رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان مرکزی تاکنون به میزان 112 درصد محقق شده است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا حاجی پور در حاشیه جلسه هم‌اندیشی و بررسی مشکلات اصناف استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پیگیری مسایل واحدهای صنفی در استان در راستای برگزاری جلسات با روسای اتحادیه‌ها در اتاق اصناف تلاش‌هایی صورت گرفت و در نهایت با حضور روسای اتاق مشکلاتی مثل بیمه رانندگان وانت‌بار، زمین‌های شهری و امور مالیاتی مطرح شد.

وی اظهار کرد: کارگروه رونق تولید در حوزه صنعت اقدامات موثرتری را انجام داده و براساس آنچه در سامانه بهین‌یاب ثبت نام شده بود در حال حاضر حدود 696 واحد از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند و حدود 5 هزار میلیارد ریال در این خصوص تسهیلات پرداخت شده است.

حاجی پور با بیان اینکه نسبت به سهمی که در استان داشتیم 112 درصد پرداخت تسهیلات رونق تولید محقق شده است، اظهار کرد: با توجه به بازبینی و بررسی کمیته نظارتی که در حوزه بررسی اخذ و مصرف تسهیلات در حوزه تولید اقدام می‌کند، ضمن تثبیت اشتغال‌های قبلی که در مجموعه وجود داشته، حدود 600 نفر جذب اشتغال جدید در واحدهای تولیدی رخ داده است.

وی اظهار کرد: همچنین برخی واحدهای تولیدی به صورت میانیگن حدود 25 درصد افزایش ظرفیت داشته‌اند و در برخی واحدها این آمار بالاتر بوده است.

حاجی پور اظهار کرد: در حوزه صنوف تولیدی پیگیری‌هایی توسط وزارت صنعت و مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی صورت گرفت ولی از آنجاکه در مرحله اول طرح رونق تولید صرفا واحدهای صنعتی مد نظر بودند و راه‌اندازی 7500 واحد صنعتی ملاک عمل بود، اصناف مقداری مورد غفلت واقع شدند، اما پیگیری‌های زیادی در خصوص اصناف توسط سازمان صنعت  و معدن و وزیر انجام شد و در نهایت با توجه به برنامه‌ای که برای تداوم رونق تولید در سال آتی خواهیم داشت مقرر شد که حدود 100 هزار واحد صنفی تولیدی در قالب تسهیلات طرح رونق تولید در سال 96 مد نظر قرار بگیرند تا شرایط خروج از رکود در حوزه واحدهای صنفی تولیدی فراهم شود.

وی با بیان اینکه این تعداد واحد صنفی مربوط به کل کشور است، افزود: در سطح کشور حدود 650 هزار واحد صنفی تولیدی در حال فعالیت است که تقسیم بندی سهیمه دریافت تسهیلات در استان‌ها از طریق تهران صورت می گیرد ولی تجربه نشان داده است که میزان برخورداری هر استان از چنین تسهیلاتی به توان مدیریتی استان و همکاری و هماهنگی بانک‌های عامل بستگی دارد و هر استانی که قابلیت پیگیری مناسب‌تر و توان پرداخت بهتری داشته باشد می‌تواند به شکل موثرتری از این فرصت استفاده کند.

حاجی پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز اصناف تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری که برای اخذ تسهیلات مراجعه می‌کنند اگر هماهنگی با سیستم بانکی را انجام داده باشند، می توانند از تسهیلات بهره مند شوند.