیان برپایی این همایش اعلام کرد.

وی با تشکر از همگی حامیان برگزاری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: انجمن ایرانی روابط بین الملل، استانداری گیلان، سازمان اوقاف و امور خیریه استان گیلان، پایگاه استنادی مقالات علمی و پژوهشی کنفرانس‌ها و همایش‌های کشوری، مؤسسه آموزش عالی سازمان همیاری شهرداری‌های استان گیلان و مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان از دیگر حامیان برگزارکننده همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی هستند.