به مناسبت فرارسیدن روز هوای پاک، برخی از کارمندان و کارگران فردیسی با پای پیاده به محل کار خود رفتند.

به گزارش مرور نیوز، امروز (بیست و نهم دی) در تقویم کشورمان به نام روز هوای پاک نامگذاری شده است.

به همین مناسبت، تعدادی از کارکنان بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله محیط زیست، بهزیستی، اداره بهداشت و کارخانه‌ها و صنایع بزرگ مانند نیروگاه منتظر قائم و کارخانه مپنا، از حضور در محل کار خود با خودروی شخصی خودداری کردند.

همچنین این افراد بخشی از مسیر یعنی را به صورت نمادین با پای پیاده طی کردند که این مسیر از فلکه دوم فردیس تا نیروگاه منتظر قائم و شرکت مپنا ادامه داشت.

در اجتماع شهروندان فردیسی به مناسبت روز هوای پاک که بعد از ظهر امروز برگزار گردید، مرتضی‌ شکوری‌پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس حضور یافت و طی سخنانی اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که مردم و مسوولان دغدغه آلودگی هوا را دارند و اگر همه دست به دست هم ندهیم و با آلودگی هوا مقابله نکنیم، به طور قطع نمی‌توانیم با این معضل جدی مقابله کنیم.

وی افزود: همین نکته که ما امروز و بر خلاف یک دهه قبل نگران آلودگی هوا هستیم، نشان دهنده افزایش آگاهی شهروندان بوده و امیدواریم این افزایش آگاهی منجر به همکاری و تعامل بیشتر مردم و مسوولان در مقابله با آلودگی هوا شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تصریح کرد: آلودگی هوا با شعار برطرف نمی‌شود و نیاز به کار جدی و عزم همگانی دارد و خوشبختانه مردم و مسؤولان فردیس امروز دست در دست هم داده و همه با هم برای رفع این معضل در تلاش هستیم.

* مردم از عملکرد واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی سیمین‌دشت گلایه دارند

شکوری‌پور گفت: امروز به صورت نمادین بخش‌هایی از مردم با پای پیاده به محل‌های کار خود رفتند و از سوی دیگر در شهرک صنعتی سیمین‌دشت، خود شهروندان بیش از یک هزار قلیان را معدوم کردند.

وی بیان داشت: همین که شهروندان این اقدام را در شهرک صنعتی سیمین‌دشت انجام دادند، یک پیام روشن به واحدهای صنعتی فعال در این شهرک است و از آنها می‌خواهیم که بیش از گذشته در جهت اجرای سیاست‌های محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا گام بردارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس افزود: اینکه مردم در پیاده‌روی روز هوای پاک در فردیس و شهرک صنعتی سیمین‌دشت حضور دارند، اما واحدهای صنعتی در این صنعت در این برنامه مشارکت نداشتند، نشانه خوبی نیست.

شکوری‌پور گفت: مردم از عملکرد واحدهای صنعتی و تولیدی و کارخانه‌های حاضر در این شهرک گلایه دارند و امیدواریم مدیران این واحدها بیش از گذشته با محیط زیست همکاری داشته باشند.

* کیفیت هوا در فردیس نسبت به سال گذشته بهبود یافته است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمارهای استخراج شده از ایستگاه سنجش آلودگی هوا در این شهرستان اظهار داشت: این آمارها نشان می‌دهد که کیفیت هوا در فردیس طی 9 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود داشته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس افزود: همچنین هوای این شهرستان طی سه سال گذشته نسبت به سال 92 بهبود کیفیت را شاهد بوده که این امر نتیجه اقدامات جدی انجام شده در جهت رفع عوامل آلودگی هوا به ویژه در نیروگاه منتظر قائم است.

شکوری‌پور تصریح کرد: صبح فردا در نظر داریم که با حضور مسؤولان استان البرز و مسؤولان ارشد محیط زیست و همچنین همراهی خبرنگاران در نیروگاه منتظر قائم حضور یافته و از نزدیک اقدامات خوب انجام شده برای مقابله با آلودگی در این نیروگاه باشیم که جای تقدیر دارد.

* نسل‌های آینده به طور قطع از ما گلایه‌مند خواهند بود

در بخش دیگری از تجمع مردم شهرستان فردیس به مناسبت روز هوای پاک، علیرضا فتاح‌پور رئیس اداره بهزیستی این شهرستان نیز حضور داشت و طی سخنانی در جمع مردم اظهار داشت: آلودگی هوا آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامت مردم وارد کرده است.

وی افزود: به طور قطع نسل‌های آینده از ما گلایه می‌کنند که چرا اقدام جدی برای مقابله با عوامل آلودگی هوا انجام ندادید و اگر ما امروز غفلت کنیم،‌ نمی‌توانیم پاسخگوی نسل‌های بعدی باشیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس تصریح کرد: برای موفقیت در مقابله با آلودگی هوا از یک طرف باید برنامه‌ریزی جدی و عملی داشته باشیم و از سوی دیگر نیاز است که فرهنگ‌سازی لازم در جامعه انجام شود.

فتاح‌پور گفت: به همین دلیل بهزیستی با همکاری محیط زیست، دوره‌های آموزشی در مهدهای کودک و مراکز تحت پوشش برگزار می‌کند و امیدواریم روزی برسد که مردم ما از هوای پاک بهره‌مند باشند.

وی در پایان اظهار داشت: انتظار داریم در جهت مقابله با آلودگی هوا، دستگاه‌های اجرایی، مدیران شهری، مسوولان شهرستانی و استانی و مردم، تعامل و همکاری بیشتری داشته و با عزم جدی، به مقابله با این معضل بپردازند.