معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: در سال‌جاری حدود 95 درصد از طرح‌های کارگروه زیربنایی استان تصویب شده است که این میزان در سال گذشته 74 درصد بود.

به گزارش مرور نیوز، امیر قادری امشب در بیست و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: کمیسیون تبصره یک ماده یک و کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی دو گلوگاه مهم در بحث سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر کاربری زمین کشاورزی برای اجرای هر طرحی از طریق چارچوب کمیسیون تبصره یک ماده یک انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان تصریح کرد: عملکرد زمین تغییر کاربری داده شده نیز از طریق کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی و براساس طرح‌های توسعه و عمران شهری، مجموعه شهری و ناحیه‌ای انجام می‌شود.

به گفته قادری، کمیسیون تبصره یک ماده یک می‌تواند اجازه اجرا و یا عدم اجرای یک طرح را در زمینی صادر کند و زمانی که این کمیسیون تشخیص دهد که قابلیت اجرا دارد سرمایه‌گذار را دنبال گرفتن سایر استعلامات می‌فرستد.

وی با بیان اینکه استعلام‌ها باید از دستگاه‌های ذیربط انجام شود، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که سرمایه‌گذاران به صورت کامل توجیه نیستند گرفتن موافقت‌نامه اصولی را به منزله تمام شدن همه فرایند کار می‌دانند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: ما در هیچ جایی در کشور و استان بدون گرفتن مجوز حق ساخت و ساز نداریم، در داخل محدوده و حریم شهر باید مجوز را از شهرداری‌ها و متولی صدور پروانه ساخت در خارج از حریم شهری نیز دهیاری‌ها و بخشداری‌ها باید صدور مجوز انجام دهند.

قادری به وجود برخی آشفتگی‌ها در این حوزه اشاره کرد و افزود: ما در جلسات داشته‌ایم چند ماه یک سرمایه‌گذار سرگردان بوده که دلیل اصلی آن نبود اطلاعات کافی در زمینه مراحل و فرایند انجام سرمایه‌گذاری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما طرح‌های زیادی در استان داریم که موافقت کارگروه زیربنایی و کمیسیون تبصره یک ماده یک را داریم ولی اجرایی نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: باید به این مسائل نیز توجه و دلایل عدم اجرای این طرح‌ها شناسایی شود.

قادری گفت: در بحث تسهیل در فرایند سرمایه‌گذاری با هدف جذب سرمایه‌گذار در استان اقدامات اساسی انجام شده است که باید این اقدامات نیز دیده شود.

وی تصریح کرد: در زمینه مجتمع مسکونی و تجاری مربوط به سرمایه‌گذار عراقی از اختیارات راه و شهرسازی خارج است و باید از طریق سازمان ملی زمین و مسکن انجام شود که به همین منظور پیگیری‌های لازم انجام شود که این موضوع در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: بعضی از این مباحث از حد و چارچوب اختیارات استانی خارج است و برای اینکه کار روی غلتک بیفتد باید روند کار را در کشور طی کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در ادامه خاطرنشان کرد: 74 درصد از طرح‌هایی که در سال گذشته در کارگروه زیربنایی استان مطرح شد، تصویب شده و این میزان در سال‌جاری حدود 95 درصد بوده است.

قادری با بیان اینکه در فرایند جذب طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان همواره تسهیل‌گری شده است، گفت: تمامی ادارات و دستگاه‌های متولی در این حوزه در استان تلاش مضاعفی داشته‎اند و کم‌کاری صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس که اینگونه با حرارت در مورد جذب سرمایه‌گذار و حمایت از این بخش دفاع می‌کنند کمال تقدیر را دارم و این اطمینان را به وی می‌دهم که در زمینه جذب سرمایه‌گذار در استان تلاش مضاعف صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان تصریح کرد: سعی کرده‌ایم از شکاف‌های قانونی استفاده کرده و قوانین را به نفع مردم در استان خم کنیم.

قادری با بیان اینکه مدیران دستگاه‌ها در راستای سیاست‌های اصلی دولت که کمک همه جانبه به بخش خصوصی است تمام توان خود را به کار بسته است، خاطرنشان کرد: سیاست ما حمایت همه جانبه از بخش خصوصی در قالب تسهیل‌گری امور است.