رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: در حال حاضر 44 درصد از اراضی استان دارای کاربری کشاورزی است.

به گزارش مرور نیوز، عدیل سروی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: 44 درصد از اراضی استان دارای کاربری کشاورزی است و با وجود این‌که 1.09 درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد ولی با این وجود فقط در حدود 4.3 میلیون انواع محصولات کشاورزی را سالانه تولید می‌کند که این میزان 4 درصد از کل تولیدات داخلی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: استان اردبیل در 12 محصول اساسی و مهم رتبه زیر 10 کشوری را به خود اختصاص داده و در تولید انواع بذور کشاورزی به عنوان قطب مهم و کارآمد کشوری مطرح است و 80 درصد از نیاز کشور به ذرت، کل سورگوم مورد نیاز کشور و نیز بذر چغندرقند در این استان تولید می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه استان اردبیل به عنوان پرچمدار تولید بذر مینی تیوبر در سطح ملی مطرح است و همه ساله نزدیک به 35 هزار تن بذر گندم و جو در این استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی از طرح‌های توانمندی همچون pvs، هفته انتقال یافته‌های تحقیقاتی، اصلاح الگوی کشت و برنامه روز مزرعه استفاده می‌شود که جزو موفق‌ترین طرح‌ها در ارائه، اشاعه، توزیع و تنفیذ پدیده‌های جدید علمی به زارعان محسوب می‌شوند.

سروی بیان کرد: آنچه که زمینه موفقیت طرح نظام نوین ترویج درمنطقه را بیش از پیش فراهم می‌آورد، تامین تعهدات مالی این طرح است تا مروجان بتوانند با در اختیار داشتن منابع مالی مطمئن و کافی و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی یافته‌های تحقیقاتی را به زارعان منتقل کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که استان اردبیل در تولید بذور انواع محصولات کشاورزی قطب توانمند تولید کشوری محسوب می‌شود از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم تا خط اعتباری مستقلی به این این منظور اختصاص دهند تا دست‌اندرکاران تولید بذر گواهی شده و سالم در استان بتوانند وظیفه خود را در خصوص تامین بذور مورد نیاز کشور با جدیت دنبال کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: استان اردبیل در سال زراعی گذشته در اثر تگرگ و طوفان و سرما بیش از 520 میلیارد تومان خسارت دیده و در مناطق شمالی استان به دلیل تگرگ و بارش‌های پی در پی 8 هزار و 100 هکتار از مزارع کشاورزی نابود شده است.

وی گفت: در فصل پاییز همین سال نیز با برودت ناگهانی دمای هوا و یخبندان 54 هزار تن از ریشه چغندرقند دچار خسارت شد که به همین دلیل انتظار ما از مسئولان این است که با تامین تسهیلات کم‌بهره و اعتبارات بلاعوض از ستاد حوادث غیرمترقبه زمینه‌ای را فراهم نمایند تا کشاورزان خسارت‌دیده بتوانند پس از بازیابی توان اقتصادی و خسارت وارده به مزارع خود امکان زراعت و کشت و کار در سال‌های آتی را نیز داشته باشند.