بنیانگذار مدارس طبیعت ایران گفت: دیدگاه مسوولان، خانواده‌ها و نظام آموزشی باید به مدارس طبیعت تغییر کند و نگاه آن‌ها به کودکان نگاهی مبتنی بر واقعیت باشد.

به گزارش مرور نیوز، عبدالحسین وهاب زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدارس طبیعت در کشور حدود 3 سال است که به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرده‌است و 40 مدرسه طبیعت در کل کشور در حال فعالیت است و نزدیک 30 مدرسه در حال آماده سازی است.

بنیانگذار مدارس طبیعت افزود: هدف از ایجاد این مدارس تعامل کودکان با طبیعت و بازی سرخوشانه و آزاد و کنترل نشده در محیط طبیعی است که نیاز ذاتی کودکان را برطرف می‌کند و کودکان همانقدر که به ویتامین نیاز دارند به این مسئله نیز نیاز دارند.

وی ابراز داشت: با به وجود آمدن مدارس و تشکیل کلاس های درس کودکان عملا از محیط طبیعی محروم شدند که عوارض آن از جمله اضطراب، افسردگی، بیش فعالی، وسواس و ناسازگاری اجتماعی است.

وهاب زاده با بیان اینکه جایگزین مکان‌های طبیعی و بازی های قدیم و محله های قدیم تنها وجود همین مدرسه طبیعت است، مطرح کرد: در این مدارس آموزش‌های مستقیم وجود ندارد و کودکان از طریق عمل خودشان هرآنچه را دوست داشته باشند فرا می‌گیرند.

بنیانگذار مدارس طبیعت بیان داشت: اجبار در هر زمینه‌ای باعث تحمیل ضررهایی زیای می‌شود و این مهم نیز در حوزه آموزش و فراگیری دانش وجود دارد زیرا در صورت وجود اجبار بازخورد آموزش و یادگیری وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به محدوده سنی کودکان در مدرسه طبیعت ابراز داشت: پذیرش کودکان از سنین 3 تا 12 سال است و امیدواریم بتوانیم فضای مناسب برای حضور کودکان 1تا 3سال همراه والدینشان در مدارس طبیعت مهیا سازیم.

وهاب زاده با بیان اینکه نمی‌خواهیم کودکان همراه والدین باشند، افزود: وجود والدین در کنار کودکان در مدارس باعث می شود که در کار کودکان مداخله کنند و آزادی آن‌ها را گرفته و کنترل می کنند.

وی اعلام داشت: بزرگترین کمبود مدارس طبیعت ایران نگاه مناسب خانواده، نظام آموزش و دستگاه اداری است و نگاه مبتنی بر واقعیت به کودکان ندارند و در عمل آن‌ها را موجود ضعیف و نیازمند می‌دانند در حالیکه کودکان موجود ذاتا خردمند و آزمایشگر هستند و اگر این مدارس برای کودکان فراهم شود معجزه‌ای از آن بیرون می آید.

وی با بیان اینکه نباید کودکان را دانشمند خردسال تربیت کرد افزود: انتظار ما از آموزش و پرورش تغییر برنامه و روش پیشین و فعلی است تا به موجب این تغییرات شادمانی و بازی آزادانه به کودکان بازگردانده شود.

بنیانگذار مدارس طبیعت بیان داشت: تاکنون توجه همکاری قابل توجهی از جانب دستگاه های دولتی دریافت نشده است و تا به امروز چندین مدرسه با ما همکاری داشته‌اند که علی رغم این آموزش و پرورش هنوز از مدرسه طبیعت استقبال نکرده است.

وی با بیان اینکه مدرسه طبیعت کاشان در آغاز راه است ابراز داشت: باغ گیاه شناسی کاشان مقرر کرده‌است که فضایی را در اختیار ما قرار دهد که این کار هم برای خود باغ و هم برای کودکان شهر کاشان مناسب است و شهرداری نیز قول در اختیار گذاشتن فضای مناسب را داده است که با توجه به اینکه کاشان شهر قدیمی و بافرهنگ است باید به تعداد مدارس، مدرسه طبیعت وجود داشته باشد.