مرمت و ساماندهی بافت تاریخی ابرکوه در دستور کار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز، «عباس قدیریان» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه در این رابطه گفت: ابرکوه شهری به قدمت تاریخ است و این لقب بی جهت به این شهر داده نشده است.

وی وجود مواریث باستانی و تاریخی متعدد در جای جای نقاط این شهر تاریخی را گواه این مطلب خواند و افزود: بیش از 400 اثر تاریخی در شهر ابرکوه شناسایی شده که 128 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی ابرکوه در مورد بافت تاریخی این شهر نیز اظهار کرد: بافت تاریخی شهر ابرکوه با وجود پیوستگی و تراکم و پویا بودن، دارای محلات مختلفی است که مرز بین این محلات را معابر و گذرها و گاهی اوقات خانه‌ها تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در تقسیمات اولیه و از محلات ابرکوه، محله‌های بازار، جرم الدین، نبادان، درب قلعه، دروازه میدان، دروازه علی و طاووس داخل حصار قرار داشته و از بین این محله‌ها، محله‌های دروازه علی، درب قلعه، دروازه میدان، دروازه های ورودی شهر بوده‌اند و حصار شهر در حاشیه محلات نامبرده امتداد داشته است.

به گفته‌ی وی، همچنین محلات جهانستان، گل کاران و پشت آسیاب جز آبادی های حاشیه شهر و در خارج از حصار قرار داشته‌اند.

قدیریان عنوان کرد: کلیه محلات روی دو رشته بستر سنگی واقع شده که کشیدگی غربی- شرقی داشته و به موازات هم واقع شده‌اند و محله دروازه علی در شمال شرقی، درب قلعه در شمال غربی، دروازه میدان و جهانستان در جنوب شرقی و گل کاران و پشت آسیاب در جنوب غربی این بستر سنگی قرار دارند.

این مسئول بیان کرد: با توجه به اهمیت بافت تاریخی و حسب وظیفه ذاتی میراث فرهنگی در مرمت بناهای تاریخی موجود در بافت، مرمت و ساماندهی برخی از قسمت‌های بافت که وضعیت نامطلوبی پیدا کرده بودند، در دستور کار این اداره قرار گرفت و مرمت و ساماندهی آن در حال انجام است.

وی شرح اقدامات اجرایی مرمتی در بافت تاریخی را شامل استحکام بخشی پای دیوارها، کاهگل دیوارها و مسدود کردن قسمت‌های متروکه بافت خواند.

قدریان افزود: مرمت اضطراری این دوره در طول یک ماه و به صورت امانی و محله به محله انجام و تامین اعتبارات آن از اعتبارات استانی است و امیدواریم به طور مستمر ادامه داشته باشد.

بافت تاریخی ابرکوه در تاریخ 1/4/95 به شماره 31526 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.