معاون ستادمبارزه با مواد مخدر به تغییر الگوی مصرف مواد از سمت آمفتامین‌ها به سمت ماری جوانا و گل اشاره کرد و گفت: در هیچ بخشی در حوزه مبارزه با مواد مخدر سکوت نداریم.

به گزارش مرور نیوز، پرویز افشار ظهر یکشنبه در کارگاه آموزش تخصصی سازمان‌های مردم نهاد که در هتل مدرس اصفهان و با حضور مسئولان سازمان‌های مر دم نهاد استان‌های اصفهان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و فارس برگزار شد با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر تقویت سازمان‌های مردم نهاد یکی از اولویت‌ها بوده است، اظهار داشت: در واقع باید توجه داشته باشیم که تقویت این سازمان‌ها می‌تواند در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر کمک قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد در سه سطح یک، دو و سه تقسیم بندی می‌شوند، افزود: از این رو برای سازمان‌های سطح یک دوره آموزشی متمرکز در کشور، برای سازمان‌های سطح دو دوره‌ آموزشی منطقه‌ای و برای سطح سه نیز در سطح محلات آموزش‌هایی را ارائه کرده‌ایم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه سالانه باید آموزش‌های پیشگیرانه به 45 درصد از دانش آموزان مدارس ارائه می‌شد، ادامه داد: این در حالی است که طی این برنامه این میزان آموزش از 15 الی 20 درصد افزایش نیافت و این در حالی است که در سال 95 این میزان به 22 درصد افزایش یافت.

آموزش‌های ارائه شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد نیازمند بازنگری است

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌های ارائه شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد نیازمند بازنگری است، اضافه کرد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که رایزنی‌هایی را با آموزش و پرورش در این زمینه در دستور کار قرار داده‌ایم.

افشار تصریح کرد: در این راستا تفاهم‌نامه ای را با آموزش و پرورش به امضا رسانده‌ایم که بر اساس آن درسنامه‌هایی را برای سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تنظیم و تدوین کرده‌ایم که با آغاز ارائه این درسنامه میزان آموزش‌های ما در سطح جامعه به بالای 65 درصد افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در 12 استان کشور در حوزه آموزش و پرورش آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد اجرایی شده است، افزود: برنامه‌ریزی برای ارائه این آموزش‌ها در همه استان‌های کشور در دستور کار است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به فعالیت دو هزار و 300 سازمان مردم نهاد دارای مجوز در سطح کشور اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که در حوزه اعتیاد همچنان نیازمند ایجاد سازمان‌های مردم نهاد هستیم و این نیاز به ویژه در سرپرستی از کودکانی که از والدین معتاد متهاجر و یا معتادی که فوت شده است بیش از دیگر بخش‌ها حس می‌شود.

آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به بیش از 30 هزار سرباز طی امسال

وی همچنین به تحت آموزش قرار دادن بیش از 30 هزار سرباز نظام وظیفه در کشور در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر اشاره کرد و افزود: در این راستا باید توجه داشته باشیم که سالانه 400 هزار سرباز نظام وظیفه به خدمت سربازی می‌روند و در حال تدوین برنامه‌ای هستیم که دریافت کارت پایان خدمت به شرط گذراندن این دوران آموزشی باشد.

افشار در ادامه به افزایش 15 درصدی کشفیات مواد در کشور اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در سال جاری در کشور افغانستان با افزایش تولید مواد مخدر روبرو نبوده‌ایم.

وی همچنین در خصوص وضعیت نظارتی بر روی مراکز ترک اعتیاد ابراز داشت: ما با بکار بردن واژه کمپ برای مراکز ترک اعتیاد مشکل داریم چراکه این واژه برای مراکزی که اقدامات اجباری صورت می‌گیرد استفاده می‌شود و ما در این زمینه کسی را مجبور نمی‌کنیم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار و 300 مرکز اقامتی ترک اعتیاد در کشور فعالیت دارند، گفت: این مراکز مجوز خود را از دانشگاه علوم پزشکی و یا بهزیستی دریافت می‌کنند.

صدور مجوزهای مراکز درمان اعتیاد میان مدت بازنگری می‌شود

وی با بیان اینکه مجوز مراکز ترک اعتیاد بین راهی به معتادان بالای سه سال بهبود یافته ارائه می‌شود، اضافه کرد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که با توجه به نیاز به ارائه آموزش‌های لازم برای افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند بازنگری در صدور پروانه مراکز درمانی میان مدت ترک اعتیاد صورت گرفته است.

افشار اضافه کرد: همچنین به کسانی که قبلا مجوز دریافت مراکز درمانی میان مدت را دریافت کرده‌اند فرصت شش ماهه داده شده تا مجوز خود را مطابق با قوانین جدید تمدید کنند.

وی با تاکید بر اینکه مراجعه کندگان به مراکر درمانی میان مدت ترک اعتیاد باید مجوز این مراکز را مشاهده کنند، اضافه کرد: در این زمینه موافقت اصولی مورد تایید ما نیست.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: برخورد جدی با مراکز درمانی میان مدت معتادان در دستور کار قرار دارد چر اکه فعالیت این مراکز نه تنها با مداخلات غیر علمی شرایط بیمار را سخت تر می‌کنند بلکه اعتماد مردم به مراکز درمانی مجاز را نیز از بین می‌برد.

وی در ادامه به شرایط خوب اصفهان در حوزه جلوگیری از شیوع مواد مخدر اشاره کرد و افزود: در این زمینه استان اصفهان به نسبت جمعیتی که دارد در جایگاه نسبتا خوبی است ضمن اینکه در این استان در هیچ بخشی در حوزه مبارزه با مواد مخدر سکوت نداریم.

استفاده از ماری جوانا و گل به مرز هشدار رسید

افشار با بیان اینکه طی پنج سال گذشته در سطح دنیا بیش از 450 نوع مواد مخدر شناسایی شده است، اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر در کشور همچنان استفاده از مواد مخدر سنتی و آمفتامین‌ها مورد توجه بوده است و کمتر به دیگر انواع مواد مخدر روی آورده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته استفاده از کتامین و ناس در برخی از استان‌های کشور مشاهده شده است، افزود: کتامین به دنبال فرهنگسازی غلط و به دلیل استفاده در اتاق‌های عمل مورد توجه قرار گرفته است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدرهمچنین به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سمت آمفتامین‌ها به سمت ماری جوانا و گل اشاره کرد و گفت: تبلیغات زیادی در این زمینه در حال انجام است و باید به این مهم توجه داشته باشیم چراکه این موضوع به مرز هشدار رسیده است.

وی در ادامه به افزایش دوبرابری زنان معتاد در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: دراین زمینه باید توجه داشته باشیم که در سال 80 نسبت اعتیاد مردان به زنان 95 به 5 درصد بود و امروز این نسبت 90 به 10 درصد افزایش یافته است.