مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف استان گلستان از صادرات 13 هزار و 600 مترمربع فرش دستباف به ارزش یک میلیون و 600 هزار دلار در 9 ماه سال جاری خبر داد و گفت: نمایشگاه تخصصی فرش دستباف در بهمن‌ماه سال جاری در گلستان برگزار می‎شود.

به گزارش مرور نیوز، ابوالفضل ابطحی فرش دستباف را یکی از مهمترین محصولات صادراتی غیرنفتی کشور عنوان کرد و بعد از ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران استان اظهار کرد: با صادرات فرش دستباف از کشور، در واقع فرهنگ ملی ایران به دیگر کشورها شناسانده می‎شود و این امر در ایجاد اشتغال، ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور نقش چشمگیری را ایفا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: 23 هزار و 400 متر مربع فرش دستباف به وزن 93 هزار و 600 کیلوگرم در 9 ماه سال جاری در استان گلستان تولید شده که از این مقدار 13 هزار و 600 متر مربع صادرات انجام شده است.

وی استفاده از مواد نامرغوب، رنگهای بی‎ثبات، عدم توجه به سلیقه مصرف‌کننده، استفاده از طرح‎ها و نقوش قدیمی را از مشکلات فرش دستباف استان گلستان برشمرد و گفت: امروز تولیدکننده ما برای حضور در بازارهای جهانی باید سلیقه مصرف کننده را در نظر داشته باشد قرار نیست طرحی که چند سال گذشته مورد استقبال قرار می‎گرفت امروز نیز طرفداران خود را داشته باشد.

70 هزار بافنده فرش دستباف در استان گلستان وجود دارد

مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف استان گلستان اضافه کرد: تولید انبوه فرش ماشینی با طرح‎ها و نقوش مختلف موجب شده که مردم کمتر از فرش دستباف استقبال کنند و به خرید فرش ماشینی روی آورند در حالی که خرید فرش دستباف از لحاظ سرمایه‌گذاری و سلامت برای خانواده‎ها مناسب‌تر است.

ابطحی با قدردانی از تلاش‎های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان برای شناساندن فرش دستباف استان در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: علاوه بر برگزاری کلاس‎های آموزشی برای ارتقای قالیبافان، با پیگیری سازمان صنعت از 26 تا 29 بهمن ماه سال جاری نمایشگاه تخصصی فرش دستباف با حضور استان‎های دیگر در قالب خوشه‌فرش و اتحادیه تعاون روستایی فرش دستباف در استان گلستان برگزار می‎شود.

وی تعداد بافندگان فرش دستباف استان گلستان را 70 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 9 هزار نفر از بافندگان استان گلستان در هفت تعاونی ساماندهی شده‎اند.